Stawki kilometrówki w 2015 r.

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Stawki kilometrówki w 2015 r. / Fot. Fotolia / Fotolia
Od 14 listopada 2007 r. obowiązują niezmienione stawki zwrotu kosztów używania własnego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru do celów służbowych (tzw. stawki kilometrówki). W tym czasie koszty eksploatacji pojazdów znacząco wzrosły. Wszystko wskazuje jednak na to, że stawki kilometrówki nie zmienią się również w 2015 r.

Czas na zmianę stawek kilometrówki

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, w odpowiedzi na interpelację poselską nr 26777 zaznaczyło, że dostrzega problem nieaktualnych stawek zwrotu kosztów za używanie przez pracowników do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy, uregulowanych w § 2 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.).

Autopromocja

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Ze względu na wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, spowodowane m.in. rosnącymi cenami paliwa, do resortu infrastruktury i rozwoju są kierowane liczne monity, m.in. ze strony Poczty Polskiej, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Związku Zawodowego Leśników RP, dotyczące konieczności podwyższenia maksymalnych stawek za 1 km przebiegu pojazdów prywatnych używanych do celów służbowych.

W świetle obliczeń i danych powoływanych przez powyższe podmioty, wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, w tym zwłaszcza koszty paliwa, powodują, że obowiązujące maksymalne stawki kilometrówki, nie gwarantują pracownikom zwrotu rzeczywistych kosztów ponoszonych przez nich z tytułu używania własnych pojazdów do celów służbowych. Należy przy tym wziąć pod uwagę fakt, iż ostatnia nowelizacja omawianego rozporządzenia w zakresie wysokości przedmiotowych stawek została dokonana rozporządzeniem ministra transportu z dnia 23 października 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 201, poz. 1462), przy czym od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia realne koszty eksploatacji pojazdów uległy znaczącemu wzrostowi.

Zobacz wskaźnik: Ryczałty samochodowe - stawki za 1 km przebiegu pojazdu

W 2011 r. Instytut Transportu Samochodowego, na zamówienie ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury, sporządził ekspertyzę naukową pn. „Analiza kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszacowanie na jej podstawie wysokości stawek za 1 km przebiegu pojazdu”. Celem analizy było oszacowanie aktualnych kosztów eksploatacji pojazdów i dokonanie oceny, czy wysokość stawek za 1 km przebiegu pojazdu zawartych w powyższym rozporządzeniu nadal umożliwia pokrywanie kosztów eksploatacji pojazdów używanych do celów służbowych w sytuacji rosnących realnych kosztów eksploatacji pojazdów.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wykazały, że przeciętne koszty eksploatacji wybranych marek samochodów osobowych, motocykli i motorowerów użytkowanych w Polsce, w przeliczeniu na 1 km przebiegu pojazdu, są wyższe niż obecnie obowiązujące maksymalne stawki za 1 km przebiegu pojazdów używanych do celów służbowych.

Kilometrówka 2015 – nie będzie wyższych stawek i limitów

Nowe stawki kilometrówki jeszcze nie w 2015 roku

Minister finansów nie zgadza się na podwyższenie stawek

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przypomina, że podjęto prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia zmieniającego wysokość powyższych stawek. Proponowane zmiany nie uzyskały jednakże akceptacji ministra finansów z uwagi na przewidywane zmniejszenie wpływów sektora finansów publicznych poprzez zmniejszenie podstaw opodatkowania podmiotów gospodarczych podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z powyższych względów, w ocenie resortu finansów, propozycje podwyższenia stawek za 1 km przebiegu pojazdów używanych do celów służbowych nie mogły zostać zaakceptowane w aktualnej trudnej sytuacji gospodarczej.

W związku z powyższym negatywnym stanowiskiem ministra finansów, który podpisuje przedmiotowe rozporządzenie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, prace nad tym projektem zostały zawieszone w 2012 r.

Kilometrówka a opłaty za najem samochodu

Zgodnie z aktualnym oficjalnym stanowiskiem ministra finansów (pismo z dnia 12 marca 2014 r.) również w 2014 r. założenia budżetowe nie stwarzają warunków do zmiany ww. rozporządzenia. Minister wskazał przy tym, że wprowadzenie proponowanych podwyżek stawek spowoduje wzrost kosztów podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji doprowadzi do istotnych uszczupleń w budżecie państwa i negatywnie wpłynie na dochody jednostek samorządu terytorialnego partycypujących we wpływach z tytułu podatków dochodowych.

Jak zapewnia resort infrastruktury i rozwoju obecnie są prowadzone analizy mające na celu ponowną ocenę zasadności zmian przedmiotowych stawek oraz ustalenie nowego, zaktualizowanego zakresu tych zmian. Po zakończeniu analiz resort ma podjąć decyzję co do ponownego podjęcia prac legislacyjnych nad zmianą stawek kilometrówki.

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015      

Podatki 2015 - komplet

Zapraszamy do dyskusji na forum

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...