Stan faktyczny
Jednostka budżetowa rozlicza swoje dochody i wydatki z budżetem państwa. Nie od wszystkich świadczonych przez siebie usług odprowadzała podatek VAT.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535) te usługi, które nie były wykonywane po to, żeby regularnie otrzymywać zysk - a jeśli zysk wystąpił to był przeznaczany przede wszystkim na poprawę jakości, dalsze realizowanie tych usług - nie podlegały do końca 2010 roku opodatkowaniu VAT (np. niektóre usługi związek z kulturą).
Od 1.01.2011 roku załącznik ten nie obowiązuje, jego przepisy zostały uchylone. Niemniej jednak, zanim to się stało jednostka budżetowa niesłusznie mogła uznać, że jej usługi spełniają kryteria przedstawione w załączniku i rozliczać tylko podatek należny od sprzedaży, odprowadzając kwotę podatku do właściwego Urzędu Skarbowego.
Od momentu uznania swojego błędu, jednostka prawidłowo rozliczała faktury, uwzględniając podatek należny od sprzedaży i naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą objętą podatkiem.
Jak powinna wyglądać korekta faktur VAT?
Jednostka budżetowa powinna poprawić błędne rozliczenia, na których była określona nieprawidłowa stawka VAT poprzez wystawienie faktur korygujących. Są one wystawiane w wypadku:
- podwyższenia ceny po wystawieniu faktury
- stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku
- stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Błąd, będący podstawą dokonania korekty, może być stwierdzony także za pomocą dokumentów innych w niż faktura bądź paragon fiskalny.
Fakturę korygującą wystawia tylko sprzedawca. Oznacza ją umieszczając wyraz „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”. Oprócz oznaczenia powinna zawierać takie elementy jak:
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich
adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty
sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem
podania daty wystawienia faktury;
- kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.
Wyżej wskazane informacje wynikają z § 13 i 14 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
Korekta deklaracji VAT
Skoro niepoprawnie wystawione faktury zostały skorygowane to i deklaracja podatkowa podlega zmianie. Opierała się bowiem na złych danych pochodzących z wcześniejszych faktur. Błędy w deklaracji dotyczą zazwyczaj określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku.
Korekta polega na powtórnym, prawidłowym wypełnieniu deklaracji. Będzie ona bazować na zmienionych danych z poprawionych faktur. Należy również wyjaśnić powód ponownego złożenia deklaracji, dlatego dołącza się do niej uzasadnienie sporządzone na piśmie.
Prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej wynika z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Doznaje ono pewnych ograniczeń czasowych, ponieważ nie można z niego skorzystać w okresie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Po ich zakończeniu przeszkoda ta przestaje istnieć.
Ponadto prawo do korekty deklaracji podatkowej istnieje wtedy, kiedy istniej obowiązek zapłaty podatku. Jeśli uległ on przedawnieniu- a stanie się tak wraz z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku- złożenie poprawionej deklaracji nie będzie możliwe.
Po upływie okresu przedawnienia podatnik nie ma już obowiązku zapłaty podatku a organ podatkowy nie ma możliwości domaganie się tego. Gdy od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin do zapłacenia podatku, minie pięć lat, obowiązek jego uiszczenia wygasa. Wraz z nim wygasa prawo do złożenia poprawionej deklaracji.
Na pięcioletni termin mają wpływ zawieszenie i przerwanie biegu przedawnienia. Zawieszenie wiąże się z sytuacjami, które obiektywnie uniemożliwiają podejmowanie działań skłaniających do zapłaty podatku. Zdarzenia takie wymienione są w art. art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa.
Jednostka budżetowa będzie miała obowiązek skorygowania sprzedaży za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Jednostka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z pewnymi wyjątkami)- art. 86 ustawy dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U.04.54.535.
Korekta podatku naliczonego
Jednostka budżetowa otrzymywała od Urzędu Skarbowego w każdym miesiącu zwrot różnicy w podatku. Jeśli bowiem kwota podatku naliczanego przy zakupach jest większa od kwoty podatku należnego od sprzedaży Urząd Skarbowy zwraca podatnikowi tę różnicę.
Podatek wskazany na fakturach własnych, wystawionych przez jednostkę budżetową jest podatkiem należnym, podatek określony na fakturach otrzymanych od kontrahentów, dostawców to podatek naliczony.
W związku z korektą faktur może nasunąć się wątpliwość czy jednostka będzie mogła skorygować także wysokość podatku naliczonego.
Podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymywał fakturę. Jeśli tego nie zrobi w tym czasie prawo daje mu kolejną szansę, ponieważ może dokonać obniżenia podatku za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Także jeśli i ten termin nie zostanie wykorzystany to podatnik ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ustawy o VAT).
Z przepisów Ordynacji wynika, że jednostka budżetowa w przedstawionej sytuacji
może skorygować podatek naliczony za okres w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Tekst powstał na podstawie interpretacji indywidualnej z dnia 03.06.2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP2/443-443/11-2/AK).
Polecamy: VAT 2011