Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT
Nowe zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami, jakie proponuje Ministerstwo Finansów są zdecydowanie mniej korzystne dla podatników niż to wynika z treści decyzji derogacyjnej wydanej przez Radę UE. Do czerwca 2015 r. nie będzie np. można odliczać VAT od wydatków na paliwo do samochodów firmowych używanych również do celów prywatnych. Projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie omawia i komentuje Krzysztof Ugolik, doradca podatkowy z PwC. Nowe zasady mają wejść w życie już od 1 marca 2014 r.

Projekt nowelizacji ustawy o VAT – odliczanie VAT od samochodów

23 grudnia 2013 r. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian do ustawy o VAT mający na celu implementację decyzji derogacyjnej wydanej 17 grudnia 2013 r. przez Radę UE w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem samochodów.

Autopromocja

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Projekt ten, konkretyzując ogólne postanowienia wynikające z decyzji Rady UE, wskazuje jednocześnie na kierunek, w jakim Ministerstwo Finansów pragnie podążyć w obszarze prawa do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodów oraz innymi wydatkami w tym zakresie.

Generalna zasada – 50% odliczenia VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi

Projekt zmian do Ustawy o VAT przewiduje, iż w przypadku poniesienia wydatków związanych z pojazdami samochodowymi o masie dopuszczalnej do 3.5 t podatnik będzie mógł odliczyć 50% podatku VAT naliczonego. Ustawodawca precyzuje przy tym, iż pod pojęciem wydatków należy rozumieć w szczególności: transakcje zakupu / leasingu pojazdu, nabycie paliwa oraz wydatki eksploatacyjne.

Pojęcie „pojazdy samochodowe” należy przy tym odczytywać zgodnie z definicją wynikającą z przepisów prawa o ruchu drogowym. Powoduje to, iż nowymi regulacjami objęte będą zarówno samochody osobowe i ciężarowe (o masie dop. do 3,5 t) jak również motocykle, quady i wszelkie inne pojazdy silnikowe, których konstrukcja pozwala na jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (wyjątki: motorowery i ciągniki rolnicze).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Brak prawa do odliczenia w związku z nabyciem paliw do napędu samochodów osobowych

Pomimo faktu, iż zgodnie z generalną zasadą, odliczenie 50% podatku VAT naliczonego powinno obowiązywać w przypadku zakupu paliwa do napędu pojazdów samochodowych, obowiązywanie tej zasady będzie wyłączone do 30 czerwca 2015 r. w odniesieniu do samochodów osobowych oraz innych pojazdów o odpowiednio niskiej ładowności (np. samochody ciężarowe z 4/5 miejscami i ładownością poniżej 500 kg.)

Omawiane ograniczenie, w założeniu ustawodawcy, powinno odzwierciedlać zasady w zakresie odliczania VAT od nabycia paliwa funkcjonujące w Polsce przed wstąpieniem do UE. Dzięki temu regulacja ta nie powinna stanowić naruszenia klauzuli stałości (tj. zasady, wedle której dane państwo członkowskie może utrzymać ograniczenia w prawie do odliczenia VAT funkcjonujące bezpośrednio przed wejściem tego państwa do UE, jednakże nie może ich rozszerzać po akcesji).

Przepis ten doprowadzi zatem do sytuacji, w której właściciele aut „z kratką” (tj. aut z homologacją ciężarową oraz odpowiednią ilością miejsc / ładownością) będą mogli skorzystać z odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z zakupem paliw po wejściu w życie omawianych zmian.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Pełne prawo do odliczenia przy wykorzystywaniu pojazdu wyłącznie na cele działalności gospodarczej

Projekt ustawy przewiduje możliwość wystąpienia wyjątku od zasady ogólnej (tj. odliczenia 50% podatku) w sytuacji, gdy pojazdy samochodowe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Ustawodawca zakłada, iż z pełnego prawa do odliczenia skorzystać będzie można w dwóch sytuacjach:
- jeżeli okoliczności wykorzystywania tych pojazdów wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością podatnika (co powinno być potwierdzone odpowiednią ewidencją) lub
- jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza (bądź istotnie ogranicza) ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

W pierwszym przypadku podatnicy zobowiązani będą prowadzić ewidencję zawierającą m.in. nr rejestracyjny, opis trasy, datę i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów oraz potwierdzenie autentyczności wpisu przez podatnika.

W drugim przypadku ustawodawca przewidział zamknięty katalog pojazdów, których konstrukcja wyklucza bądź istotnie ogranicza możliwość użytkowania takiego pojazdu poza działalnością gospodarczą. Są to m.in. pojazdy samochodowe z jednym rzędem siedzeń, posiadające przestrzeń ładunkową oddzieloną trwałą ścianą lub przegrodą, klasyfikowane jako wielozadaniowy / van, samochody typu pick-up z jednym rzędem siedzeń, pojazdy specjalne: koparki, ładowarki, żurawie samochodowe, podnośniki, agregaty elektryczne / spawalnicze oraz pojazdy do prac wiertniczych. Projekt zmian przewiduje przy tym, iż katalog wymienionych pojazdów może zostać rozszerzony przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia.

Ustawodawca zakłada, iż co do zasady, każdy pojazd samochodowy wykorzystywany będzie do działalności mieszanej

Uzasadnienie do projektu wskazuje, iż ustawodawca wyszedł z założenia, że każdy pojazd samochodowy nabywany przez podatnika VAT służyć będzie zarówno działalności gospodarczej jak i celom prywatnym tego podatnika. Przykładowo wskazano, iż wykorzystanie pojazdu firmowego przez pracownika w celu dojazdu / powrotu z pracy stanowić będzie wystarczającą przesłankę by uznać, że samochód firmowy nie jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej.

Podobnie w sytuacji podatników, którzy prowadzą swoją działalność w miejscu zamieszkania – w ocenie ustawodawcy w takim przypadku również nie można mówić o użytkowaniu pojazdu wyłącznie na cele związane z działalnością podatnika. Co więcej, nawet w przypadku podmiotów zajmujących się sprzedażą samochodów, zdaniem ustawodawcy, pełne prawo do odliczenia przy zakupie takich pojazdów powinno przysługiwać w odniesieniu do tych samochodów, które nie będą zarejestrowane (tym samym nie będzie możliwe ich potencjalne użytkowanie na cele niezwiązane bezpośrednio z ich sprzedażą).

Brak obowiązku opodatkowania prywatnego użytkowania

Projekt przewiduje, iż w przypadku pojazdów samochodowych przy nabyciu których odliczono 50% podatku VAT naliczonego, wykorzystanie tych pojazdów na cele niezwiązane z działalnością podatnika nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Projekt zakłada ponadto, iż prywatne użytkowanie samochodów, przy nabyciu których odliczono odpowiednio 50% / 60% podatku VAT, nie więcej niż 5 / 6 tys. zł również nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Zasada ta ma obowiązywać z mocą wsteczną, tj. w odniesieniu do okresów rozliczeniowych od 1 stycznia 2014 r.


Korekta wartości podatku naliczonego

Planowane zmiany do ustawy o VAT zakładają wprowadzenie mechanizmu korygowania wartości podatku VAT naliczonego który został odliczony w związku z poniesieniem wydatków dotyczących pojazdów samochodowych. Okres korekty wynosić będzie 5 lat (lub 12 miesięcy w przypadku wydatków o wartości poniżej 15 000 zł). Podatnicy będą zobowiązani dokonać korekty w przypadku zmiany sposobu wykorzystywania pojazdu.

Przepisy przejściowe – leasing samochodu z homologacją ciężarową po 1 stycznia 2014 r. a przed implementacją decyzji derogacyjnej

Podatnicy którzy zdecydują się na leasing samochodów dających pełne prawo do odliczenia VAT po 1 stycznia 2014 r. (co do zasady, pojazdy z homologacją ciężarową i odpowiednią ładownością / ilością miejsc) będą mogli zachować pełne prawo do odliczenia również po wejściu w życie omawianych zmian do ustawy o VAT. Możliwość taka uzależniona będzie jednak od następujących warunków:
- umowa leasingu zostanie zawarta przed wejściem w życie planowanych zmian,
- pojazd będący przedmiotem leasingu zostanie wydany podatnikowi przez wejściem w życie planowanych zmian, oraz
- umowa leasingu zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 30 marca 2014 r.

Komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

Projekt nowelizacji ustawy o VAT mający na celu implementację decyzji derogacyjnej trudno ocenić jednoznacznie.

Z jednej strony zawiera on zapisy korzystne dla podatników (działający z mocą wsteczną brak obowiązku opodatkowania prywatnego użytkowania przy autach od których częściowo odliczono VAT), są również zapisy potencjalnie korzystne (pełne odliczenie VAT przy wykorzystywaniu wyłącznie na cele działalności gospodarczej) oraz są zapisy będące z pewnością dużym rozczarowaniem (utrzymanie, co do zasady, całkowitego braku prawa do odliczenia VAT przy zakupie paliwa oraz częściowe ograniczenie prawa do odliczenia przy wydatkach eksploatacyjnych).

Moim zdaniem projekt zawiera również wiele nieprecyzyjnych, trudnych w interpretacji zapisów, które jeżeli pozostaną niezmienione, prowadzić będą do licznych sporów pomiędzy podatnikami a organami.

Przykładowo, Ministerstwo Finansów zakłada, iż pełne prawo do odliczenia VAT przy nabyciu bądź leasingu pojazdu przysługiwać będzie wyłącznie w sytuacji, gdy „okoliczności wykorzystywania pojazdu wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą”. Ustawodawca za przykładowe okoliczności wykluczające możliwość wykorzystywania pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością uznaje m.in. sytuację, w której podatnika posiada odpowiednie regulaminy i regulacje obiektywnie uniemożliwiające prywatne użytkowanie pojazdów przez jego pracowników. Zapis ten jest jednak na tyle nieprecyzyjny, iż przy odrobinie złej woli ze strony urzędnika, nawet posiadanie odpowiedniego regulaminu może być uznane za niewystarczające, aby wykluczyć możliwość prywatnego użytkowania samochodu.

Liczne wątpliwości rodzą również zapisy dotyczące konieczności korygowania odliczonego podatku VAT w przypadku zmiany sposobu wykorzystywania samochodu, np. w sytuacji, gdy pomimo zadeklarowanego wykorzystywania samochodu wyłącznie na cele działalności gospodarczej miało miejsce jednorazowe użycie na cele prywatne. Z projektu nie wynika jasno, czy w takiej sytuacji korekta podatku powinna objąć wyłącznie miesiąc, w którym miało miejsce użytkowanie prywatne, czy też fakt ten definitywnie uniemożliwia korzystanie z pełnego prawa do odliczenia, gdyż jak się okazało, okoliczności użytkowania danego samochodu nie wykluczyły możliwości jego wykorzystania na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Krzysztof Ugolik jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...