Zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego - ważny dla podatników wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Advicero Nexia
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
rozwiń więcej
Zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego - ważny dla podatników wyrok Trybunału Konstytucyjnego

W dniu 12 grudnia 2023 r. Trybunał Konstytucyjny wydał ważny dla podatników wyrok (sygn. SK 110/20) w sprawie zgodności z Konstytucją RP przepisów Ordynacji podatkowej zakresie, w jakim „przewiduje zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z dniem wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania, w sytuacji, gdy na skutek tej skargi sąd administracyjny prawomocnie stwierdził nieważność (z mocą ex tunc)”.

Zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Czego dotyczył spór?

Sprawa dotyczyła podatnika, wobec którego zostały wydane decyzję w sprawie zobowiązania podatkowego w CIT za 2006 r. Zarówno jednak w pierwszej jak i drugiej instancji rozstrzygnięcia zostały podpisane przez osoby do tego nieuprawnione, co podatnik podnosił zaskarżając decyzje do sądu administracyjnego. Istotne znaczenie mają tutaj daty poszczególnych zdarzeń:

Autopromocja
  • maj 2009 r. – wszczęcie pierwotnego postępowania podatkowego w sprawie CIT za 2006 r.;
  • październik 2009 r. – wydanie decyzji kończącej postępowanie organu pierwszej instancji; 
  • styczeń 2010 r. – wydanie decyzji przez organ drugiej instancji uchylającą decyzję organu pierwszej instancji;
  • kwiecień 2010 r. – wydanie przez organ pierwszej instancji ponownej decyzji;
  • kwiecień 2010 r. – wydanie przez organ drugiej instancji ponownej decyzji;
  • listopad 2010 r. – wyrok WSA w Rzeszowie oddalający skargę podatnika;
  • 31 grudzień 2012 r. – ustawowy termin przedawnienia zobowiązania podatkowego w CIT za 2006 r.
  • kwiecień 2013 r. wyrok NSA uchylający orzeczenie WSA i przekazujący sprawę do ponownego rozpatrzenia.
  • maj 2013 r. – ponowny wyrok WSA w Rzeszowie stwierdzający nieważność decyzji organu pierwszej i drugiej instancji.
  • maj 2014 r. – wszczęcie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego ponownego postępowania podatkowego wobec spółki w zakresie CIT, zakończonego decyzją z lipca 2014 r.

Ponowne wszczęcie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego postępowania podatkowego zakończonego decyzją określająca zaległość podatkową w CIT za 2006 r., (tym razem prawidłowo podpisaną i podtrzymaną następnie przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej i sądy administracyjne) ponad dwa lata po upływie wynikającego z Ordynacji podatkowej 5 letniego okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego możliwe było dzięki zawieszeniu biegu przedawnienia od daty wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego do dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności. Dzięki temu organy podatkowe zyskały dodatkowy czas na zakwestionowanie rozliczeń spółki w CIT.

W ocenie podatnika przedłużenie okresu przedawnienia zobowiązania w związku z wniesieniem do sadu administracyjnego skargi na decyzję, która następnie została uznana za nieważną od momentu jej wydania z uwagi na dotknięcie jej wadliwością (podpisanie przez nieuprawnioną osobę) jest niezgodne z Konstytucją RP, w tym m.in.:
- art. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym: Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej oraz 
- art. 64 Konstytucji RP, zgodnie z którym: Każdy ma prawo do własności, innych praw majątkowych oraz prawo dziedziczenia.

Warto przy tym podkreślić, że gdyby nie zawieszenie biegu przedawnienia organy podatkowe nie mogłyby ponownie w sposób prawidłowy wydać decyzji i podatnik nie były zobowiązany do zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami.

Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał nie zgodził się ze skarżącą. W jego ocenie zawieszenie biegu przedawnienia podatkowego z przyczyny wyżej wymienionych nie narusza zasady demokratycznego państwa prawa, ani nie stanowi nieuprawnionej ingerencji we własność

W ustnych motywach wyroku, Trybunał stwierdził, że w niniejszej sprawie gdyby można było twierdzić, że w związku ze stwierdzeniem przez sąd, że zaskarżona decyzja jest nieważna to nie doszło by zawieszenia biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego to organy podatkowe utraciły by prawo do prawidłowego wyegzekwowania zaległości podatkowej.

Ponadto w ocenie Trybunału, fakt wystąpienia zawieszenia biegu przedawnienia nie może być uzależniony od zdarzeń przyszłych następujących po rozpoczęciu zawieszenia, tj. orzeczeniu o nieważności decyzji. Taka sytuacja bowiem powodowałaby niepewność po stronie podatnika co do jego sytuacji.

Niepokojący wyrok TK - komentarz

Szerzej będzie można odnieść się do stanowiska Trybunału Konstytucyjnego po opublikowaniu pisemnego uzasadnienia wyroku. Niemniej już ustne motywy wyroku powinny budzić niepokój, w szczególności mając na uwadze nierówne pozycje jednostki i państwa w postępowaniu mającym na celu ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego. 

Po pierwsze, Trybunał Konstytucyjny rozstrzygając w sprawie uprawnień państwa i skorelowanych z nimi gwarancji zabezpieczających prawa jednostki uznał jako ważniejsze te pierwsze. Z wyroku wynika bowiem, że możliwe jest przedłużenie uprawnień organów podatkowych do weryfikowania rozliczeń podatnika nawet jeżeli to przedłużenie wynika z działania organów stanowiącego rażące naruszenie prawa. 

Po drugie, nie zgadzam się z argumentacją, że w sytuacji takiej jak w niniejszej sprawie, zapewnienie pewności co do zasad przedłużenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego stanowi wartość która powinna być chroniona. Mamy tutaj bowiem do czynienia ze swoistą pułapką, w którą wpadł podatnik, a wynikającą z nieprawidłowego działania organów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia, że ostatecznie w związku z wydaniem decyzji wymiarowej w sposób prawidłowy zapłacił on zaległość podatkową. To na państwie bowiem ciąży obowiązek prawidłowego przeprowadzenia procedury w terminach przewidzianych prawem. Podatnik natomiast nie może ponosić negatywnych konsekwencji, jeżeli powołane do tego profesjonalne organy administracji publicznej nie są w stanie tego dokonać. 

Powyżej odnoszę się jedynie do argumentacji przedstawionej w ustnych motywach wyroku. Po ukazaniu się pisemnego uzasadnienia przedstawimy Państwu jego pełną analizę.

Piotr Popiel, Advicero Nexia

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...