REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie z oryginału faktury VAT. W sytuacjach nietypowych gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu, nabywca towaru lub usługi powinien zwrócić się do dostawcy o wystawienie duplikatu tej faktury lub korekty faktury.

Sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

REKLAMA

Autopromocja

Od niedawna polskie przepisy dopuszczają stosowanie faktur przesyłanych w formie elektronicznej. Do tych faktur również stosuje się odpowiednio przepisy o wystawianiu duplikatów.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

W przypadku faktur i faktur korygujących przesłanych w formie elektronicznej duplikat faktury i faktury korygującej sprzedawca przesyła nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Najczęściej do wystawienia duplikatu dochodzi po upływie kilku miesięcy od zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego dokument ten dotyczy. To rodzi pytania co do sposobu wykazania w deklaracji podatkowej podatku naliczonego udokumentowanego takimi duplikatami, bowiem ustawa o VAT przewiduje ograniczony okres do odliczenia podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny lub duplikat faktury (faktury korygującej). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w okresie wpływu dokumentu, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jak wpłynie kradzież dokumentacji księgowej na odliczenie VAT?

Przy czym w niektórych przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakupach jest inaczej określone, poprzedzone spełnieniem dodatkowych warunków. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w imporcie,  kwota podatku podlega rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy.

Podatek naliczony w zakupach dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, świadczenia usług telekomunikacyjnych rozliczymy w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności za te dostawy i usługi.  A podatek wykazany w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega rozliczeniu nie wcześniej niż za okres, w którym dokonano spisu.

Czy można odliczyć podatek naliczony na podstawie duplikatu faktury VAT?

Gdy nabywca otrzyma fakturę oznaczoną "FAKTURA VAT-MP", może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze w takiej części, w jakiej uregulował część (lub całość) należności na rzecz małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.

Rozliczenie następuje za okres rozliczeniowy, w którym nabywca uregulował należność. W razie nieuregulowania należności odliczenie z faktury VAT-MP przysługuje dopiero po upływie 90 dni od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.

Ograniczenie to nie dotyczy jednak małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, czyli takich,  u których obrót u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Warunek zapłaty nie dotyczy sytuacji gdy mały podatnik jest nabywcą, który otrzymał oryginał, duplikat faktury (korekty)  VAT-MP.

Należy zauważyć, że decyduje data wpływu (otrzymania) dokumentu do nabywcy a nie data wystawienia ani tym bardziej data zdarzenia gospodarczego. Stąd, jeżeli na przykład w lipcu otrzymamy fakturę dokumentującą zakup, który miał miejsce w styczniu, to mamy prawo wykazać podatek w niej zawarty w rozliczeniu podatku za lipiec lub w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (sierpień lub wrzesień).

Nabywca nie powinien zatem występować o wydanie duplikatu faktury. Musimy jednak pamiętać, że te spóźnione faktury podobnie jak duplikaty wymagają starannego udokumentowania ich wpływu do jednostki. Mogą to być zapisy w dzienniku korespondencji, koperta ze stemplem pocztowym, stempel z datą wpływu i podpisem pracownika.

Posłużenie się duplikatem faktury zakupu wymaga precyzyjnego ustalenia czy do nabywcy dotarła pierwotna faktura a następnie uległa zagubieniu czy też nigdy do firmy nie dotarła.

Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 541/06), który  w wyroku z 15 marca 2007 r. orzekł, że jeśli podmiot chce dokonać odliczenia podatku z duplikatu faktury w miesiącu jej otrzymania, powinien skutecznie udowodnić, że  oryginał faktury  nie został mu doręczony. I w tym wypadku podatek wykazany w duplikacie faktury zakupu rozliczamy w miesiącu wpływu duplikatu do firmy lub jednym w dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. W przeciwnym razie odliczenia można dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres wpływu faktury pierwotnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA