REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od paliwa do samochodów 2014 / 2015

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odliczenie VAT od paliwa do samochodów 2014 / 2015
Odliczenie VAT od paliwa do samochodów 2014 / 2015

REKLAMA

REKLAMA

1 kwietnia 2014 r. weszły w życie całkowicie nowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego od nabywanego paliwa, na podstawie których możliwe jest pełne bądź ograniczone do 50% odliczenie VAT. W tym drugim przypadku prawo do odliczenia zostało wyłączone całkowicie do 30 czerwca 2015 r., ale nie dotyczy to wszystkich samochodów.

W świetle regulacji obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków (w tym paliwa) ponoszonych w związku z pojazdami samochodowymi uzależnione jest od potencjalnego sposobu wykorzystywania samochodu.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli korzystanie z pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza jest wykluczone, wtedy można odliczyć 100% podatku naliczonego. Gdy jednak nie da się wykluczyć prywatnego użytku samochodu (tzw. „mieszane”wykorzystywanie), prawo do odliczenia ograniczone jest do 50% kwoty podatku naliczonego.

Należy jednak pamiętać, że w odniesieniu do niektórych kategorii pojazdów w przypadku ich „mieszanego” wykorzystania prawo do odliczenia VAT od paliwa jest wyłączone do 30 czerwca 2015 r. Jakich samochodów to dotyczy?

Otóż do 30 czerwca 2015 r. nie można odliczać VAT od paliwa w odniesieniu do samochodów osobowych i innych pojazdów (o masie całkowitej do 3,5 tony) w których liczba miejsc wynosi 1 jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg, 2 jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg, 3 lub więcej jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg. 

Pan Maciej, architekt będący podatnikiem VAT wykorzystuje posiadany przez siebie samochód osobowy do działalności „mieszanej” (z uwagi na fakt, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania nie da się wykluczyć wykorzystania samochodu do celów prywatnych). Do dnia 30 czerwca 2015 r. Pan Maciej nie może odliczać VAT od nabywanego paliwa. Po 30 czerwca 2015 r. pan Maciej będzie mógł odliczyć 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Loteria paragonowa 2015 – co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

Jak wskazano, wyłączenie prawa do odliczenia do 30 czerwca 2015 r. z tytułu nabycia paliwa dotyczy samochodów osobowych i innych pojazdów o określonej ładowności i liczbie miejsc. Natomiast prawo do odliczenia VAT od paliwa przysługuje począwszy od 1 kwietnia 2014 r. w następujących przypadkach.

Po pierwsze VAT można odliczyć w 100% już od 1 kwietnia 2014 r. jeżeli samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Natomiast w sytuacji „mieszanego” używania samochodu, 50% VAT od 1 kwietnia można odliczyć jeżeli będzie to samochód inny niż osobowy, w którym liczba miejsc wynosi 1 jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg, 2 jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg, 3 lub więcej jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg.

Określone powyżej dopuszczalne ładowności i liczba miejsc odnoszą się do samochodów z homologacją ciężarową (popularnie nazywanych pojazdami „z kratką”).


Należy pamiętać, że dopuszczalna ładowność i liczba miejsc musi wynikać z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym. W przypadku braku takich dokumentów pojazd uważa się za samochód osobowy, co skutkuje niemożliwością odliczenia 50% podatku od paliwa do 30 czerwca 2015 r.       

Słoń Sp. z o. o. zajmuje się dystrybucją zabawek. Spółka posiada samochód z homologacją ciężarową N1 (5 miejsc przy dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg co wynika z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym), który wykorzystywany jest w sposób „mieszany”. Spółka może odliczać 50% VAT od paliwa nabywanego do ww pojazdu począwszy od 1 kwietnia 2014 r.   

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Magdalena Kozłowska, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA