VAT od samochodów i paliw w 2014 r. – zmiana ustawy o VAT

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
Doradztwo podatkowe
rozwiń więcej
VAT od samochodów i paliw w 2014 r. – zmiana ustawy o VAT
Czy nowe zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi (w tym także od wydatków na paliwo) będą korzystne dla podatników? Projekt nowelizacji ustawy o VAT omawia i komentuje ekspert z Instytutu Studiów Podatkowych.

Nowelizacja ustawy o VAT – odliczenie VAT od samochodów i paliw

Najprawdopodobniej z dniem 1 marca 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zmieniające zasady odliczenia podatku z tytułu nabycia (importu, WNT, leasingu) samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony, paliwa do ich napędu oraz innych wydatków eksploatacyjnych. Jest to konsekwencją wydania przez Radę decyzji wykonawczej upoważniająca Polskę do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Autopromocja

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

100% albo 50% VAT od odliczenia

Projektowana ustawa wprowadzi w podatku VAT możliwość 50% odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do użytku prywatnego.

Wydatkami związanymi z pojazdami samochodowymi są w szczególności wydatki dotyczące ich nabycia, importu lub wytworzenia, użytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto zaliczać się będą do nich wydatki o charakterze eksploatacyjnym (usługami naprawy i konserwacji, nabyciem innych towarów i usług związanych z eksploatacją tych pojazdów), przy czym w przypadku wydatków związanych z paliwem do napędu samochodów osobowych będzie obowiązywał okres przejściowy obowiązujący do dnia 30 czerwca 2015 r.

Okres przejściowy nie dotyczy wydatków na paliwa do samochodów, które są wykorzystywane w 100% do działalności gospodarczej.

Dany wydatek zostanie uznany za związany z pojazdem samochodowym jeżeli dotyczy pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z nowymi regulacjami pełne prawo do odliczenia będzie przysługiwało w odniesieniu do wydatków związanych z następującymi kategoriami pojazdów:

1. pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;

2. pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

3. pojazdy inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

4. pojazdy typu pickup;

5. pojazdy samochodowe posiadające kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczonym do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

6. pojazdy specjalne (agregat elektryczny / spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy), jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

7. pojazdy wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli obiektywne okoliczności ich wykorzystywania, dodatkowo potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu, wykluczają możliwość użycia do celów prywatnych.

W przypadku ostatniej kategorii pojazdów znowelizowane przepisy przewidują wyjątkowo skomplikowane i uciążliwe dla podatnika zasady pełnego prawa do odliczenia. Fakt wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Oznacza to, że dla odliczenia pełnej kwoty podatku absolutnie decydujące znaczenie będą miały okoliczności wykorzystywania pojazdów – nie tylko faktyczne, ale także potencjalne.

W praktyce z pełnego prawa do odliczenia nie będą mogli skorzystać podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą dojeżdżający samochodem z miejsca zamieszkania do pracy lub pracujący w miejscu zamieszkania. Firmy, których pracownicy korzystają z samochodów służbowych, będą musiały zadbać o wyeliminowanie owych „potencjalnych możliwości” poprzez odpowiednie sformułowanie umów z pracownikami, regulaminów itp. wprowadzając zakaz używania samochodów firmowych do jakichkolwiek celów prywatnych.

Odwołanie się przez autorów projektu do pojęć nieostrych i kategorii ocennych, sprawia że w tym rozwiązaniu należy upatrywać źródła przyszłych sporów podatników z organami administracji podatkowej oraz sądami.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Ewidencja przebiegu

Dodatkowo brak użytku prywatnego musi być potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu. Powinna ona zawierać: numer rejestracyjny pojazdu, dzień rozpoczęcia i zakończenia wykorzystywania pojazdu do wyłącznie do działalności gospodarczej, stan licznika z początku i końca prowadzenia ewidencji, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, podpis osoby kierującej pojazdem wraz z potwierdzeniem autentyczności przez podatnika, liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego i dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Wymóg prowadzenia ewidencji nie dotyczy pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odsprzedaży lub oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Ostatnim warunkiem uzyskania pełnego prawa do odliczenia będzie obowiązek złożenia przez podatnika w urzędzie skarbowym informacji o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Dodatkowo podatnik będzie zobowiązany do dokonania aktualizacji, złożonej wcześniej informacji, jeżeli nastąpi zmiana przeznaczenia pojazdu.

Wprowadzenie zmian w pojeździe, wskutek których traci on swoje specyficzne, określone ustawa wymagania techniczne, powoduje, że od dnia wprowadzenia tych zmian nie jest on już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Oznacza to, że wydatki z nim związane będą korzystały z ograniczonego prawa do odliczenia, chyba że wykorzystywanie tych pojazdów te spełnia kryteria obiektywności, dodatkowo potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu.

Pełna kwotę podatku będzie można również odliczyć od wydatków dotyczących towarów montowanych w pojazdach samochodowych i związanych z nimi usługami montażu i serwisu, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (np. taksometr w taksówce).

Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

Nowe zasady odliczania VAT od samochodów w 2014 roku


Korekta VAT naliczonego

Projektowana nowelizacja wprowadza nowy system korekty podatku naliczonego. W przypadku gdy podatnik w ciągu 60 miesięcy (12 miesięcy w przypadku pojazdów o wartości początkowej nieprzekraczającej 15000 zł) od nabycia pojazdów samochodowych (samochodu osobowego lub innego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyłączeniem pojazdów konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób), zmienia jego przeznaczenie będzie on obowiązany do zmniejszenia podatku odliczonego (w przypadku pojazdów korzystających z pełnego odliczenia) lub zwiększenia podatku do odliczenia w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty (w przypadku pojazdów korzystających z ograniczonego prawa do odliczenia).

Dodatkowo przyjęto założenie, że sprzedaż pojazdu przy nabyciu którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia oznacza zmianę jego przeznaczenia na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, a tym samym uprawnia podatnika do dokonania korekty nieodliczonego podatku – w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Okres korekty będzie liczony odpowiednio od dnia nabycia, dokonania importu lub oddania do używania pojazdu. Projektowany system korekt nie będzie miał zastosowania do pojazdów nabywanych w drodze leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze.

Marek Zagórski, konsultant w Instytucie Studiów Podatkowych

Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...