Towary używane w VAT - jedno pojęcie dwie definicje

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozwiń więcej
Towary używane w VAT
W ustawie o VAT znajdziemy dwie różne definicje towarów używanych. Wyjaśniamy dlaczego tak jest i kiedy się stosuje poszczególne definicje.

Niejednokrotnie przy stosowaniu prawa pojawia się kłopot z interpretacją określonego pojęcia, terminu. Rozwiązaniem problemu są zamieszczane w poszczególnych ustawach słowniczki pojęć. Zdarza się również zdefiniowanie pojęcia w treści ustawy.

Autopromocja

Właściwie jest tak, że zdefiniowanie określonego pojęcia, terminu w treści określonego aktu prawnego wiąże je znaczeniowo i ma zastosowanie do wszystkich przepisów, które posługują się danym pojęciem.

Za dość rzadkie należy natomiast uznać zjawisko, kiedy to samo pojęcie jest kilkukrotnie definiowane w tym samym akcie prawnym – w dodatku za każdym razem odmiennie.

Przykładem takiej regulacji są przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, które dwukrotnie definiują pojęcie „towarów używanych”. Podatnik stykając się więc z tym terminem na gruncie przepisów VAT w pierwszej kolejności powinien ustalić w jakim znaczeniu został on użyty.

Zwolnienie z VAT towarów używanych – definicja nr 1

Po pierwsze termin „towary używane” pojawia się w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zwalnia się z podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się tu ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Podatnik zwolniony jest więc z podatku, gdy dokona dostawy rzeczy ruchomych, które były przez niego używane przez pół roku, a przy ich nabyciu nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wracając do pojęcia „towary używane” w przywołanym powyżej znaczeniu, wskazać należy, iż kryterium decydującym o ich wyróżnieniu spośród innych towarów jest okres ich używania przez podatnika.

Co istotne okres ten – półroczny – liczony jest dopiero od momentu nabycia towaru przez podatnika. Jeśli więc podatnik używał dany towar na przykład jako najemca, czy użytkownik to pozostaje to obojętne z punktu zakwalifikowania towaru do używanych, a w konsekwencji do nabycia prawa do zwolnienia z podatku VAT.

Dodatkowo należy też wskazać, iż za towary używane rozumie się jedynie rzeczy ruchome - nieruchomości z kręgu przywołanej definicji zostały więc wykluczone.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Szczególna procedura opodatkowania dostawy towarów używanych – definicja nr 2

Jak już wyżej wspomniano, pojęcie „towarów używanych” zostało użyte w ustawie o podatku od towarów i usług również w nieco innym znaczeniu. Kolejna definicja została zawarta w dziale ustawy o VAT regulującym procedury szczególne.

Tu między innymi wprowadzono szczególną procedurę opodatkowania dostawy towarów używanych. W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Istotą zastosowania przywołanej procedury jest opodatkowanie marży przy dostawie między innymi towarów używanych, które zostały nabyte bez podatku naliczonego.

Tego rodzaju sytuacja będzie miała miejsce, gdy podatnik nabył towar od podmiotu niebędącego podatnikiem (np. osoby fizycznej), lub podmiotu zwolnionego z podatku, bądź dostawa była zwolniona z podatku, albo nabycie opodatkowane było marżą. Co ważne, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dokonując analizy przywołanej definicji „towarów używanych” zwrócić należy uwagę na kilka jej elementów. Pod tym pojęciem rozumie się wyłącznie rzeczy ruchome – wyłączono z zakresu tego pojęcia nieruchomości.

Trzeba też zauważyć, iż towar musi nadawać się do dalszego użytku. Jeśli więc mamy do czynienia z przedmiotem, który podlega zużyciu po jednorazowym zastosowaniu – nie będzie uznany za towar używany.

Jak przedstawione powyżej definicje mają się do siebie?

W pierwszym z omawianych przypadków kluczowe znaczenie ma fakt używania towarów przez podatnika i to w określonych ramach czasowych (nie mniej niż 6 miesięcy).

Druga z definicji „towarów używanych” wykorzystywana przy procedurze opodatkowania marży obejmuje towary używane w powszechnym tych słów znaczeniu. Konsekwencją powyższego jest to, że towary definiowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zazwyczaj mieszczą się definicji art. 120 ust. 1 pkt 4.

Natomiast „towary używane” zdefiniowane na potrzeby sprzedaży w systemie marży zwyczajowo nie są używane przez podatnika – służą raczej dalszej odsprzedaży, w konsekwencji towary te niekoniecznie muszą być towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

Podsumowując należy zauważyć, iż podniesiona kwestia podwójnego definiowania pojęcia „towarów używanych” z pewnością nie służy czytelności prawa i wymaga każdorazowego precyzowania, której z powołanych wyżej definicji określona sytuacja dotyczy.

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...