Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD
REKLAMA
17 grudnia 2013 r. podpisano decyzję wykonawczą Rady UE upoważniającą Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i tym samym Polska uzyskała derogację, która jest podstawą do wprowadzenia zmian w zakresie odliczania podatku VAT z tytułu nabycia pojazdów samochodowych i paliwa do ich napędu oraz innych wydatków eksploatacyjnych.
Odliczenie VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - decyzja derogacyjna Rady UE
Odliczanie VAT od samochodów - już po dwóch czytaniach w Sejmie
Podstawowym kierunkiem zmian jest kompleksowe uregulowanie w przepisach podatkowych zasad odliczania i rozliczania na gruncie podatku VAT wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W związku z tą decyzją w przygotowanym 23 grudnia 2013 r. projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw zaproponowano zmiany w VAT , które mają na celu implementację decyzji wykonawczej Rady.
W projekcie tym uregulowane zostanły przede wszystkim nowe zasady odliczania podatku VAT od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz wydatków związanych z ich eksploatacją (w tym także paliwa do ich napędu). W związku z tymi zmianami proponuje się również stosowne zmiany w podatkach dochodowych. 7 lutego Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT co do zasady zgodnie z wniesionym projektem. Nowelizacja ta zacznie obowiązywać od 1 kwietnia 2014 r.
Nowe przepisy wprowadzają w podatku VAT możliwość 50% odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych) dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do użytku prywatnego.
Polecamy: Podatki 2015 - komplet
REKLAMA
Przy czym Ministerstwo w uzasadnieniu projektu wyraźnie zaznaczyło, że wykorzystywanie "mieszane" samochodu (czyli zarówno do celów prywatnych, jak i firmowych) (...) należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej, możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych. Wystarczy bowiem jednorazowe użycie pojazdu do celów prywatnych (przykładowo: dojazd pracownika do i z pracy, "załatwienie spraw prywatnych" samochodem służbowym, co jest praktycznie niemożliwe do skontrolowania przez administrację podatkową - skontrolowanie wymagałoby bowiem nieproporcjonalnie dużych nakładów), aby miało miejsce wykorzystanie "mieszane".
Dlatego też Ministerstwo przyjmuje upraszczająco w omawianym projekcie (...) że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - ze względu na swoje cechy - służy co do zasady użytkowi mieszanemu, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają odliczeniu w 50%.
Polecamy poradnik: Podatki 2014 Część III - Ustawa o VAT
Pełne (100%) odliczenie będzie przysługiwało tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.
Zdaniem Ministerstwa Finansów fakt wykorzystywania przez podatnika pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej powinien być rozpatrywany wyłącznie w kategoriach obiektywnych, tj. nie istnieje potencjalna możliwość użytku danego pojazdu dla celów prywatnych. Przykładowo taka sytuacja może mieć miejsce w następujących przypadkach:
- gdy przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych pojazdów i zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego (przykładowo samochody nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać się po drogach),
- gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem tych pojazdów i zostanie wyeliminowana możliwość ich użytku prywatnego,
- gdy konstrukcja pojazdu obiektywnie wskazuje na wyłączny użytek do działalności gospodarczej, a jego ewentualne użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie w tym przypadku nieistotne, np. koparka,
- z posiadanej przez podatnika dokumentacji (regulaminy, umowy, zarządzenia, itp.) obiektywnie wynika, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości, aby pracownik „prywatnie” skorzystał z firmowego samochodu, np. w celu dojazdu do swojego miejsca zamieszkania.
Jednak (jak to Ministerstwo tłumaczy) z uwagi na skutki budżetowe wynikające z wprowadzenia możliwości odliczania 50% kwoty podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych do napędu pojazdów wykorzystywanych do działalności gospodarczej i do celów prywatnych, przewidujemy przejściowe wyłączenie tego prawa, tzn. pozostawienie w okresie do dnia 30 czerwca 2015 r. dotychczasowych rozwiązań dla nabywanych paliw do pojazdów objętych zasadą stand still, czyli głównie do samochodów osobowych. Okres przejściowy nie dotyczy wydatków na paliwa do samochodów, które są wykorzystywane w 100% do działalności gospodarczej.
Czyli nadal nie będzie można odliczać VAT zawartego w cenie paliwa do samochodów firmowych wykorzystywanych także do celów prywatnych. Wydaje się, że nie jest to rozwiązanie zgodne z decyzją Rady UE w tej sprawie. Deczyja Rady powinna być wykonana całościowo (razem z prawem odliczania 50% VAT od paliw do samochodów firmowych wykorzystywanych nie tylko do celów związanych z działalnoscią gospodarczą), a nie wybiórczo, jak to proponuje Ministerstwo Finansów.
VAT od samochodów i paliwa w 2014 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Procedura legislacyjna tego projektu w Sejmie - druk sejmowy nr 2095
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat