Na gruncie podatku od towarów i usług książka książce nie jest równa…

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
Doradztwo podatkowe
rozwiń więcej
Na gruncie podatku od towarów i usług książka książce nie jest równa…
Wyrok TSUE, dotyczący stawek VAT na książki dostarczane na nośnikach fizycznych i drogą elektroniczną omawia Maciej Jendraszczyk, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

W dniu 7 marca 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku o sygnaturze akt C-390/15 odpowiedział na pytania prejudycjalne zadane przez polski Trybunał Konstytucyjny. Pytania dotyczyły ważności art. 98 ust. 2 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz pkt 6 załącznika III do tejże dyrektywy. Trybunał Konstytucyjny nabrał wątpliwości czy przepis dyrektywy nie jest dotknięty wadą proceduralną.

Autopromocja

Projekt dyrektywy Rady 2009/47 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie stawek obniżonych podatku od wartości dodanej, a dokładniej treść zmienianego pkt 6 w załączniku III dyrektywy 112 różniła się bowiem od treści w uchwalonej dyrektywie (projekt przewidywał możliwość stosowania preferencyjnych stawek również do „książek audio, płyt CD, CD-ROM-ów lub jakichkolwiek podobnych nośników fizycznych, które powtarzają głównie te same informacje, jakie zawarte są w książkach drukowanych”, natomiast w samej dyrektywie jest już mowa o dostarczaniu książek na „wszystkich nośnikach fizycznych”). Z analizy przepisów proceduralnych oraz orzecznictwa unijnego Trybunał wysnuł wniosek, że nie doszło w tym względzie do naruszenia proceduralnego, gdyż „(…) tekst pkt 6 załącznika III do zmienionej dyrektywy 2006/112 jest jedynie redakcyjnym uproszczeniem tekstu zawartego w projekcie dyrektywy, którego istota została w pełni zachowana”.

Stawki VAT na książki i e-booki – wyrok TSUE z 7 marca 2017 roku

Z kolei w zakresie art. 98 ust. 2 dyrektywy 112 Trybunał Konstytucyjny nie był pewien czy jest on ważny, gdyż może naruszać zasadę neutralności podatkowej w zakresie, w jakim wyłącza stosowanie obniżonych stawek podatku do książek wydawanych w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.

W tym zakresie Trybunał orzekł, że „(…) w świetle celu art. 98 ust. 2 zmienionej dyrektywy 2006/112 w związku z pkt 6 załącznika III do tej dyrektywy dostawa książek cyfrowych na wszystkich nośnikach fizycznych, z jednej strony, oraz dostawa książek cyfrowych drogą elektroniczną, z drugiej strony, stanowią sytuacje podobne.

Wniosku tego nie podważa okoliczność, że zgodnie z art. 14 ust. 1 zmienionej dyrektywy 2006/112 dostawa książki cyfrowej na nośniku fizycznym co do zasady stanowi dostawę towarów, podczas gdy na podstawie art. 24 ust. 1 i art. 25 tej dyrektywy dostawa książki cyfrowej drogą elektroniczną stanowi świadczenie usług. Jako że zasady VAT w gruncie rzeczy mają na celu opodatkowanie w taki sam sposób konsumpcji towarów i usług, ta odmienna kwalifikacja nie jawi się jako decydująca w kontekście celu, jakiemu służy art. 98 ust. 2 rzeczonej dyrektywy w związku z pkt 6 załącznika III do niej, przywołanego w pkt 45 niniejszego wyroku.

W konsekwencji w zakresie, w jakim art. 98 ust. 2 zmienionej dyrektywy 2006/112 w związku z pkt 6 załącznika III do tej dyrektywy, skutkuje wyłączeniem stosowania obniżonej stawki VAT do dostawy książek cyfrowych drogą elektroniczną, podczas gdy takie stosowanie jest dopuszczone dla dostawy książek cyfrowych na wszystkich nośnikach fizycznych, przepisy te należy uważać za ustanawiające odmienne traktowanie dwóch podobnych sytuacji w świetle celu zamierzonego przez prawodawcę Unii”.

Polecamy: Biuletyn VAT

W dalszej części wyroku zostało stwierdzone, w przypadku odmiennego traktowania podobnych sytuacji zasada równego traktowania nie jest naruszana, jeżeli jest to należycie uzasadnione. Jak zaznaczył Trybunał „zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału ma to miejsce, gdy odmienne traktowanie pozostaje w związku z dopuszczalnym prawnie celem realizowanym przez przepis skutkujący ustanowieniem takiej różnicy oraz gdy różnica ta jest proporcjonalna do tego celu (zob. podobnie wyroki: z dnia 17 października 2013 r., Schaible, C‑101/12, EU:C:2013:661, pkt 77; z dnia 22 maja 2014 r., Glatzel, C‑356/12, EU:C:2014:350, pkt 43)”.

Obniżone stawki VAT na e-książki, e-gazety i e-czasopisma

Z wyjaśnień Rady i Komisji udzielonych na wniosek Trybunału wynika, że wyłączenie możliwości stosowania preferencyjnej stawki do dostawy książek cyfrowych drogą elektroniczną jest konsekwencją ujednolicenia stosowania właściwej stawki podatku od wartości dodanej do usług świadczonych drogą elektroniczną. Z tego też powodu uznano, że zasada neutralności podatkowej nie została naruszona poprzez różne traktowanie dostawy książek cyfrowych na nośnikach fizycznych i tych dostarczanych drogą elektroniczną. Tym samym utrzymane zostało stanowisko Trybunału wyrażone w wyroku z dnia 5 marca 2015 r. (C-479/13). W wyroku tym Trybunał uznał, że nie jest możliwe opodatkowanie obniżoną stawką podatku od wartości dodanej usługi polegającej na udostępnieniu elektronicznych wersji książek (w drodze pobierania).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Rzecznik Praw Obywatelskich, który był inicjatorem działań poprzedzających wystąpienie Trybunału Konstytucyjnego do TSUE i który to doszukiwał się w różnym traktowaniu w zakresie podatku od towarów i usług książek udostępnianych na nośnikach fizycznych i tych udostępnianych drogą elektroniczną naruszenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej na chwilę obecną będzie musiał zadowolić się odpowiedzią, iż regulacja ta jest zgodna z regulacjami unijnymi, a w najbliższej przyszłości zapewne również Trybunał Konstytucyjny w konsekwencji przedmiotowego wyroku orzeknie o zgodności polskich regulacji (tj. poz. 72, 73, 74 i 75 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług w zw. z art. 41 ust. 2 tej ustawy oraz poz. 32, 33, 34 i 35 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w zw. z art. 41 ust. 2a tej ustawy) w tym zakresie z polską ustawą zasadniczą.


We wniosku z dnia 6 grudnia 2013 r. skierowanym do Trybunału Konstytucyjnego Rzecznik Praw Obywatelskich wskazywał niezgodność powyższych norm ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z art. 32 w zw. z art. 84 w zw. z art. 2 Konstytucji RP. Biorąc pod uwagę przedmiotowy wyrok TSUE należy oczekiwać, że Trybunał Konstytucyjny orzeknie, że różne traktowanie dostawy książek w wersji cyfrowej w zależności od sposobu ich dostarczenia klientowi nie narusza konstytucyjnej zasady równości i zasady sprawiedliwości społecznej.

Jak już wspomniano, po ponad 3 latach oczekiwania, Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał odpowiedź, że różne traktowanie książek w wersji cyfrowej dostarczanych na nośnikach fizycznych i drogą elektroniczną wynika z prawa unijnego i jest z nim zgodne. Konsekwencją tego wyroku będzie zapewne wydanie przez Trybunał Konstytucyjny orzeczenia o zgodności tych regulacji z Konstytucją RP. Jak się okazuje książka (tej samej) książce na gruncie podatku od towarów i usług nie jest równa.

Maciej Jendraszczyk, Doradca podatkowy nr wpisu 12 238

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...