REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?

Specjalistyczne usługi HR: od rekrutacji po obsługę kadrowo-płacową i wsparcie dla pracowników z niepełnosprawnościami
Jak zatrudnienie osób niepełnosprawnych wpływa na obniżenie wpłat na PFRON: Przykłady optymalizacji kosztów
Jak zatrudnienie osób niepełnosprawnych wpływa na obniżenie wpłat na PFRON: Przykłady optymalizacji kosztów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

Obowiązek wpłat na PFRON dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby niepełnosprawne

W Polsce istnieje obowiązek wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 25 pracowników etatowych. Podstawa prawna tego obowiązku znajduje się w Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z tą ustawą, przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznych wpłat na PFRON, których wysokość zależy od liczby zatrudnionych osób.

W przypadku braku wpłat na PFRON, przewidziane są sankcje. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 29 września 2021 r. określa wzory deklaracji składanych przez pracodawców do Zarządu PFRON oraz przewiduje kary za niedotrzymanie tego obowiązku. Wysokość kar jest uzależniona od liczby dni opóźnienia w dokonaniu wpłaty oraz od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale podawanego przez GUS. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi obowiązku wpłat na PFRON i terminowo dokonywali tych wpłat, aby uniknąć niepotrzebnych kar i sankcji.

REKLAMA

REKLAMA

Przykład z biznesu (case study): Zatrudnienie osób niepełnosprawnych a obniżenie wpłat na PFRON

Podczas zawierania umów z klientami, często rekomendujemy przeprowadzenie audytu finansowego, którego celem jest zidentyfikowanie kosztów możliwych do optymalizacji lub eliminacji. Jednym z kluczowych obszarów, na który zwracamy uwagę w ramach rachunkowości zarządczej, jest weryfikacja, czy klient ponosi koszty związane z obowiązkową wpłatą na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). 

Jednym z przykładów, który pokazuje wpływ zatrudnienia osób niepełnosprawnych na obniżenie wpłat na PFRON, jest klient z branży e-commerce. Przedsiębiorstwo to dynamicznie rozwija swoją działalność i niedawno zwiększyło liczbę pracowników, przekraczając limit 25 etatów. 

Po przeprowadzeniu analizy okazało się, że wcześniej firma zatrudniała kilka osób na podstawie umów zlecenia. Jednak wraz ze wzrostem działalności, zdecydowano się na zatrudnienie tych pracowników w pełnym wymiarze godzin, co spowodowało przekroczenie limitu 25 etatów. W rezultacie przedsiębiorca stał się zobowiązany do comiesięcznych wpłat na PFRON.

Aby dokładnie obliczyć wysokość wpłaty, przeprowadziliśmy kalkulację wskaźnika wpłat (W), który zależy od liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych i pełnoetatowych. W przypadku tego klienta, który nie zatrudniał dotychczas osób niepełnosprawnych, wskaźnik W wynosi 0.

Sytuacja naszego klienta  była dość klarowna i przedstawiała się następująco:

  • W dniu 15 lipca stan zatrudnienia zmienił się z 24 pracowników na 36 pełnoetatowych (ZOG - stan zatrudnienia ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy)
  • Nasz klient do tej pory nie zatrudniał osób niepełnosprawnych (ZON - stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy)

Aby wyliczyć wskaźnik W należy podzielić ZON przez ZOG

W = ZON / ZOG
gdzie: 
ZON = 0   - brak zatrudnionych osób niepełnosprawnych 
ZOG = [(14 dni x 24 etaty) + (17 dni x 36 etatów)] / 31 dni = 30,58 etatu

REKLAMA

Wyliczając współczynnik W z podanego wyżej wzoru, zauważyliśmy że nasz klient przekroczył limit 25 etatów o 5,58 etatu i w związku z czym wystąpił obowiązek dokonania wpłaty na PFRON.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość wpłaty na PFRON a przeciętne wynagrodzenie

Sama wpłata na PRFON oprócz zależności wynikającej z ilości posiadanych etatów również powiązana z wysokością przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale podawaną przez GUS. Dla miesiąca lipca 2024 roku wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wynosiła 8147,38 zł Aby obliczyć kwotę wpłaty na PFRON dla tego klienta, musimy skorzystać ze stosowanego wzoru.

Kwota wpłaty (KW) jest równa przeciętnemu wynagrodzeniu (PW) pomnożonemu przez 40,65% i różnicę między iloczynem liczby zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin (ZOG) i wskaźnika zatrudnionych osób niepełnosprawnych (ZON).

KW = PW x 40,65 % x (ZOG x 6% -ZON)

PW (przeciętne wynagrodzenie)ZOG (liczba zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin)ZON (liczba zatrudnionych osób niepełnosprawn.)KW (kwota wpłaty na PFRON)
8147,38 zł30,58 etatu08147,38 zł x 40,65% x (30,58 etatu - 0) = 6 076,69 zł
Ważne

Podsumowując, nasz klient w lipcu posiadał średnie zatrudnienie na poziomie 30,58, co po podstawieniu do wzoru dało miesięczną kwotę wpłaty na PFRON wynoszącą aż 6 076,69 zł. Jest to kwota, którą należy uiszczać co miesiąc, co w skali roku przekłada się na ponad 72 tysiące złotych. 
W przypadku rozwijającej się firmy takie dodatkowe koszty mogą mieć istotne znaczenie dla jej stabilności finansowej.

Koszty związane z wpłatami na PFRON a optymalizacja finansowa

Obowiązek wpłat na PFRON może stanowić znaczący koszt dla firm, zwłaszcza dla tych, które dynamicznie rozwijają swoją działalność i zwiększają liczbę pracowników. Kwota wpłaty jest uzależniona od liczby zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin oraz od przeciętnego wynagrodzenia. Dlatego istnieje potrzeba poszukiwania sposobów optymalizacji tych kosztów.

Warto pamiętać, że im więcej pracowników etatowych w firmie, tym wyższa staje się kwota wpłaty na PFRON. Na przykład, firma zatrudniająca 50 pracowników musi płacić ponad 120 tysięcy złotych rocznie, a przedsiębiorstwo z zespołem liczącym 100 osób przekracza już 200 tysięcy złotych rocznych opłat. 

Jednym ze sposobów optymalizacji kosztów związanych z wpłatami na PFRON jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. W omawianym przykładzie nasz klient musiałby zatrudnić przynajmniej 1,83 etatu osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Jednakże istnieją wyjątki – nie zawsze jest konieczne zatrudnienie dwóch pełnoetatowych pracowników. Czasami wystarczy jedna osoba, nawet w niepełnym wymiarze godzin, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

Naszym celem było wsparcie klienta w znalezieniu najlepszego rozwiązania, pozwalającego na optymalizację kosztów. Po konsultacjach klient zdecydował się na zatrudnienie jednej osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, posiadającej odpowiednie kwalifikacje. Nowy pracownik będzie odpowiedzialny za opracowywanie nowych procedur i pozyskiwanie klientów, wspierając rozwój firmy.

Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością. 

Korzyści wynikające ze zatrudnienia osób niepełnosprawnych dla przedsiębiorstwa

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorstwa. Po pierwsze, takie działanie może przyczynić się do zwiększenia różnorodności i inkluzji w miejscu pracy. Osoby niepełnosprawne posiadają unikalne umiejętności i perspektywy, które mogą wnieść nowe spojrzenie na problemy i wyzwania biznesowe. Dzięki temu firma może zyskać nowe pomysły i innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do jej rozwoju.

Ponadto, zatrudnienie osób niepełnosprawnych może wzmocnić pozytywny wizerunek społeczny firmy. Przedsiębiorstwa, które angażują się w integrację osób niepełnosprawnych na rynku pracy, są postrzegane jako odpowiedzialne społecznie i dbające o dobro wspólne. To może przyciągnąć nowych klientów, inwestorów i partnerów biznesowych, którzy cenią sobie wartości takie jak równość szans i inkluzja.

Warto również zauważyć, że zatrudnienie osób niepełnosprawnych przygotowuje firmę na przyszłe wymogi raportowania ESG (Environmental, Social and Governance). W ramach tych wymogów, przedsiębiorstwa muszą raportować nie tylko wyniki finansowe, ale także wskaźniki niefinansowe, takie jak zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Dlatego inwestowanie w integrację osób niepełnosprawnych może być strategicznym posunięciem dla firm, które chcą być liderami w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. 

Podstawa prawna: 
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 29 września 2021 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz. U. z 2021 r. poz. 1939).

Komunikaty Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski", w sprawie przeciętnego wynagrodzenia, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rafał Rybczyk, HR Quality 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA