Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

kontrola skarbowa / Shutterstock

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Fiskus kontroluje mniej

W 2023 roku wszczęto 12133 kontrole podatkowe, czyli o 28,9 proc. mniej niż w 2022 r. wynika z danych Ministerstwa Finansów. Agnieszka Wnuk partnerka w firmie Quidea i ekspertki BCC ocenia, że to oznacza mniej przypadkowych działań i lepsze przygotowanie do kontroli dzięki odpowiednim narzędziom. Coraz rzadziej zdarzają się kontrole, które nie są ukierunkowane na określony obszar czy zagadnienie.

Autopromocja

– Cyfryzacja rozliczeń podatkowych oraz rozwój gałęzi, określanej jako Digital Tax Compliance, której celem jest zapewnienie zgodności działań podejmowanych przez podmioty gospodarcze z przepisami podatkowymi, znacznie ograniczyły zakres dokonywanych optymalizacji podatkowych. Zatem w coraz większym stopniu rozliczenia podatkowe są poprawne. Kontrole są przeprowadzane na bieżąco, natomiast w organach podatkowych zalega mnóstwo niezakończonych spraw, a te pochłaniają czas urzędników i pieniądze podatników – komentuje dr Jolanta Gałuszka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, biegły sądowy w zakresie rachunkowości, prawa międzynarodowego i podatku VAT. 

Maciej Hadas, doradca podatkowy, partner w Grant Thornton podkreśla, że spadek liczby kontroli podatkowych to nie jest zła wiadomość. Istotna nie jest ilość, ale jakość przeprowadzonych działań. Jeśli organy są do nich przygotowane i wykorzystują odpowiednie narzędzie informatyczne do wykrywania ewentualnych nieprawidłowości, to interesy Skarbu Państwa są chronione. 

Podatnik nie zawsze jest świadomy wykroczenia 

– Typowanie podmiotów do kontroli odbywa się czasem na własne życzenie podatnika. Pozornie proste czynności, jak sprzedaż przez Internet czy reklama w nim, może zadziałać jak magnes na kontrolę podatkową. Przy tym popełnianie błędów czy dopuszczanie się nieprawidłowości nie zawsze jest działaniem celowym. Często jednak zdarza się, że podatnik nie ma świadomości popełnienia wykroczenia czy wręcz przestępstwa skarbowego. Mamy nieczytelne, skompilowane oraz niezrozumiałe przepisy podatkowe – dodaje dr Gałuszka. 

W 2023 roku zakończono 13 023 kontroli podatkowych. To o 28,1% mniej niż w 2022 roku, kiedy było ich 18 120. Spośród ww. działań doprowadzonych do końca w ubiegłym roku, 12 713 wykazało nieprawidłowości (97,6% zakończonych). W podsumowaniu za 2022 rok widzimy 17 591 (97,1%). Co decyduje o takiej skuteczności.? W ocenie Agnieszki Wnuk, kluczowy wpływ ma metodyczne typowanie do kontroli z góry przyjętym założeniem, że dany sposób rozliczenia określonej transakcji jest niewłaściwy. Dzięki posiadanym danym, organy mogą wyszukać przedsiębiorców, których zagadnienie dotyczy, a następnie – do nich trafić i oprzeć się na przygotowanej z góry tezie, że konkretny sposób działania jest niewłaściwy.

– Zdarza się, że urzędnik działa według starej i niechlubnej maksymy, którą parafrazując na realia podatkowe, można wyrazić w słowach – „dajcie mi dokumenty, a nieprawidłowości się znajdzie”. Szczególnie warto podkreślić fakt, że dokumenty, będące przedmiotem kontroli krzyżowej, weryfikowane są według indywidualnej opinii urzędnika. Przy tym, często nie przestrzega się przedmiotu kontroli bądź postępowania podatkowego prowadzonego wobec podatnika. W efekcie usiłuje się nieformalną drogą pozyskać dodatkowe informacje – stwierdza ekspertka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 

Maciej Hadas zaznacza, że co do zasady, kontrola powinna się zakończyć bez zbędnej zwłoki. Jednak organy podatkowe mają prawo ją przedłużać i często to robią. Muszą tylko o tym powiadomić kontrolowanego, podać przyczyny i wskazać nowy termin zakończenia kontroli. Są sytuacje, w których to jest uzasadnione np. koniecznością zgromadzenia materiału dowodowego czy przesłuchania świadków. Ale zdarzają się również przypadki tzw. czynności pozornych, gdy nic się nie dzieje, a sprawa stoi w miejscu.

– Dobrze przygotowany podatnik, z odpowiednim wsparciem, jest w stanie się wybronić przed stwierdzeniem jakichkolwiek nieprawidłowości. Jednak wymaga to czasu i odpowiedniego działania. Dobrym przykładem są kontrole z zakresu podatku u źródła, których ostatnio obserwujemy szczególnie dużo. Tutaj odpowiednie przygotowanie i możliwość wykazania posiadania i przestrzegania właściwych procedur jest kluczowa – dodaje ekspertka BCC. 

Wzrost wpłat pokontrolnych 

W 2023 roku wykryte uszczuplenia wyniosły 1,959 mld zł, a pokontrolne wpłaty – 808,85 mln zł. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, to odpowiednio o 38,4% mniej oraz o 7,2% więcej. Wówczas było to 3,180 mld zł i 754,54 mln zł. Ekspertka Agnieszka Wnuk stwierdza, że kwoty uszczupleń są bardzo istotne i dodaje, że po kontroli podatkowej, wszczynane jest postępowanie, w ramach którego podatnik ma więcej czasu na przedstawienie swojego stanowiska, argumentów, a także dowodów. W praktyce, często organy wycofują się w ramach postępowania z części ustaleń z kontroli podatkowej. Istnieje również możliwość odwołania się od decyzji i złożenia skargi do sądu.

Trudno powiedzieć, skąd ten zanotowany wzrost wpłat pokontrolnych. Z jednej strony pokazuje to, że działania organów podatkowych są zasadne, a wynik to nasze wspólne odzyskane dla budżetu państwa pieniądze. Z drugiej strony, działania organów podatkowych mogą mieć efekt mobilizujący podatników do lepszego przyjrzenia się ich zobowiązaniom podatkowym po to, aby unikać nieprzyjemności w czasie kontroli – mówi partner w Grant Thornton. 

Dyrektywa DAC7

Dr Gałuszka przypomina, że w ub.r. zaczęła obowiązywać tzw. dyrektywa DAC7, która nałożyła na niektórych polskich przedsiębiorców nowe obowiązki. W związku z tym organ podatkowy będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z Booking, Allegro, Vinted, Amazon, OLX oraz innych platform nie uchylają się od obowiązku płacenia podatków. Kontrolą ma zostać objętych nawet 20 mln osób. Nowe przepisy pozwolą na monitorowanie wszystkich handlujących na portalach internetowych. Dotyczy to również osób fizycznych. Jak podkreśla ekspertka, urzędnik, który wyraża chęć wsparcia podatnika, ma ograniczone pole decyzyjności, próbując pomóc. Wynika to z jednej strony z przepisów, a z drugiej – z katalogu źródeł prawa w Polsce.

Kontrole były, są i będą. Taka jest rola państwa, żeby dbać o wpływy podatkowe i zmniejszać szarą strefę oraz działania naruszające prawo. W mojej ocenie, w tym roku działań kontrolnych można się spodziewać na podobnym poziomie, co w ubiegłym roku. Liczę na to, że będą to kontrole profesjonalne i zgodne z zasadą szybkości postępowania. Oczekuję także, że urzędnicy wezmą sobie wreszcie do serca zasadę, że wszelkie wątpliwości rozstrzyga się na korzyść podatnika – podsumowuje Maciej Hadas.

Zobacz także: Kiedy trzeba zmienić sprawozdanie finansowe
Ulga termomodernizacyjna. Kto może z niej skorzystać i na jakich zasadach? [PYTANIA I ODPOWIEDZI]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość
Zapłata kartą lub BLIK-iem: czy można nie rejestrować transakcji na kasie fiskalnej? Kiedy jeszcze? Stanowiska fiskusa i sądów
27 wrz 2024

Płatności bezgotówkowe przybierają najróżniejsze formy. Należności uiścić można przykładowo plastikową kartą płatniczą przy pomocy terminala (zbliżeniowo lub z użyciem kodu PIN) albo online z wykorzystaniem kodu CVV/CVC, jak również tradycyjnym lub szybkim przelewem bankowym albo za pomocą dostępnej na smartfony usługi BLIK. Jako że transakcje te siłą rzeczy podlegają rejestracji w systemach elektronicznych, pojawia się pytanie o konieczność równoczesnego ich ewidencjonowania na kasie rejestrującej (tzw. kasie fiskalnej). W interpretacji z 14 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) udzielił odpowiedzi na pytanie przedsiębiorcy świadczącego na rzecz turystów usługi krótkoterminowego zakwaterowania.

Obligacje skarbowe 2024: oprocentowanie i oferta nowych emisji w październiku. Nawet 6,8 proc. w pierwszym roku oszczędzania
27 wrz 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 września 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w październiku 2024 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych we wrześniu br. Także podwyższone zostaną (sporo) opłaty za przedterminowy wykup dla nowo emitowanych obligacji. Od 25 września br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

MRiT: 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z zeszłego roku. Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi
27 wrz 2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 27 września 2024 r., że przygotowało mechanizm pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Takie firmy dostaną 16 tys. zł wsparcia na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześniej.

Minister Finansów wydłuża terminy dot. kas fiskalnych dla poszkodowanych w powodzi
26 wrz 2024

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć terminy, w którym podatnicy poszkodowani w czasie powodzi muszą raportować zdarzenia dotyczące kas fiskalnych – wynika z projektów rozporządzeń, opublikowanych 26 września 2024 r. na stronach Rądowego Centrum Legislacji.

Estoński CIT a zagraniczne spółki - sprytna luka, o której nie wiedziałeś
26 wrz 2024

Czy udział w zagranicznej spółce zawsze wyklucza estoński CIT? Przykład polskiej firmy, która przystąpiła do luksemburskiej spółki typu special limited partnership, pokazuje, że nie jest to takie oczywiste. Wyrok sądu potwierdził, że taki udział nie musi pozbawiać prawa do preferencji podatkowej.

Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
25 wrz 2024

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.

Odpowiedzialność karna księgowej w razie tzw. trójkąta umów
25 wrz 2024

Księgowa może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, gdy firma stosuje tzw. "trójkąt umów", czyli sytuację, w której pracownik zawiera dodatkową umowę z inną firmą, a efekty tej pracy trafiają do pierwotnego pracodawcy. W takich przypadkach, jeżeli nie są prawidłowo odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne lub dochodzi do unikania opodatkowania, księgowa może odpowiadać za błędy w rozliczeniach. Odpowiedzialność wynika z przepisów prawa karnego oraz karno-skarbowego.

Prof. Modzelewski: Trzeba odbudować wiarygodność prawodawcy podatkowego. Rząd ma problem z porządkami po „Polskim Ładzie”
25 wrz 2024

Podatnicy przestali się interesować przepisami podatkowymi – twierdzi profesor Witold Modzelewski. I tłumaczy dlaczego wiarygodność ustawodawcy podatkowego i przekonanie, że działa on w interesie publicznym, ma kluczowe znaczenie.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?
26 wrz 2024

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

Ustawa o ochronie sygnalistów od 25 września 2024 r. Ale większość musi wdrożyć procedury od 2025 roku. Na jaki dzień trzeba ustalić stan zatrudnienia? Jakie kary?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów wchodzi w życie 25 września 2024 r. Ale na jaki dokładnie dzień należy ustalić stan zatrudnienia, który zobowiązuje podmiot do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych (co najmniej 50 zatrudnionych osób)? Ustawa każde ustalać ten stan na 1 stycznia oraz 1 lipca 2024 roku a w tych dniach 2024 r. ustawa ta nie weszła jeszcze w życie. Zatem przyjmuje się, że stan zatrudnienia należy ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. oraz na ten dzień mieć przygotowaną procedurę. Termin 25 września 2024 r. dotyczy głównie podmiotów, dla których próg zatrudnienia nie ma znaczenia, czyli np. biura rachunkowe. 

pokaż więcej
Proszę czekać...