REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT
Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku – komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami, jakie proponuje Ministerstwo Finansów są zdecydowanie mniej korzystne dla podatników niż to wynika z treści decyzji derogacyjnej wydanej przez Radę UE. Do czerwca 2015 r. nie będzie np. można odliczać VAT od wydatków na paliwo do samochodów firmowych używanych również do celów prywatnych. Projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie omawia i komentuje Krzysztof Ugolik, doradca podatkowy z PwC. Nowe zasady mają wejść w życie już od 1 marca 2014 r.

Projekt nowelizacji ustawy o VAT – odliczanie VAT od samochodów

23 grudnia 2013 r. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian do ustawy o VAT mający na celu implementację decyzji derogacyjnej wydanej 17 grudnia 2013 r. przez Radę UE w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Projekt ten, konkretyzując ogólne postanowienia wynikające z decyzji Rady UE, wskazuje jednocześnie na kierunek, w jakim Ministerstwo Finansów pragnie podążyć w obszarze prawa do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodów oraz innymi wydatkami w tym zakresie.

Generalna zasada – 50% odliczenia VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi

Projekt zmian do Ustawy o VAT przewiduje, iż w przypadku poniesienia wydatków związanych z pojazdami samochodowymi o masie dopuszczalnej do 3.5 t podatnik będzie mógł odliczyć 50% podatku VAT naliczonego. Ustawodawca precyzuje przy tym, iż pod pojęciem wydatków należy rozumieć w szczególności: transakcje zakupu / leasingu pojazdu, nabycie paliwa oraz wydatki eksploatacyjne.

REKLAMA

Pojęcie „pojazdy samochodowe” należy przy tym odczytywać zgodnie z definicją wynikającą z przepisów prawa o ruchu drogowym. Powoduje to, iż nowymi regulacjami objęte będą zarówno samochody osobowe i ciężarowe (o masie dop. do 3,5 t) jak również motocykle, quady i wszelkie inne pojazdy silnikowe, których konstrukcja pozwala na jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (wyjątki: motorowery i ciągniki rolnicze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Brak prawa do odliczenia w związku z nabyciem paliw do napędu samochodów osobowych

Pomimo faktu, iż zgodnie z generalną zasadą, odliczenie 50% podatku VAT naliczonego powinno obowiązywać w przypadku zakupu paliwa do napędu pojazdów samochodowych, obowiązywanie tej zasady będzie wyłączone do 30 czerwca 2015 r. w odniesieniu do samochodów osobowych oraz innych pojazdów o odpowiednio niskiej ładowności (np. samochody ciężarowe z 4/5 miejscami i ładownością poniżej 500 kg.)

Omawiane ograniczenie, w założeniu ustawodawcy, powinno odzwierciedlać zasady w zakresie odliczania VAT od nabycia paliwa funkcjonujące w Polsce przed wstąpieniem do UE. Dzięki temu regulacja ta nie powinna stanowić naruszenia klauzuli stałości (tj. zasady, wedle której dane państwo członkowskie może utrzymać ograniczenia w prawie do odliczenia VAT funkcjonujące bezpośrednio przed wejściem tego państwa do UE, jednakże nie może ich rozszerzać po akcesji).

Przepis ten doprowadzi zatem do sytuacji, w której właściciele aut „z kratką” (tj. aut z homologacją ciężarową oraz odpowiednią ilością miejsc / ładownością) będą mogli skorzystać z odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z zakupem paliw po wejściu w życie omawianych zmian.

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Pełne prawo do odliczenia przy wykorzystywaniu pojazdu wyłącznie na cele działalności gospodarczej

Projekt ustawy przewiduje możliwość wystąpienia wyjątku od zasady ogólnej (tj. odliczenia 50% podatku) w sytuacji, gdy pojazdy samochodowe będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Ustawodawca zakłada, iż z pełnego prawa do odliczenia skorzystać będzie można w dwóch sytuacjach:
- jeżeli okoliczności wykorzystywania tych pojazdów wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością podatnika (co powinno być potwierdzone odpowiednią ewidencją) lub
- jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza (bądź istotnie ogranicza) ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością podatnika.

W pierwszym przypadku podatnicy zobowiązani będą prowadzić ewidencję zawierającą m.in. nr rejestracyjny, opis trasy, datę i cel wyjazdu, liczbę faktycznie przejechanych kilometrów oraz potwierdzenie autentyczności wpisu przez podatnika.

W drugim przypadku ustawodawca przewidział zamknięty katalog pojazdów, których konstrukcja wyklucza bądź istotnie ogranicza możliwość użytkowania takiego pojazdu poza działalnością gospodarczą. Są to m.in. pojazdy samochodowe z jednym rzędem siedzeń, posiadające przestrzeń ładunkową oddzieloną trwałą ścianą lub przegrodą, klasyfikowane jako wielozadaniowy / van, samochody typu pick-up z jednym rzędem siedzeń, pojazdy specjalne: koparki, ładowarki, żurawie samochodowe, podnośniki, agregaty elektryczne / spawalnicze oraz pojazdy do prac wiertniczych. Projekt zmian przewiduje przy tym, iż katalog wymienionych pojazdów może zostać rozszerzony przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia.

Ustawodawca zakłada, iż co do zasady, każdy pojazd samochodowy wykorzystywany będzie do działalności mieszanej

Uzasadnienie do projektu wskazuje, iż ustawodawca wyszedł z założenia, że każdy pojazd samochodowy nabywany przez podatnika VAT służyć będzie zarówno działalności gospodarczej jak i celom prywatnym tego podatnika. Przykładowo wskazano, iż wykorzystanie pojazdu firmowego przez pracownika w celu dojazdu / powrotu z pracy stanowić będzie wystarczającą przesłankę by uznać, że samochód firmowy nie jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej.

Podobnie w sytuacji podatników, którzy prowadzą swoją działalność w miejscu zamieszkania – w ocenie ustawodawcy w takim przypadku również nie można mówić o użytkowaniu pojazdu wyłącznie na cele związane z działalnością podatnika. Co więcej, nawet w przypadku podmiotów zajmujących się sprzedażą samochodów, zdaniem ustawodawcy, pełne prawo do odliczenia przy zakupie takich pojazdów powinno przysługiwać w odniesieniu do tych samochodów, które nie będą zarejestrowane (tym samym nie będzie możliwe ich potencjalne użytkowanie na cele niezwiązane bezpośrednio z ich sprzedażą).

Brak obowiązku opodatkowania prywatnego użytkowania

Projekt przewiduje, iż w przypadku pojazdów samochodowych przy nabyciu których odliczono 50% podatku VAT naliczonego, wykorzystanie tych pojazdów na cele niezwiązane z działalnością podatnika nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Projekt zakłada ponadto, iż prywatne użytkowanie samochodów, przy nabyciu których odliczono odpowiednio 50% / 60% podatku VAT, nie więcej niż 5 / 6 tys. zł również nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Zasada ta ma obowiązywać z mocą wsteczną, tj. w odniesieniu do okresów rozliczeniowych od 1 stycznia 2014 r.


Korekta wartości podatku naliczonego

Planowane zmiany do ustawy o VAT zakładają wprowadzenie mechanizmu korygowania wartości podatku VAT naliczonego który został odliczony w związku z poniesieniem wydatków dotyczących pojazdów samochodowych. Okres korekty wynosić będzie 5 lat (lub 12 miesięcy w przypadku wydatków o wartości poniżej 15 000 zł). Podatnicy będą zobowiązani dokonać korekty w przypadku zmiany sposobu wykorzystywania pojazdu.

Przepisy przejściowe – leasing samochodu z homologacją ciężarową po 1 stycznia 2014 r. a przed implementacją decyzji derogacyjnej

Podatnicy którzy zdecydują się na leasing samochodów dających pełne prawo do odliczenia VAT po 1 stycznia 2014 r. (co do zasady, pojazdy z homologacją ciężarową i odpowiednią ładownością / ilością miejsc) będą mogli zachować pełne prawo do odliczenia również po wejściu w życie omawianych zmian do ustawy o VAT. Możliwość taka uzależniona będzie jednak od następujących warunków:
- umowa leasingu zostanie zawarta przed wejściem w życie planowanych zmian,
- pojazd będący przedmiotem leasingu zostanie wydany podatnikowi przez wejściem w życie planowanych zmian, oraz
- umowa leasingu zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 30 marca 2014 r.

Komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

Projekt nowelizacji ustawy o VAT mający na celu implementację decyzji derogacyjnej trudno ocenić jednoznacznie.

Z jednej strony zawiera on zapisy korzystne dla podatników (działający z mocą wsteczną brak obowiązku opodatkowania prywatnego użytkowania przy autach od których częściowo odliczono VAT), są również zapisy potencjalnie korzystne (pełne odliczenie VAT przy wykorzystywaniu wyłącznie na cele działalności gospodarczej) oraz są zapisy będące z pewnością dużym rozczarowaniem (utrzymanie, co do zasady, całkowitego braku prawa do odliczenia VAT przy zakupie paliwa oraz częściowe ograniczenie prawa do odliczenia przy wydatkach eksploatacyjnych).

Moim zdaniem projekt zawiera również wiele nieprecyzyjnych, trudnych w interpretacji zapisów, które jeżeli pozostaną niezmienione, prowadzić będą do licznych sporów pomiędzy podatnikami a organami.

Przykładowo, Ministerstwo Finansów zakłada, iż pełne prawo do odliczenia VAT przy nabyciu bądź leasingu pojazdu przysługiwać będzie wyłącznie w sytuacji, gdy „okoliczności wykorzystywania pojazdu wykluczają możliwość ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą”. Ustawodawca za przykładowe okoliczności wykluczające możliwość wykorzystywania pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością uznaje m.in. sytuację, w której podatnika posiada odpowiednie regulaminy i regulacje obiektywnie uniemożliwiające prywatne użytkowanie pojazdów przez jego pracowników. Zapis ten jest jednak na tyle nieprecyzyjny, iż przy odrobinie złej woli ze strony urzędnika, nawet posiadanie odpowiedniego regulaminu może być uznane za niewystarczające, aby wykluczyć możliwość prywatnego użytkowania samochodu.

Liczne wątpliwości rodzą również zapisy dotyczące konieczności korygowania odliczonego podatku VAT w przypadku zmiany sposobu wykorzystywania samochodu, np. w sytuacji, gdy pomimo zadeklarowanego wykorzystywania samochodu wyłącznie na cele działalności gospodarczej miało miejsce jednorazowe użycie na cele prywatne. Z projektu nie wynika jasno, czy w takiej sytuacji korekta podatku powinna objąć wyłącznie miesiąc, w którym miało miejsce użytkowanie prywatne, czy też fakt ten definitywnie uniemożliwia korzystanie z pełnego prawa do odliczenia, gdyż jak się okazało, okoliczności użytkowania danego samochodu nie wykluczyły możliwości jego wykorzystania na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Krzysztof Ugolik jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA