Ordynacja podatkowa 2019 - przeciwdziałanie optymalizacjom podatkowym

Ordynacja podatkowa 2019 - przeciwdziałanie optymalizacjom podatkowym / Fotolia / Fotolia
Od 1 stycznia 2019 r. w Ordynacji podatkowej zostaną wprowadzone mechanizmy prawne, które mają przeciwdziałać optymalizacjom podatkowym, zapobiegać wyprowadzaniu zysków za granicę i unikaniu opodatkowania.

W ramach tych działań ustawodawca postanowił:

Autopromocja

- ograniczyć prawo podatników do uzyskiwania interpretacji indywidualnych (Dyrektor KIS będzie miał prawo odmówić wydania interpretacji, gdy uzna, że działania podatnika zmierzają do uzyskania korzyści podatkowych),
- wyłączyć ochronę wynikającą z objaśnień podatkowych i interpretacji ogólnych – w przypadkach gdy podatnik będzie je wykorzystywał do unikania opodatkowania,
- wprowadzić dodatkową sankcję (dodatkowe zobowiązanie podatkowe), nakładaną na podatników, którzy będą osiągali korzyści, unikając opodatkowania,
- zobowiązać podatników oraz doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych i pracowników instytucji finansowych do przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych (za niewypełnianie obowiązku raportowania będą grozić kary pieniężne).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Stosowanie przepisów w okresie przejściowym

W przepisach przejściowych został uregulowany obowiązek raportowania o schematach podatkowych, które zostały wdrożone przed 1 stycznia 2019 r., ale nie wcześniej niż 25 czerwca 2018 r.

Osoby odpowiedzialne za opracowanie, oferowanie, udostępnianie lub wdrożenie takich schematów (promotorzy) zostały zobowiązane do przekazania informacji o schematach Szefowi KAS. Obowiązek ten należy wykonać w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji (czyli do 30 czerwca 2019 r.).

Również korzystający ze schematów zostali zobowiązani do przekazania informacji o wykorzystywanych schematach Szefowi KAS. Dla nich termin został określony na 9 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji (art. 45 nowelizacji).

Z przepisów przejściowych wynika, że interpretacje indywidualne wydane przed wejściem w życie nowelizacji wygasają, jeżeli interpretacje te dotyczą przepisów prawa podatkowego mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do:
- nadużycia przepisów prawa podatkowego,
- prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub
- podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego (art. 30 nowelizacji).

Interpretacje takie wygasają po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw. Jest to dzień równoważny z dniem stwierdzenia ich wygaśnięcia.

W ciągu 9 miesięcy, licząc od dnia publikacji nowelizacji w Dzienniku Ustaw, Szef KAS będzie mógł z urzędu zmienić wydaną opinię zabezpieczającą lub odmowę wydania opinii zabezpieczającej (art. 31 nowelizacji).

Od 1 stycznia 2019 r. ochrona wynikająca z posiadania interpretacji indywidualnej, utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych będzie wyłączona, jeżeli wobec podatnika zostanie wydana decyzja z zastosowaniem tzw. środków ograniczających umowne korzyści.

Wyłączenie ochrony będzie dotyczyło:

A) interpretacji indywidualnej wydanej:
1) od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na wniosek złożony przed tym dniem,
2) przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
– jeżeli korzyść podatkowa wynikająca ze stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej została uzyskana od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy;

B) utrwalonej praktyki interpretacyjnej zaistniałej od 1 stycznia 2019 r. oraz interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych wydanych od 1 stycznia 2019 r.;

C) utrwalonej praktyki interpretacyjnej zaistniałej przed 1 stycznia 2019 r. oraz interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych wydanych przed 1 stycznia 2019 r., jeżeli korzyść podatkowa uzyskana od 1 stycznia 2019 r. jest skutkiem zastosowania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem tej utrwalonej praktyki interpretacyjnej lub tych interpretacji lub objaśnień.

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe, które ma być wymierzane w przypadku stwierdzenia osiągania przez podatnika korzyści podatkowych, będzie mogło się odnosić wyłącznie do korzyści podatkowych uzyskanych od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli od dnia 1 stycznia 2019 r. (w przypadku podatków rozliczanych okresowo – korzyści uzyskanych w okresach rozliczeniowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2019 r. albo po tym dniu) – art. 34 nowelizacji.

Przepisy działu IIIa Ordynacji podatkowej (art. 119a–119d) odnoszące się do klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. będą miały zastosowanie do korzyści podatkowych uzyskanych od 1 stycznia 2019 r. (w tym okresów rozliczeniowych rozpoczynających się 1 stycznia 2019 r. i później).

Przygotowanie do zmian

Krok 1. Sprawdź podejmowane działania optymalizacji podatkowej

Podatnicy powinni sprawdzić, czy podejmowane przez nich lub planowane w przyszłości działania optymalizacyjne mogą być uznane za działania, których głównym celem jest osiągnięcie korzyści podatkowych, tzn. czy mogą być wobec nich zastosowane klauzule przeciw unikaniu opodatkowania. W razie stwierdzenia zaistnienia takiej sytuacji należy rozważyć wycofanie się z działań optymalizacyjnych.

Krok 2. Przygotuj procedurę informowania o schematach podatkowych

Podatnicy powinni przygotować i wdrożyć procedurę informowania Szefa KAS o schematach podatkowych (art. 86c Ordynacji podatkowej). Także promotorzy schematów optymalizacyjnych (w szczególności doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci i pracownicy banków oraz instytucji finansowych) powinni się przygotować do obowiązku informowania Szefa KAS o promowanych przez nich schematach optymalizacyjnych.

Krok 3. Oceń, czy posiadane lub stosowane interpretacje, objaśnienia i praktyka interpretacyjna chronią sytuację prawno-podatkową firmy

Podatnicy powinni przeanalizować, czy posiadane przez nich interpretacje indywidualne oraz stosowane interpretacje ogólne, objaśnienia podatkowe i utrwalona praktyka interpretacyjna
są lub mogą być uznane za używane w celu osiągania korzyści podatkowych.

Należy też ocenić potencjalne skutki wyłączenia ochrony z nich wynikającej oraz konsekwencje zastosowania wobec nich klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Na tej podstawie warto podjąć działania prewencyjne.

Podstawa prawna:
- art. 3, art. 30–34 i art. 48 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2018 r. poz. 2193.

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...