REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie z oryginału faktury VAT. W sytuacjach nietypowych gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu, nabywca towaru lub usługi powinien zwrócić się do dostawcy o wystawienie duplikatu tej faktury lub korekty faktury.

Sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od niedawna polskie przepisy dopuszczają stosowanie faktur przesyłanych w formie elektronicznej. Do tych faktur również stosuje się odpowiednio przepisy o wystawianiu duplikatów.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

W przypadku faktur i faktur korygujących przesłanych w formie elektronicznej duplikat faktury i faktury korygującej sprzedawca przesyła nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

REKLAMA

Najczęściej do wystawienia duplikatu dochodzi po upływie kilku miesięcy od zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego dokument ten dotyczy. To rodzi pytania co do sposobu wykazania w deklaracji podatkowej podatku naliczonego udokumentowanego takimi duplikatami, bowiem ustawa o VAT przewiduje ograniczony okres do odliczenia podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny lub duplikat faktury (faktury korygującej). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w okresie wpływu dokumentu, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jak wpłynie kradzież dokumentacji księgowej na odliczenie VAT?

Przy czym w niektórych przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakupach jest inaczej określone, poprzedzone spełnieniem dodatkowych warunków. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w imporcie,  kwota podatku podlega rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy.

Podatek naliczony w zakupach dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, świadczenia usług telekomunikacyjnych rozliczymy w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności za te dostawy i usługi.  A podatek wykazany w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega rozliczeniu nie wcześniej niż za okres, w którym dokonano spisu.

Czy można odliczyć podatek naliczony na podstawie duplikatu faktury VAT?

Gdy nabywca otrzyma fakturę oznaczoną "FAKTURA VAT-MP", może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze w takiej części, w jakiej uregulował część (lub całość) należności na rzecz małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.

Rozliczenie następuje za okres rozliczeniowy, w którym nabywca uregulował należność. W razie nieuregulowania należności odliczenie z faktury VAT-MP przysługuje dopiero po upływie 90 dni od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.

Ograniczenie to nie dotyczy jednak małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, czyli takich,  u których obrót u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Warunek zapłaty nie dotyczy sytuacji gdy mały podatnik jest nabywcą, który otrzymał oryginał, duplikat faktury (korekty)  VAT-MP.

Należy zauważyć, że decyduje data wpływu (otrzymania) dokumentu do nabywcy a nie data wystawienia ani tym bardziej data zdarzenia gospodarczego. Stąd, jeżeli na przykład w lipcu otrzymamy fakturę dokumentującą zakup, który miał miejsce w styczniu, to mamy prawo wykazać podatek w niej zawarty w rozliczeniu podatku za lipiec lub w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (sierpień lub wrzesień).

Nabywca nie powinien zatem występować o wydanie duplikatu faktury. Musimy jednak pamiętać, że te spóźnione faktury podobnie jak duplikaty wymagają starannego udokumentowania ich wpływu do jednostki. Mogą to być zapisy w dzienniku korespondencji, koperta ze stemplem pocztowym, stempel z datą wpływu i podpisem pracownika.

Posłużenie się duplikatem faktury zakupu wymaga precyzyjnego ustalenia czy do nabywcy dotarła pierwotna faktura a następnie uległa zagubieniu czy też nigdy do firmy nie dotarła.

Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 541/06), który  w wyroku z 15 marca 2007 r. orzekł, że jeśli podmiot chce dokonać odliczenia podatku z duplikatu faktury w miesiącu jej otrzymania, powinien skutecznie udowodnić, że  oryginał faktury  nie został mu doręczony. I w tym wypadku podatek wykazany w duplikacie faktury zakupu rozliczamy w miesiącu wpływu duplikatu do firmy lub jednym w dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. W przeciwnym razie odliczenia można dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres wpływu faktury pierwotnej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA