Skutki wprowadzenia podatku bankowego

Marcin Uchacz
rozwiń więcej
Skutki wprowadzenia podatku bankowego /Fot. Fotolia / Fotolia
Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?

Odpowiedzi na powyższe pytania udzieliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 322 w sprawie wprowadzenia tzw. podatku bankowego.

Autopromocja

Przypomnijmy, że z dniem 15 stycznia 2016 r. uchwalona została ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U z 2016 r. poz. 68). Projekt ustawy został zgłoszony przez posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

Jak wyjaśnił Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przedmiotowa ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych. Wśród podatników można wyróżnić: banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowe zakłady ubezpieczeń, krajowe zakłady reasekuracji, oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji, główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji oraz instytucje pożyczkowe. Podstawę opodatkowania stanowi nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej ponad kwotę wolną. Podstawa opodatkowania ulega również obniżeniu, np. o wartość funduszy własnych. Stawka podatku wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie.

Podatek należy obliczyć i wpłacać na rachunek właściwego urzędu skarbowego – za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Podatek stanowić będzie dochód budżetu państwa.

Wzór deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1)

Odnosząc się do ewentualnych obaw zachwiania rynku usług finansowych i spadku rentowności banków oraz firm ubezpieczeniowych, po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, pragnę podkreślić, że każda regulacja wprowadzająca nowy podatek z reguły spotyka się z niechęcią podatników i w początkowym okresie funkcjonowania budzi kontrowersje, jednak sektor bankowy w Polsce jest dobrze rozwinięty i silny. Przykładowo zysk sektora bankowego w 2014 wyniósł 15,8 mld zł, a firm ubezpieczeniowych 6,6 mld zł. Dlatego też wprowadzenie nowego podatku nie powinno negatywnie wpłynąć na jego dobrą kondycję.

Należy również zauważyć, że podatek od niektórych instytucji finansowych nie jest ewenementem na skalę europejską. Podatek bankowy w różnych odmianach już funkcjonuje na Węgrzech, w Słowenii, Austrii, na Cyprze i na Słowacji, a także w Niemczech i Szwecji.

W kwestii obaw związanych ze wzrostem kosztów kredytów oraz spadkiem ilości depozytów, klienci banków nie powinni obawiać się zagrożenia w związku z wprowadzeniem przedmiotowego podatku, głównie dzięki istniejącej konkurencji w sektorze, która zmusza banki do intensyfikacji starań o każdego klienta. W Polsce rynek usług bankowych nie jest mocno zmonopolizowany, a obecne na nim największe podmioty będą musiały dołożyć starań by nie tylko utrzymać dotychczasowych, ale i zdobyć nowych klientów. Intensywna konkurencja na rynku (w Polsce funkcjonuje ponad 600 podmiotów objętych regulacjami nowej ustawy) spowoduje, że prosty scenariusz przekazania obciążeń na odbiorcę końcowego produktów bankowych szybko okaże się nieskuteczny i nieopłacalny. Klient mając do wyboru zróżnicowaną ofertę wybierze usługi mniej kosztowne, które spełnią jego oczekiwania.

Zasady pobierania podatku od instytucji finansowych

Ponadto zgodnie z art. 14. ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wprowadzenie podatku nie może stanowić podstawy do zmiany warunków świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, co stanowi klauzulę chroniącą klientów przez tzw. przerzuceniem na nich „obciążenia podatkowego”.


Odnosząc się do pytania: Jaki jest przewidywany spadek procentowy ilości udzielanych kredytów w roku 2016 po wprowadzeniu podatku bankowego, warto podkreślić, że na ilość udzielanych kredytów przez banki mają wpływ różne czynniki. Przede wszystkim decydującą role odgrywa popyt warunkowany czynnikami makro i mikroekonomicznymi. Podkreślić należy, że na zmianę ilości udzielanych kredytów w podobnym stopniu może mieć wpływ recesja w gospodarce, brak inwestorów, zmiany na rynku walutowym, jak i szereg innych czynników. Dlatego też stawianie tezy, że przyczyną ewentualnego obniżenia ilości udzielanych kredytów jest wprowadzenie podatku od niektórych instytucji finansowych jest błędne i nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia.

Odpowiadając na pytanie: dlaczego ustawa pomija tzw. SKOK – i banki spółdzielcze?

Informuję, że zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami podatku będą m. in. banki, oddziały instytucji kredytowych, jak i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (tzw. SKOK). Biorąc pod uwagę tzw. kwotę wolną od podatku oraz dodatkowe inne możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania należy uznać, iż znaczna część SKOK, czy banków spółdzielczych nie zapłaci podatku. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że ustawa pomija SKOK oraz banki spółdzielcze. W przypadku osiągnięcia przez te podmioty odpowiedniego poziomu aktywów, będą one zobowiązane do uiszczenia podatku.

Podatek bankowy - Ministerstwo Finansów nie zgadza się z opinią EBC

W odpowiedzi na pytanie: czy wzrost cen usług bankowych oraz ewentualny spadek liczby udzielanych kredytów nie doprowadzi do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jak przedstawiono powyżej przedmiotowa ustawa nie powinna przyczynić się do wzrostu kosztów kredytów ze względu na dużą konkurencję w sektorze bankowym. Tym samym wprowadzona ustawa nie powinna doprowadzić do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jednocześnie należy wskazać, iż w toku prac legislacyjnych, zakres przedmiotowy ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych został rozszerzony o instytucje pożyczkowe.

Niemniej jednak należy mieć na względzie, że i tak pewna część klientów będzie korzystała z usług tego typu podmiotów, ponieważ osoby te nie posiadały i nadal nie będą posiadały zdolności kredytowej, a w celu sfinansowania określonych potrzeb zdecydują się na zaciągnięcie wysokooprocentowanych krótkoterminowych pożyczek.

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...