Kasy fiskalne od 2017 r. – zwolnienia z obowiązku ewidencji

Kasy fiskalne od 2017 r. – zmiany dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencji
Przygotowane przez Ministerstwo Finansów nowe rozporządzenie w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej będzie obowiązywało przez okres jednego roku, czyli przez cały rok 2017. Zdaniem pracodawców, powinno ono obowiązywać przez dwa kolejne lata, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego rozporządzenia.

Autopromocja

Zakres obowiązujących dotychczas zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej (rejestrującej) zostanie przedłużony na 2017 r. – wynika z projektu nowego rozporządzenia resortu finansów, które zastąpi rozporządzenie z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie z 2014 r. przewidywało dwuletni termin obowiązywania ustalonych w nim zwolnień, zatem przewidziane w rozporządzeniu zwolnienia utrzymane zostaną wyłącznie przez jeden rok. Tak krótki termin nie pozwala podatnikom na długookresowe planowanie rozwiązań organizacyjnych w przedsiębiorstwie, ma również negatywny wpływ na stałość i pewność prawa. Dlatego BCC proponuje, aby nowe rozporządzenie obowiązywało również przez okres co najmniej 2 lat.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Opinia BCC na temat zmian oraz co one oznaczają dla przedsiębiorcy:

Rozszerzenie katalogu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia z 2014 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia). Załącznik został rozszerzony o jedną pozycję. W poz. 51 wymieniono usługi opieki medycznej oraz usługi masażu wykonywane osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą i nie zatrudniają pracowników. Autorzy projektu wskazują, że wprowadzenie tego typu zwolnienia uzasadnione jest brakiem na rynku technicznych rozwiązań pozwalających na samodzielne korzystanie z kas rejestrujących przez osoby niewidome. Rozszerzenie katalogu zwolnień w tym zakresie należy uznać za pozytywne. Niemniej jednak, dotyczy ono bardzo wąskiego zakresu usług (tj. wyłącznie opieki medycznej i masażu). Zwolnienie to nie obejmie więc osób niewidomych świadczących usługi innego
rodzaju, mimo że również dla tych osób niedostępne są odpowiednie rozwiązania techniczne w zakresie kas rejestrujących. Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie generalnego zwolnienia dla usług wykonywanych osobiście przez osoby niewidome. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na objęcie zwolnieniem osób, które borykają się z podobnymi trudnościami (nie mają dostępu do odpowiednich kas rejestrujących), a wykonują inne niż wymienione wąsko usługi.

Przedsiębiorcy sporo zapłacą za nowe kasy rejestrujące

Zasady użytkowania kasy rejestrującej - rozpoczęcie i zakończenie ewidencji

Modyfikacja w zakresie przesłanek zwolnienia dla wynajmu nieruchomości

Rozporządzenie utrzymuje zwolnienie dla wynajmu i usług zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (§ 2 ust. 3 rozporządzenia). Dotychczas podatnik skorzystać mógł z tego zwolnienia jeżeli świadczenie usług (usług wymienionych w poz. 26 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.) udokumentowane zostało fakturą. Ponadto, w świetle przepisów rozporządzenia z 2014r. podatnik może przy wynajmie i usługach zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi skorzystać ze zwolnienia bez wystawienia faktury, jeżeli zapłata w całości zostanie wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (tj. przy spełnieniu wymogów określonych w poz. 38 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nowe rozporządzenie dokonuje w tym zakresie zmian jedynie redakcyjnych, ponieważ od 2017 r. w dalszym ciągu – obok wystawienia faktury – możliwe będzie zastosowanie zwolnienia również w sytuacji, gdy świadczący otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym, w tym drugim przypadku nie będzie konieczne upoważnianie banku do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (taki nowy warunek zastosowania zwolnienia został dodany w odniesieniu do transakcji, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Dodatkowe wymogi dla zwolnień, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenia usług jeżeli zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (§ 2 ust. 4 rozporządzenia - poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia).

Skorzystanie z tego zwolnienia według nowych regulacji uzależnione zostało od upoważnienia banku lub SKOK, prowadzących rachunek, na który dokonywana jest zapłata z tytułu tej czynności, do przekazania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Wprowadzenie powyższego, dodatkowego wymogu (którego brak w rozporządzeniu z 2014 r.) należy ocenić negatywnie. Pojawiają się bowiem wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa danych, które stanowią tajemnicę bankową. Organy podatkowe mają bowiem uzyskać informację o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (a więc nie tylko tych, które mają związek z transakcją objętą zwolnieniem). Przepisy przewidują, że będzie to upoważnienie ogólne, które organy będą mogły realizować w każdym czasie (tj. w ramach każdej procedury podatkowej), zasadniczo bez informowania o tym podatnika. Nie określono również kto może mieć dostęp do tych danych. Istnieje więc uzasadnione ryzyko, że tak wrażliwe dane, objęte tajemnicą bankową, zostaną pozyskane przez osoby nieuprawnione.

Rezygnacja z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej


Przepis w powyższym brzmieniu otwiera dla organów podatkowych furtkę do obejścia szczególnej procedury pozyskiwania danych objętych tajemnicą skarbową (tj. trybu przewidzianego w art. 182 - 185 ustawy Ordynacja podatkowa). Taka możliwość, w tym zakresie, jest zupełnie nieuzasadniona. Zwolnienia przewidziane w poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia formułują wymóg, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Należy uznać, że najwłaściwszymi dowodami w tym zakresie będą np. wystawione przez bank, czy też SKOK potwierdzenia przelewów. Jeżeli po przedstawieniu dowodów i ewidencji organ podatkowy ma wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń podatnika, to może w trybie przewidzianym w art. 182 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażądać od banku przedstawienia odpowiednich informacji. Tryb ten ustanowiony został w celu ochrony informacji objętych tajemnicą bankową. Zatem ewentualne sprawdzenie prawidłowości rozliczeń podatnika powinno odbywać się przy zachowaniu standardów wyznaczonych przepisami Ordynacji podatkowej. Uchylanie powyższego trybu w ramach przepisów rozporządzenia wykonawczego należy ocenić negatywnie.

Zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego

Nowe rozporządzenie w § 3 ust. 1 pkt 5 przewiduje kontynuację zwolnienia dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne przewidzianego dotychczas w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (Dz. U. 2016 poz. 1454). Ujęcie ww. zwolnienia w rozporządzeniu należy ocenić pozytywnie. Dzięki temu rozporządzenie stanowi akt normatywny kompleksowo ujmujący różnego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Jak korygować sprzedaż zarejestrowaną w kasie fiskalnej

Dodatkowe zwolnienie dla niektórych usług

Rozporządzenie z 2014 r. przewiduje, że zwolnienia nie dotyczą świadczenia usług w zakresie:

- opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;

- prawniczych (z wyjątkiem czynności notarialnych);

- doradztwa podatkowego.

Natomiast nowe rozporządzenie w § 4 ust. 2 pkt 2 dopuszcza możliwość zwolnienia ww. usług w sytuacji, gdy zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym konieczne jest upoważnienie banku prowadzącego rachunek do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Objęcie zwolnieniem także ww. usług należy ocenić pozytywnie. Niemniej jednak obwarowanie go wymogiem upoważnienia banku do przekazania organom wszystkich informacji o transakcjach dokonywanych przez podatnika na rachunku wydaje się być zbyt daleko idące. W zakresie uwag do ww. wymogu odsyłamy do pkt 4 niniejszej opinii.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Źródło: BCC

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...