Ulga CSR (sponsoringowa) - wydatki na wynagrodzenia piłkarzy i trenerów w klubie sportowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Ulga CSR (sponsoringowa) - wydatki na wynagrodzenia piłkarzy i trenerów w klubie sportowym / Shutterstock

Podatnicy korzystający z tzw. ulgi CSR (sponsoringowej) mogą dodatkowo odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych m.in. na działalność sportową. Przepisy nie zawierają zamkniętego katalogu kosztów kwalifikowanych związanych z finansowaniem działalności sportowej. Czy można w ramach tej ulgi odliczyć wydatki sponsora na sfinansowanie wynagrodzeń piłkarzy w klubie?

Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS).

Autopromocja

Spółka jawna - jako sponsor klubu sportowego - chce finansować wynagrodzenia piłkarzy i trenerów

Wnioskodawca będący wspólnikiem spółki jawnej („Spółka”) złożył do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”, „Organ”) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi podatkowej opisanej w art. 26ha ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa o PIT”), tzw. ulgi CSR („Ulga CSR”). W celu promowania swojej marki Spółka zamierza podpisać umowę sponsoringu z piłkarskim klubem sportowym („Klub”), którego drużyny piłkarskie (drużyny seniorów oraz grupy młodzieżowe) biorą udział w rozgrywkach piłki nożnej organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej, wojewódzkie oraz okręgowe związki piłki nożnej. 

W ramach umowy sponsoringowej Spółka będzie promowana w trakcie wydarzeń sportowych, które będą relacjonowane w ogólnodostępnej telewizji, na stronie internetowej Klubu oraz w innych uzgodnionych formach. Zdaniem Spółki rozpowszechnianie w ten sposób informacji na jej temat oraz oferowanych przez nią usług, może mieć wpływ na wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług, a w konsekwencji uzyskiwanych przez nią przychodów.

Klub, z którym Spółka zamierza podpisać umowę sponsoringu, jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie („Ustawa o sporcie”) działającym w formie spółki akcyjnej. W statucie Klubu zostało zapisane, że nie działa w celu osiągnięcia zysku.

Spółka będzie posiadać oświadczenie Klubu, z którego będzie wynikać, że środki pieniężne otrzymane przez Klub w ramach powyższej umowy sponsoringu zostaną w całości przeznaczone m.in. na sfinansowanie wynagrodzenia kadry szkoleniowej oraz wynagrodzeń należnych zawodnikom Klubu z tytułu Kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej zawartych z Klubem. 

Dyrektor KIS: wydatki sponsora na wynagrodzenia piłkarzy i trenerów mogą być odliczone w ramach ulgi CSR

W ocenie Wnioskodawcy, koszty finansowania wynagrodzeń zawodników, mieszą się w zakresie Ulgi. W treści uzasadnienia do swojego stanowiska, Wnioskodawca podniósł, iż: 
,,Choć w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie nie wskazano wprost możliwości finansowania wynagrodzeń zawodników klubu sportowego (...) to jednak zważywszy że wyliczenie celów na które może zostać przeznaczona dotacja jest tylko przykładowe o czy świadczy zwrot "może być przeznaczona w szczególności", powyższy katalog celów jest więc otwarty a nie zamknięty. W katalogu tym mieszczą się również wynagrodzenia dla zawodników z tytułu umów zawartych z klubem sportowym w ramach których realizują swoje usługi sportowe na rzecz klubu sportowego, a więc w szczególności reprezentują go w zawodach sportowych’’.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W optyce Organu wydatki na pokrycie kosztów działalności Klubu - jednakże wyłącznie poniesione w ramach zawartej przez Spółkę umowy z Klubem - na (jak wskazano we wniosku) sfinansowanie wynagrodzeń należnych zawodnikom - o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma środki, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub, będą stanowić koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 26 ha ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT. W konsekwencji Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z Ulgi CSR.

Otwarty katalog wydatków podlegających odliczeniu. Komentarz PwC

Stanowisko Dyrektora KIS stanowi pozytywną informację dla podatników planujących zawarcie tzw. umowy sponsoringu właściwego z klubem sportowym. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż ustawy podatkowe uzależniają prawo do skorzystania z Ulgi CSR od realizacji stosownych celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie. 

Wymaga podkreślenia, iż przedmiotowy katalog nie odnosi się do wydatków poniesionych w celu sfinansowania wynagrodzeń sportowców. Wskazuje on np. wydatki na sfinansowanie stypendiów sportowych oraz wynagrodzeń kadry szkoleniowej. Niemniej jednak, należy zauważyć, że przedmiotowy katalog ma ma charakter otwarty

Ustawodawca wskazuje jednak, że dany wydatek musi wpłynąć na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, lub ewentualnie zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten Klub. Tym samym, wpływ na poprawę warunków uprawiania sportu poprzez sponsorowanie wynagrodzeń sportowców pozostaje kwestią dyskusyjną. Samo odczytanie celu ustawodawcy w niniejszym zakresie nie jest oczywiste, więc przyjęcie takiego podejścia może być obarczone ryzykiem. Należy jednak wskazać, że ustawodawca w katalogu z art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie jako przykład kosztu przywołał wynagrodzenia dla kadry szkoleniowej. Można twierdzić, że jest to podobny przypadek kosztu, gdyż wynagrodzenia dla kadry szkoleniowej realizują podobny cel (tj. ułatwiają beneficjentom pełne zaangażowanie w działalność sportową). Z drugiej strony w przepisie zostały wymienione stypendia sportowe, a nie wynagrodzenia, co może oznaczać, że wynagrodzenia sportowców domyślnie tego warunku nie spełniają.

Niemniej jednak, podatnicy, którzy planują rozliczyć w ramach Ulgi CSR wydatki poniesione na sfinansowanie wynagrodzeń sportowców, muszą w sposób rzetelny udokumentować stosowny związek przyczynowo-skutkowy. Rekomendowanym rozwiązaniem będzie również wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, gdyż nie sposób jednoznacznie rozstrzygnąć czy organy podatkowe będą prezentowały podobne stanowisko również w przyszłości.

Maciej Klimczyk, Manager
Szymon Artemiak, Associate
Jakub Babańczyk, Associate
PwC Polska

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...