REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od samochodów i paliwa w 2014 r.

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 r. przestają obowiązywać przepisy ustalające zasady odliczania VAT od nabycia i eksploatacji samochodów osobowych. Obecnie nie jest już możliwe zachowanie status quo – tak jak to miało miejsce w 2013 r., kiedy to ustawodawca przedłużył obowiązywanie przepisów, których byt prawny miał ustać z końcem 2012 r. Jeśli polski rząd nie uzyska zgody na wprowadzenie nowych ograniczeń i nie zdąży ich wprowadzić do końca 2013 r., powrócą tzw. samochody z kratką.


Rozliczenie VAT od samochodów 2014 r.

Zobacz wskaźnik: Limit odliczenia VAT od samochodów osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz też: Odliczenie VAT od paliwa do samochodów 2014 / 2015


Podatnicy, którzy planują zakup samochodu do działalności, powinni się wstrzymać z tą decyzją, bo jej skutki mogą mieć wpływ na rozliczenie VAT, a tym samym na finanse firmy.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - decyzja derogacyjna KE

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


Jak jest obecnie


Zanim omówimy uchwalone i planowane zmiany w VAT dotyczące samochodów osobowych, dla przypomnienia warto wskazać, że obecnie, jeżeli podatnik nabędzie, importuje albo weźmie w używanie samochód, który według ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.) jest samochodem osobowym, to odliczy 60% kwoty VAT wynikającego z faktury (wszystkich faktur przy umowie o używanie), ale nie więcej niż w sumie 6000 zł. Zastrzec przy tym należy, że jest to VAT naliczony, co oznacza, że podatnik niestosujący odliczenia częściowego rozliczy go w całości (czyli całe 60%, do 6000 zł). Natomiast podatnik, który wykorzystuje samochód do wykonywania czynności z prawem, jak i bez prawa do odliczenia, odliczy podatek naliczony przy zastosowaniu proporcji.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.


PRZYKŁAD

Podatnik stosuje odliczanie częściowe i na rok 2013 wyznaczył proporcję 87%. W 2013 r. podatnik kupił samochód osobowy za 61 500 zł (netto 50 000 zł + 11 500 zł VAT). To oznacza, że VAT naliczony z tytułu takiego nabycia wyniósł 6000 zł (60% z 11 500 zł = 6900 zł, czyli zastosowanie ma maksymalna kwota ustawowa, tj. 6000 zł). Jednak podatnik nie może odliczyć VAT w wysokości 6000 zł, lecz jedynie w kwocie 5220 zł. Jest to konsekwencją tego, że samochód będzie służył działalności z prawem, jak i bez prawa do odliczania VAT, dlatego konieczne jest zastosowanie proporcji na dany rok, tj. 87%.

Jak rozliczać samochód w firmie - nowa interpretacja >>


Obecnie podatnik w ogóle nie odliczy VAT od paliwa nabywanego do samochodu osobowego, ale „w zamian za to” na zasadzie ogólnej wyznacza i rozlicza podatek naliczony przy zakupie innych świadczeń związanych z używaniem takiego pojazdu (np. płyny inne niż paliwo, części zamienne, naprawy, ulepszenia, mycie).


Jeżeli nowe rozwiązania, to jakie?


Działania Ministerstwa Finansów wyraźnie pokazują, że resort ten za wszelką cenę chce uniknąć trwałego powrotu „samochodów z kratką”. Problem polega jednak na tym, że Polska jako członek UE nie może pogarszać sytuacji podatników w porównaniu ze stanem sprzed 1 maja 2004 r. (czyli przed wstąpieniem do Wspólnoty).

To oznacza, że wprowadzenie regulacji stanowiących odstępstwo od unormować unijnych, z którymi polskie prawo powinno być zgodne, wymaga uzyskania stosowanej derogacji.

Otóż art. 395 Dyrektywy 112 przewiduje, że Rada UE, na jednomyślny wniosek Komisji Europejskiej, może upoważnić państwo członkowskie do wprowadzenia szczególnych środków (rozwiązań) nie do końca zgodnych z prawem unijnym.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.

Limity podatkowe w 2014 roku

I właśnie taka procedura została wszczęta w grudniu 2012 r. Zakończyła się ona jednak w lutym 2013 r. niepowodzeniem polskiego rządu. W efekcie w czerwcu 2013 r. został złożony do Komisji nowy wniosek, nad którym prace są obecnie prowadzone. Niestety, zarówno Komisja Europejska, jak i polskie Ministerstwo Finansów zachowują się niezwykle tajemniczo i nie udostępniły do publicznej wiadomości pełnego wniosku o derogację. Dlatego opierać się możemy wyłącznie na informacjach opublikowanych na stronach internetowych rządu oraz tych „przedzierających” się do mediów w wypowiedziach przedstawicieli aparatu skarbowego, a one - chociaż pozbawione szczegółów - są niezwykle interesujące.

Zobacz e-poradnik "Samochód w firmie" dostępny w Bibliotece INFORFK na www.inforfk.pl >>

Najwyraźniej rządzący chcą odejść od definiowania samochodu osobowego i wyznaczania skutków podatkowych w VAT ze względu na status pojazdu.

Jeśli polski rząd uzyska zgodę Rady UE, to w okresie od 2014 r. do końca 2018 r. podatnicy, którzy wykorzystują samochody wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, nie będą stosowali żadnych wyłączeń i ograniczeń przy wyznaczaniu i odliczaniu VAT naliczonego przy nabyciu, a także używaniu samochodów (w tym przy nabyciu paliwa do nich).

Dopiero gdy samochód będzie służył zarówno na potrzeby prowadzonej działalności, jak i do celów prywatnych podatnika, pracowników itp., zastosowanie będzie miał limit procentowy.

Gdy samochód będzie wykorzystywany i do działalności, i na cele prywatne, limit 50% będzie stosowany znacznie szerzej niż obecny sześćdziesięcioprocentowy, tj. przy nabyciu, imporcie czy uiszczaniu opłat za używanie samochodu (leasing, najem, dzierżawa), ale również przy nabyciu paliwa do tego pojazdu i - co niezwykle ważne - przy zakupie wszelkich usług związanych z eksploatacją samochodu (naprawy, płyny, myjnia, parkingi itp.).

Sprzedaż prywatnego samochodu - skutki podatkowe

Ocena nowych rozwiązań, która musi pojawić się na podstawie dostępnych informacji, może być tylko jedna: owszem jest „marchewka”, ale nie obędzie się bez „kija”. Ważne jest to, że w zależności od sytuacji jednym nowe regulacje przyniosą istotne korzyści, drugim znaczne pogorszenie.

Nie sposób uniknąć tezy, że lepiej będzie dla tych podatników, którzy nabywają (również importują czy biorą w odpłatne używanie) nowe, drogie samochody. Ci bowiem mają dość ograniczone koszty eksploatacji, np. naprawy, tak jak przy nabyciu starszych pojazdów.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zwłaszcza przy samochodach premium, ale nie tylko, wydatki ponoszone w pierwszych dwóch-trzech latach (czasami dłużej) w związku z naprawami, ale i przeglądami gwarancyjnymi itp., są bardzo ograniczone. Jednym słowem, nawet jeżeli odliczą 50% VAT z ceny nabycia czy z opłat za używanie, nie odczują w istotny sposób tego, że w porównaniu z poprzednimi latami mają ograniczone prawo do odliczania VAT od wydatków eksploatacyjnych. Poza tym przy nabyciu nie ograniczy ich limit 6000 zł.


UWAGA!

Limit odliczenia przy nabyciu samochodów ma być wyłącznie procentowy. Całkowicie zrezygnowano z ograniczenia kwotowego (było ono we wniosku rządowym z 2012 r.).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - jakie ryzyko podatkowe przyniosą nowe zasady rozliczeń" >>

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA