REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie z oryginału faktury VAT. W sytuacjach nietypowych gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu, nabywca towaru lub usługi powinien zwrócić się do dostawcy o wystawienie duplikatu tej faktury lub korekty faktury.

Sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

REKLAMA

REKLAMA

Od niedawna polskie przepisy dopuszczają stosowanie faktur przesyłanych w formie elektronicznej. Do tych faktur również stosuje się odpowiednio przepisy o wystawianiu duplikatów.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

W przypadku faktur i faktur korygujących przesłanych w formie elektronicznej duplikat faktury i faktury korygującej sprzedawca przesyła nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

REKLAMA

Najczęściej do wystawienia duplikatu dochodzi po upływie kilku miesięcy od zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego dokument ten dotyczy. To rodzi pytania co do sposobu wykazania w deklaracji podatkowej podatku naliczonego udokumentowanego takimi duplikatami, bowiem ustawa o VAT przewiduje ograniczony okres do odliczenia podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny lub duplikat faktury (faktury korygującej). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w okresie wpływu dokumentu, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jak wpłynie kradzież dokumentacji księgowej na odliczenie VAT?

Przy czym w niektórych przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakupach jest inaczej określone, poprzedzone spełnieniem dodatkowych warunków. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w imporcie,  kwota podatku podlega rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy.

Podatek naliczony w zakupach dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, świadczenia usług telekomunikacyjnych rozliczymy w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności za te dostawy i usługi.  A podatek wykazany w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega rozliczeniu nie wcześniej niż za okres, w którym dokonano spisu.

Czy można odliczyć podatek naliczony na podstawie duplikatu faktury VAT?

Gdy nabywca otrzyma fakturę oznaczoną "FAKTURA VAT-MP", może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze w takiej części, w jakiej uregulował część (lub całość) należności na rzecz małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.

Rozliczenie następuje za okres rozliczeniowy, w którym nabywca uregulował należność. W razie nieuregulowania należności odliczenie z faktury VAT-MP przysługuje dopiero po upływie 90 dni od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.

Ograniczenie to nie dotyczy jednak małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, czyli takich,  u których obrót u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Warunek zapłaty nie dotyczy sytuacji gdy mały podatnik jest nabywcą, który otrzymał oryginał, duplikat faktury (korekty)  VAT-MP.

Należy zauważyć, że decyduje data wpływu (otrzymania) dokumentu do nabywcy a nie data wystawienia ani tym bardziej data zdarzenia gospodarczego. Stąd, jeżeli na przykład w lipcu otrzymamy fakturę dokumentującą zakup, który miał miejsce w styczniu, to mamy prawo wykazać podatek w niej zawarty w rozliczeniu podatku za lipiec lub w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (sierpień lub wrzesień).

Nabywca nie powinien zatem występować o wydanie duplikatu faktury. Musimy jednak pamiętać, że te spóźnione faktury podobnie jak duplikaty wymagają starannego udokumentowania ich wpływu do jednostki. Mogą to być zapisy w dzienniku korespondencji, koperta ze stemplem pocztowym, stempel z datą wpływu i podpisem pracownika.

Posłużenie się duplikatem faktury zakupu wymaga precyzyjnego ustalenia czy do nabywcy dotarła pierwotna faktura a następnie uległa zagubieniu czy też nigdy do firmy nie dotarła.

Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 541/06), który  w wyroku z 15 marca 2007 r. orzekł, że jeśli podmiot chce dokonać odliczenia podatku z duplikatu faktury w miesiącu jej otrzymania, powinien skutecznie udowodnić, że  oryginał faktury  nie został mu doręczony. I w tym wypadku podatek wykazany w duplikacie faktury zakupu rozliczamy w miesiącu wpływu duplikatu do firmy lub jednym w dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. W przeciwnym razie odliczenia można dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres wpływu faktury pierwotnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA