Co zmieniło się w akcyzie od 1 września 2010 r.

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Obszerne zmiany w podatku akcyzowym obowiązują od 1 września 2010 r. O skutki wprowadzonych rozwiązań, zwłaszcza dla podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych zapytaliśmy Michała Krzewińskiego, menedżera w dziale prawno - podatkowym poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers.

Które ze zmian, jakie weszły w życie 1 września 2010 r. - poza zmianami w zakresie opodatkowania samochodów osobowych, o których pisaliśmy w poprzednim artykule - są najistotniejsze dla podatników akcyzy?

Autopromocja

Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym wprowadziła wiele zmian. Dotyczą one różnych obszarów, więc trudno wskazać tą najistotniejszą. Wiele się mówi o systemie EMCS i obrocie wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem elektronicznego dokumentu e-AD, ale ten system zacznie działać w Polsce dopiero od 1 stycznia 2011 r.

Od 1 września 2010 r. została natomiast wprowadzona instytucja „zarejestrowanego wysyłającego”. Zarejestrowany wysyłający to przedsiębiorca, który może wysyłać importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do np. składu podatkowego w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej.

Wprowadzenie tej instytucji umożliwia przemieszczanie importowanych wyrobów akcyzowych, które zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski, do dowolnego państwa członkowskiego, bez konieczności wcześniejszej zapłaty akcyzy.

Ponadto, znowelizowana ustawa rozszerzyła zakres danych, które muszą znaleźć się w oświadczeniu podmiotu nabywającego oleje opałowe. W przypadku przedsiębiorców, oświadczenie powinno zawierać NIP lub REGON, a w przypadku osób fizycznych, NIP lub numer PESEL.

Nowelizacja ograniczyła również prawo do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania. Obecnie to prawo przysługuje wyłącznie w odniesieniu do tych wyrobów, które wejdą w skład wyprodukowanego wyrobu akcyzowego. Nie będzie już zatem możliwe obniżanie należnej akcyzy o akcyzę zapłaconą np. od energii elektrycznej zużytej do wyprodukowania wyrobów akcyzowych.

Ważne zmiany dotyczą również opodatkowania energii elektrycznej, zwolnień od akcyzy wyrobów energetycznych, a także podmiotów, które magazynują wyroby akcyzowe w cudzych składach podatkowych. Są to zmiany na tyle znaczące, że powinny zostać szerzej omówione. Dzisiaj proponuję skupić się na tej ostatniej, a dwie pierwsze przedstawić w kolejnych odcinkach naszego cyklu.

Tak jak wspomniałem, istotna zmiana dotyczy podmiotów, które magazynują swoje wyroby w cudzych składach podatkowych. Od 1 września 2010 r., aby uzyskać zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podmioty te zobowiązane są do złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub uzyskania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

Podmioty, które uzyskały takie zezwolenie przed 1 września 2010 r. muszą złożyć zabezpieczenie lub uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia do dnia 30 listopada 2010 r.

Czy wszystkie tego typu podmioty mają szanse uzyskać zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia?

Ustawodawca wprowadził szereg warunków, które należy spełnić, aby takie zwolnienie uzyskać. Pierwszym jest konieczność posiadania siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju. A zatem, podmioty, które w Polsce prowadzą działalność dystrybucyjną, a nie mają w naszym kraju swojej siedziby lub miejsca zamieszkania, takiego zwolnienia nie uzyskają.

Polecamy: serwis Koszty

Kolejnym istotnym warunkiem jest to, aby sytuacja finansowa i posiadany majątek podmiotu ubiegającego się o uzyskanie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia zapewniały wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych.

Ten warunek dla wielu podmiotów może okazać się bardzo trudny do spełnienia. Należy bowiem pamiętać, że podmioty, które zajmują się wyłącznie dystrybucją wyrobów akcyzowych zazwyczaj nie mają majątku o dużej wartości i często kwoty akcyzy, jakie płacą, wielokrotnie przewyższają wartość tego majątku. Podmioty te najczęściej stosują praktykę sprzedaży wyrobów akcyzowych z terminem płatności krótszym niż termin na dokonanie wstępnej wpłaty akcyzy za okresy dzienne.

Na przykład sprzedają swoje wyroby z terminem płatności 14 dni, a wpłatę dzienną od danych wyrobów zobowiązani są dokonać w terminie 25 dni po dniu, w którym wyroby te zostały wyprowadzone ze składu akcyzowego. A zatem należna akcyza finansowana jest bieżącymi wpływami ze sprzedaży. W konsekwencji, organy podatkowe mogą uznać, że tego typu podmioty nie spełniają powyższego wymogu.

Zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia nie uzyskają także podmioty posiadające zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa lub składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Podsumowując, może się okazać, że tylko niektóre podmioty będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia.

A czy są jakieś dobre informacje dla podmiotów wyprowadzających wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego?

Dla tych podmiotów dobrą wiadomością jest dodanie w ustawie o podatku akcyzowym art. 83a. Do chwili wprowadzenia tego przepisu, podmioty wyprowadzające wyroby akcyzowe z cudzych składów podatkowych nie miały możliwości odzyskania akcyzy w przypadku, kiedy ich odbiorcy zwracają te wyroby w ramach reklamacji.

Dotychczasowe przepisy dawały możliwość obniżenia należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów jedynie podmiotom prowadzącym składy podatkowe. Takie uregulowanie stawiało podmioty, które korzystały ze składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie w niekorzystnej sytuacji.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Regulacja obowiązująca od 1 września 2010 r. jest dużo korzystniejsza dla tego typu podmiotów. Obecnie, w przypadku uznania reklamacji, mogą one dokonać obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Warunkiem dokonania tego obniżenia jest całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych. Niszczenie wyrobów może mieć miejsce zarówno w składzie podatkowym, jak również w innym miejscu spełniającym określone wymogi, za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego.

Michał Krzewiński, menedżer w dziale prawno - podatkowym
poznańskiego biura PricewaterhouseCoopers

Źródło: taxonline.pl

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...