Czy po rozwiązaniu spółki trzeba skorygować podatek naliczony

Marcin Jasiński
rozwiń więcej
inforCMS
1 lutego br. została rozwiązana spółka cywilna, podatek naliczony odliczaliśmy na podstawie proporcji. Dla środków trwałych (samochody) nie skończył się jeszcze okres korekty. Zakupiono je w 2006 r. Czy te środki trwałe wykazujemy w remanencie? Czy mamy obowiązek korygować podatek naliczony?

rada

Autopromocja

Tak, posiadane środki trwałe trzeba wykazać w remanencie. Trzeba również dokonać korekty za pozostały okres korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Odpowiadając na pierwsze pytanie, czy trzeba wykazać w remanencie środki trwałe, od których nabycia odliczono część podatku naliczonego, należy odpowiedzieć twierdząco. W przypadku gdy po:

1) rozwiązaniu spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2) zaprzestaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego,

podatnikowi pozostały towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - ma on obowiązek opodatkować te towary.

Obowiązują tutaj następujące zasady:

1) opodatkowaniu podlegają tylko towary wytworzone lub zakupione przez podatnika - art. 14 ust. 1;

2) podatnik, którego dotyczy obowiązek podatkowy, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - art. 14 ust. 2 ustawy;

3) w remanencie wykazujemy tylko towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - art. 14 ust. 4 ustawy.

Podatnicy, którzy mają obowiązek sporządzenia remanentu wykazują w nim również środki trwałe. Są one bowiem również zaliczane do towarów. Ustawa o VAT definiuje towary jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wątpliwości powstają w przypadku kas rejestrujących. Nie powinno się ich zamieszczać w remanencie, gdyż ze względu na ich specyficzny charakter mogą być wykorzystywane tylko przez jeden podmiot, dlatego nie mogą być przedmiotem dostawy (wyrok WSA w Lublinie z 4 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 27/08).

Dlatego samochody, gdy spełniają pozostałe warunki, podatnik ma obowiązek wykazać w remanencie.

W Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT, gdyż przepisy nie zastrzegają, że ma to być odliczenie całości VAT. Dlatego samochody należy wykazać w remanencie.

Sposób opodatkowania będzie uzależniony od tego, czy przy nabyciu samochodów przysługiwało Wam prawo do odliczenia VAT w wysokości:

1) cena nabycia x wskaźnik proporcji, czy

2) cena nabycia x wskaźnik proporcji x 60%, nie więcej niż 6000 zł.

W pierwszym przypadku stosujemy stawkę 22%, w drugim - zwolnienie. Zastosowanie zwolnienia lub stawki 22% ma wpływ na sposób dokonania korekty po zakończeniu roku.

Od 1 grudnia 2008 r. z przepisów (art. 91 ust. 4 ustawy) wynika już wprost obowiązek korekty, gdy w okresie korekty towary wymienione w art. 91 ust. 2 te zostaną opodatkowane w remanencie. W art. 91 ust. 2 są wymienione dwa rodzaje towarów:

• środki trwałe podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł - w tym przypadku obowiązuje pięcioletni, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów dziesięcioletni okres korekty, liczony od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu;

• środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł; w tym przypadku obowiązuje jednorazowa korekta, której dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jeśli umieszczamy te towary w remanencie, to dla celów korekty należy wtedy przyjąć, że te towary te są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym - w stosunku do tych towarów - powstał obowiązek podatkowy od remanentu. Według zmienionego art. 14 ust. 6 ustawy obowiązek podatkowy powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności.

Przykład

Spółka 1 lutego br. została rozwiązana. W deklaracji za luty musi rozliczyć VAT od remanentu i dokonać ewentualnej korekty podatku naliczonego.

Jak już wspomniano, sposób korekty będzie uzależniony od tego, czy towary w remanencie zostały opodatkowane, czy zastosowano zwolnienie. Według art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi zostaną w remanencie:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegają opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką 22%

Jeśli opodatkowaliśmy samochody w remanencie stawką 22%, to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli proporcja wyniesie 100%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód ciężarowy w 2006 r., odliczyła 10 680 zł (12 000 zł x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. Samochód został w remanencie opodatkowany stawką 22%. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 100%.

2 x (12 000 zł - 10 680 zł) x 1/5 = 2 x 264 zł = 528 zł.

Dlatego spółka koryguje podatek naliczony o 528 zł.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką „zw.”

Jeśli na wykazane w remanencie samochody zastosujemy zwolnienie (gdyż odliczyliśmy 60%, nie więcej niż 6000 zł), to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, czyli proporcja wyniesie 0%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód osobowy w 2006 r., odliczyła 2136 zł (4000 zł x 60% x x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. W remanencie zastosowano zwolnienie na samochody. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 0%.

2 x (0 - 4000 zł x 60%) x 1/5 = 2 x (-480 zł) = -960 zł

Dlatego spółka skoryguje podatek naliczony o -960 zł.

Spółka zakupiła również w 2006 r. samochód osobowy o wartości początkowej 14 000 zł, VAT odliczyła na podstawie proporcji. W deklaracji za styczeń 2007 r. dokonała jednorazowej korekty. Po rozwiązaniu spółki nie będzie dokonywać korekty.

Zasady te dotyczą środków trwałych o wartości powyżej 15 000 zł lub zakupionych przed 1 czerwca 2005 r. Jeśli wartość wynosi poniżej 15 000 zł, korekty odliczonego podatku dokonujemy, gdy środek trwały był zakupiony w roku likwidacji działalności.

Jeśli spółka została rozwiązana, to w deklaracji za ostatni okres rozliczeniowy dokonujemy również korekty rocznej, która obowiązywałaby nas po zakończeniu roku w stosunku do innych towarów niż środki trwałe (art. 91 ust. 3 ustawy). Stosujemy wtedy zasady określone w art. 90 ust. 2-6 ustawy, tak jak dokonywalibyśmy korekty po zakończeniu roku.

W Państwa przypadku nie ma wątpliwości, że trzeba dokonać korekty. Inaczej wygląda sytuacja, gdy podatnik odliczał VAT w całości (bez zastosowania proporcji). Co do zasady nie będzie istniał obowiązek korekty. Ponieważ jeśli podatnik odlicza VAT od zakupu towarów w całości, nie będzie można ich uznać za towary używane, a tym samym zastosować do nich zwolnienia.

Inaczej będzie z samochodami, od których podatnik odliczył 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł. Gdy podatnik użytkował samochód co najmniej pół roku, to wykazując go w remanencie, może zastosować zwolnienie. W takim przypadku również dokonuje korekty.

• art. 14, 91 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...