REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach

Robert Nogacki
radca prawny
Mały ZUS plus po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
Mały ZUS plus po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.
rozwiń >

Mały ZUS plus po 2 latach płacenia dużego ZUS-u

Ten wyrok oznacza, że teraz przedsiębiorcy, których przychody w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyły 120 000 zł (oraz przy spełnieniu pozostałych warunków), będą mogli wrócić na Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia standardowej składki ubezpieczeniowej (tzw. duży ZUS), która sięga dziś blisko 2000 zł. Natomiast do 30 czerwca 2024 r. stawka Małego ZUS Plus wynosiła tylko 402,65 zł, a od 1 lipca jest wzrost o niecałe 6 zł do 408,16 zł (nie wolno zapominać, że do ww. składek na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorcy muszą doliczyć jeszcze składkę zdrowotną.

REKLAMA

Autopromocja

Spór Rzecznika MŚP z ZUS-em

O wyroku poinformował na swojej stronie internetowej Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, który od wielu miesięcy toczył spór z ZUS-em. Zakład stał na stanowisku, że przedsiębiorcy, którzy w okresie od stycznia 2019 r. do grudnia 2021 r. korzystali z Małego ZUS Plus (pierwszy okres obowiązywania tej nowej preferencji), muszą odczekać 3 lata, by móc korzystać z niego ponownie. W oparciu o taką interpretację przepisów wydał wiele niekorzystnych dla przedsiębiorców decyzji odmawiających prawa do Małego ZUS. Rzecznik MŚP, który złożył setki odwołań od takich decyzji, bronił przedsiębiorców, że intencją ustawodawcy było przyznanie im ulgi przez 36 miesięcy w cyklicznych 5-letnich okresach. Teraz stanowisko Rzecznika potwierdził sąd.

Kiedy nie przysługuje Mały ZUS, jakie są warunki?

Powodem niekorzystnego dla przedsiębiorców stanowiska ZUS-u była odmienna od Rzecznika MŚP wykładnia regulacji ust. 11 pkt 6 art. 18c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z jego ust. 1 i 2, podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przedsiębiorcy prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, którego roczny przychód z tej działalności uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona jest od dochodu z tej działalności, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym, i nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, ani być niższa niż 30% kwoty płacy minimalnej. Przepisy nie zabraniają, by taki przedsiębiorca zrezygnował z preferencji i płacił wyższe składki.

W ust. 11 ustawodawca wskazał wyłączenia, przesłanki kiedy przedsiębiorcy nie mogą skorzystać z tej ulgi jeśli:

  1. w poprzednim roku kalendarzowym rozliczali się kartą podatkową i byli zwolnieni z VAT,
  2. rozpoczynają działalność gospodarczą (bo ci korzystają z Małego ZUS przez pierwsze 24 miesiące dla nowych firm),
  3. jeśli w poprzednim roku prowadzili działalność przez mniej niż 60 dni kalendarzowych,
  4. także gdy w poprzednim roku prowadzili działalność: twórców i artystów, w wolnym zawodzie, byli wspólnikami jednoosobowej spółki z o.o., spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej, akcjonariuszami prostej spółki akcyjnej wnoszącymi wkład do spółki, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług, komplementariuszami w spółce komandytowo-akcyjnej, albo działalność publicznej lub niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół,
  5. wykonują działalność w ramach B2B na rzecz byłego pracodawcy.

W pkt 6 ustawodawca zawarł, że Mały ZUS plus nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy korzystali z tej preferencji przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. By zrozumieć rozumowanie ZUS trzeba pamiętać, że to tzw. przesłanka negatywna, a zatem ziszczenie się jej warunków odbiera ubezpieczonemu prawo do Małego ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZUS wykorzystał niefortunne brzmienie przepisu

Do Małego ZUS plus można się zgłaszać do 31 stycznia każdego roku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjął więc wykładnię, że jeśli ktoś w styczniu 2024 r. chciał się ponownie zgłosić do Małego ZUS po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, to spoglądał wstecz na pełnych 60 miesięcy kalendarzowych, a więc od stycznia 2019 do grudnia 2023 r. I w tym 60-miesięcznym okresie przedsiębiorca korzystał przez 36 miesięcy z małego ZUS plus, a zatem spełniła się przesłanka negatywna do skorzystania z tej preferencji ubezpieczeniowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wykorzystał niefortunnie skonstruowane brzmienie tego przepisu. Stanął więc na stanowisku, że taki przedsiębiorca będzie mógł spróbować wrócić na Mały ZUS niejako w kolejnej sesji, a więc zgłaszając się do końca stycznia kolejnego, 2025 roku (nie można bowiem zgłaszać się w innych miesiącach, jeśli więc nie zgłosił się w styczniu 2024 to następny raz będzie mógł spróbować dopiero w styczniu 2025). Dopiero bowiem wtedy „spoglądając” wstecz ubezpieczony będzie mógł stwierdzić, że w okresie ostatnich 60 miesięcy nie korzystał z Małego ZUS przez 36 miesięcy.

Rzecznik i sąd w obronie racjonalności i przedsiębiorców

Zarówno Rzecznik MŚP, jak i gorzowski sąd, który poparł jego stanowisko, uznali wykładnię ZUS-u za nieracjonalną. Ideą ustawodawcy było bowiem danie małym przedsiębiorcom (roczny limit przychodowy 120 000 zł) szansy na opłacanie niższych składek na ubezpieczenie społeczne przez 3 lata w 5-letnim okresie. Po prostu. Jak zadeklarował Rzecznik MŚP, w toczących się już licznych postępowaniach sądowych, będzie powoływał się na wyrok z 27 czerwca.

Czy przysługuje mi Mały ZUS?

W oparciu o uzasadnienie wyroku gorzowskiego sądu, osoby, którym ZUS odmówił rejestracji do Małego ZUS-u, a do końca stycznia 2024 r. składały wnioski o taką rejestrację, będą mogły skutecznie walczyć organem ubezpieczeniowym. Mając na uwadze ogromne różnice w wymiarze składek, będąc przedsiębiorcą warto na każdym etapie prowadzenia działalności sprawdzić czy aby nie jest się uprawnionym do Małego ZUS plus. Przy okazji konsultacji z biurem rachunkowym można również zapytać o możliwość skorzystania z jeszcze innych preferencji, jak i o pomoc w rozwiązaniu innych problemów powstałych na tle realizacji obowiązków ZUS.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.

Odpowiedzialność karna księgowej w razie tzw. trójkąta umów

Księgowa może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, gdy firma stosuje tzw. "trójkąt umów", czyli sytuację, w której pracownik zawiera dodatkową umowę z inną firmą, a efekty tej pracy trafiają do pierwotnego pracodawcy. W takich przypadkach, jeżeli nie są prawidłowo odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne lub dochodzi do unikania opodatkowania, księgowa może odpowiadać za błędy w rozliczeniach. Odpowiedzialność wynika z przepisów prawa karnego oraz karno-skarbowego.

Prof. Modzelewski: Trzeba odbudować wiarygodność prawodawcy podatkowego. Rząd ma problem z porządkami po „Polskim Ładzie”

Podatnicy przestali się interesować przepisami podatkowymi – twierdzi profesor Witold Modzelewski. I tłumaczy dlaczego wiarygodność ustawodawcy podatkowego i przekonanie, że działa on w interesie publicznym, ma kluczowe znaczenie.

Obniżenie wpłat na PFRON po zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Jak to obliczyć?

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

REKLAMA

Ustawa o ochronie sygnalistów od 25 września 2024 r. Ale większość musi wdrożyć procedury od 2025 roku. Na jaki dzień trzeba ustalić stan zatrudnienia? Jakie kary?

Ustawa o ochronie sygnalistów wchodzi w życie 25 września 2024 r. Ale na jaki dokładnie dzień należy ustalić stan zatrudnienia, który zobowiązuje podmiot do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych (co najmniej 50 zatrudnionych osób)? Ustawa każde ustalać ten stan na 1 stycznia oraz 1 lipca 2024 roku a w tych dniach 2024 r. ustawa ta nie weszła jeszcze w życie. Zatem przyjmuje się, że stan zatrudnienia należy ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. oraz na ten dzień mieć przygotowaną procedurę. Termin 25 września 2024 r. dotyczy głównie podmiotów, dla których próg zatrudnienia nie ma znaczenia, czyli np. biura rachunkowe. 

Kary za nocleg kierowcy w kabinie w Niemczech, Francji i Belgii (nawet 3000 euro). Kiedy można dostać mandat i czy trzeba mieć rachunki z hoteli?

Od wielu lat toczą się spory odnośnie przepisów Unii Europejskiej dotyczących zakazów spędzania regularnego, 45-godzinnego odpoczynku kierowcy w pojeździe. Kiedy - w obecnym stanie prawnym - kierowca może dostać mandat za spędzenie noclegu w kabinie i czy jest zobowiązany przedstawić rachunki za pobyt w hotelu?

Firmy muszą się mieć na baczności, jeśli nie chcą odpowiadać za oszustwa VAT-owskie pracownika. Wyrok NSA

NSA wydał wyrok, który wskazuje, że firma odpowiada za oszustwa VAT-owskie pracownika nawet jeśli nic o nich nie wiedziała. Przedsiębiorca może się jednak zabezpieczyć przed odpowiedzialnością za przestępstwa członków zespołu wdrażając w firmie nadzór nad działaniami pracowników, w tym nadzór księgowy i prawny.

Zatrudnisz żołnierzy WOT lub Aktywnej Rezerwy: dostaniesz ulgi podatkowe i preferencje w zamówieniach publicznych. Już w 2024 roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało w trybie pilnym projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy. Projekt ten został opublikowany 24 września 2024 r. i tego samego dnia przyjęła go Rada Ministrów i skierowała do Sejmu. Te nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze przed końcem 2024 roku.

REKLAMA

300 zł, 500 zł, 700 zł lub 1200 zł miesięcznie - dlaczego zryczałtowana składka zdrowotna jest najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców?

Konfederacja Lewiatan apeluje o zmiany w systemie składek zdrowotnych dla przedsiębiorców, proponując wprowadzenie zryczałtowanych stawek, uzależnionych od dochodów. Zdaniem organizacji, uproszczenie opłacania składki oraz jej obniżenie może przynieść korzyści zarówno małym, jak i większym firmom. Wprowadzenie zryczałtowanych stawek mogłoby przynieść rozwiązanie problemów.

Jaka będzie składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2025 roku? Zmiany rewolucyjne, kosmetyczne, a może etapowe?

To pytania zadają sobie wszyscy przedsiębiorcy tym bardziej, że partie polityczne w swoich programach zapowiadały korzystne dla nich zmiany w zasadach uiszczania składek wprowadzonych Polskim Ładem. Według doniesień medialnych wciąż porozumienia koalicjantów w tym zakresie brak, nadal trwają prace nad wypracowaniem jednego zgodnego projektu. W porządku obrad 18 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, które ma się odbyć w dniach 25, 26 i 27 września 2024 r. na ten moment jest 10 punktów, ale nie ma w nim uwzględnionego projektu ustawy poświęconemu temu zagadnieniu. Kolejne planowane Posiedzenie Sejmu RP ma się odbyć dopiero w dniach 9, 10 i 11 października 2024 r.

REKLAMA