REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specjalistyczne usługi HR: od rekrutacji po obsługę kadrowo-płacową i wsparcie dla pracowników z niepełnosprawnościami
Jak zatrudnienie osób niepełnosprawnych wpływa na obniżenie wpłat na PFRON: Przykłady optymalizacji kosztów
Jak zatrudnienie osób niepełnosprawnych wpływa na obniżenie wpłat na PFRON: Przykłady optymalizacji kosztów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

Obowiązek wpłat na PFRON dla przedsiębiorstw zatrudniających osoby niepełnosprawne

W Polsce istnieje obowiązek wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 25 pracowników etatowych. Podstawa prawna tego obowiązku znajduje się w Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z tą ustawą, przedsiębiorcy mają obowiązek comiesięcznych wpłat na PFRON, których wysokość zależy od liczby zatrudnionych osób.

W przypadku braku wpłat na PFRON, przewidziane są sankcje. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 29 września 2021 r. określa wzory deklaracji składanych przez pracodawców do Zarządu PFRON oraz przewiduje kary za niedotrzymanie tego obowiązku. Wysokość kar jest uzależniona od liczby dni opóźnienia w dokonaniu wpłaty oraz od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale podawanego przez GUS. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi obowiązku wpłat na PFRON i terminowo dokonywali tych wpłat, aby uniknąć niepotrzebnych kar i sankcji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przykład z biznesu (case study): Zatrudnienie osób niepełnosprawnych a obniżenie wpłat na PFRON

Podczas zawierania umów z klientami, często rekomendujemy przeprowadzenie audytu finansowego, którego celem jest zidentyfikowanie kosztów możliwych do optymalizacji lub eliminacji. Jednym z kluczowych obszarów, na który zwracamy uwagę w ramach rachunkowości zarządczej, jest weryfikacja, czy klient ponosi koszty związane z obowiązkową wpłatą na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). 

Jednym z przykładów, który pokazuje wpływ zatrudnienia osób niepełnosprawnych na obniżenie wpłat na PFRON, jest klient z branży e-commerce. Przedsiębiorstwo to dynamicznie rozwija swoją działalność i niedawno zwiększyło liczbę pracowników, przekraczając limit 25 etatów. 

Po przeprowadzeniu analizy okazało się, że wcześniej firma zatrudniała kilka osób na podstawie umów zlecenia. Jednak wraz ze wzrostem działalności, zdecydowano się na zatrudnienie tych pracowników w pełnym wymiarze godzin, co spowodowało przekroczenie limitu 25 etatów. W rezultacie przedsiębiorca stał się zobowiązany do comiesięcznych wpłat na PFRON.

Aby dokładnie obliczyć wysokość wpłaty, przeprowadziliśmy kalkulację wskaźnika wpłat (W), który zależy od liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych i pełnoetatowych. W przypadku tego klienta, który nie zatrudniał dotychczas osób niepełnosprawnych, wskaźnik W wynosi 0.

Sytuacja naszego klienta  była dość klarowna i przedstawiała się następująco:

  • W dniu 15 lipca stan zatrudnienia zmienił się z 24 pracowników na 36 pełnoetatowych (ZOG - stan zatrudnienia ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy)
  • Nasz klient do tej pory nie zatrudniał osób niepełnosprawnych (ZON - stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy)

Aby wyliczyć wskaźnik W należy podzielić ZON przez ZOG

W = ZON / ZOG
gdzie: 
ZON = 0   - brak zatrudnionych osób niepełnosprawnych 
ZOG = [(14 dni x 24 etaty) + (17 dni x 36 etatów)] / 31 dni = 30,58 etatu

REKLAMA

Wyliczając współczynnik W z podanego wyżej wzoru, zauważyliśmy że nasz klient przekroczył limit 25 etatów o 5,58 etatu i w związku z czym wystąpił obowiązek dokonania wpłaty na PFRON.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość wpłaty na PFRON a przeciętne wynagrodzenie

Sama wpłata na PRFON oprócz zależności wynikającej z ilości posiadanych etatów również powiązana z wysokością przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale podawaną przez GUS. Dla miesiąca lipca 2024 roku wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wynosiła 8147,38 zł Aby obliczyć kwotę wpłaty na PFRON dla tego klienta, musimy skorzystać ze stosowanego wzoru.

Kwota wpłaty (KW) jest równa przeciętnemu wynagrodzeniu (PW) pomnożonemu przez 40,65% i różnicę między iloczynem liczby zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin (ZOG) i wskaźnika zatrudnionych osób niepełnosprawnych (ZON).

KW = PW x 40,65 % x (ZOG x 6% -ZON)

PW (przeciętne wynagrodzenie)ZOG (liczba zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin)ZON (liczba zatrudnionych osób niepełnosprawn.)KW (kwota wpłaty na PFRON)
8147,38 zł30,58 etatu08147,38 zł x 40,65% x (30,58 etatu - 0) = 6 076,69 zł
Ważne

Podsumowując, nasz klient w lipcu posiadał średnie zatrudnienie na poziomie 30,58, co po podstawieniu do wzoru dało miesięczną kwotę wpłaty na PFRON wynoszącą aż 6 076,69 zł. Jest to kwota, którą należy uiszczać co miesiąc, co w skali roku przekłada się na ponad 72 tysiące złotych. 
W przypadku rozwijającej się firmy takie dodatkowe koszty mogą mieć istotne znaczenie dla jej stabilności finansowej.

Koszty związane z wpłatami na PFRON a optymalizacja finansowa

Obowiązek wpłat na PFRON może stanowić znaczący koszt dla firm, zwłaszcza dla tych, które dynamicznie rozwijają swoją działalność i zwiększają liczbę pracowników. Kwota wpłaty jest uzależniona od liczby zatrudnionych osób w pełnym wymiarze godzin oraz od przeciętnego wynagrodzenia. Dlatego istnieje potrzeba poszukiwania sposobów optymalizacji tych kosztów.

Warto pamiętać, że im więcej pracowników etatowych w firmie, tym wyższa staje się kwota wpłaty na PFRON. Na przykład, firma zatrudniająca 50 pracowników musi płacić ponad 120 tysięcy złotych rocznie, a przedsiębiorstwo z zespołem liczącym 100 osób przekracza już 200 tysięcy złotych rocznych opłat. 

Jednym ze sposobów optymalizacji kosztów związanych z wpłatami na PFRON jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. W omawianym przykładzie nasz klient musiałby zatrudnić przynajmniej 1,83 etatu osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Jednakże istnieją wyjątki – nie zawsze jest konieczne zatrudnienie dwóch pełnoetatowych pracowników. Czasami wystarczy jedna osoba, nawet w niepełnym wymiarze godzin, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

Naszym celem było wsparcie klienta w znalezieniu najlepszego rozwiązania, pozwalającego na optymalizację kosztów. Po konsultacjach klient zdecydował się na zatrudnienie jednej osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, posiadającej odpowiednie kwalifikacje. Nowy pracownik będzie odpowiedzialny za opracowywanie nowych procedur i pozyskiwanie klientów, wspierając rozwój firmy.

Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością. 

Korzyści wynikające ze zatrudnienia osób niepełnosprawnych dla przedsiębiorstwa

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorstwa. Po pierwsze, takie działanie może przyczynić się do zwiększenia różnorodności i inkluzji w miejscu pracy. Osoby niepełnosprawne posiadają unikalne umiejętności i perspektywy, które mogą wnieść nowe spojrzenie na problemy i wyzwania biznesowe. Dzięki temu firma może zyskać nowe pomysły i innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do jej rozwoju.

Ponadto, zatrudnienie osób niepełnosprawnych może wzmocnić pozytywny wizerunek społeczny firmy. Przedsiębiorstwa, które angażują się w integrację osób niepełnosprawnych na rynku pracy, są postrzegane jako odpowiedzialne społecznie i dbające o dobro wspólne. To może przyciągnąć nowych klientów, inwestorów i partnerów biznesowych, którzy cenią sobie wartości takie jak równość szans i inkluzja.

Warto również zauważyć, że zatrudnienie osób niepełnosprawnych przygotowuje firmę na przyszłe wymogi raportowania ESG (Environmental, Social and Governance). W ramach tych wymogów, przedsiębiorstwa muszą raportować nie tylko wyniki finansowe, ale także wskaźniki niefinansowe, takie jak zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Dlatego inwestowanie w integrację osób niepełnosprawnych może być strategicznym posunięciem dla firm, które chcą być liderami w zakresie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. 

Podstawa prawna: 
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 29 września 2021 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz. U. z 2021 r. poz. 1939).

Komunikaty Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski", w sprawie przeciętnego wynagrodzenia, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rafał Rybczyk, HR Quality 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA