REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku naliczonego z duplikatu faktury VAT - porada

odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT
odliczanie VAT z duplikatów faktur VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przyznają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie z oryginału faktury VAT. W sytuacjach nietypowych gdy oryginał faktury zaginie lub ulegnie zniszczeniu, nabywca towaru lub usługi powinien zwrócić się do dostawcy o wystawienie duplikatu tej faktury lub korekty faktury.

Sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

REKLAMA

Autopromocja

Od niedawna polskie przepisy dopuszczają stosowanie faktur przesyłanych w formie elektronicznej. Do tych faktur również stosuje się odpowiednio przepisy o wystawianiu duplikatów.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

W przypadku faktur i faktur korygujących przesłanych w formie elektronicznej duplikat faktury i faktury korygującej sprzedawca przesyła nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Najczęściej do wystawienia duplikatu dochodzi po upływie kilku miesięcy od zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego dokument ten dotyczy. To rodzi pytania co do sposobu wykazania w deklaracji podatkowej podatku naliczonego udokumentowanego takimi duplikatami, bowiem ustawa o VAT przewiduje ograniczony okres do odliczenia podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadniczo prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny lub duplikat faktury (faktury korygującej). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w okresie wpływu dokumentu, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jak wpłynie kradzież dokumentacji księgowej na odliczenie VAT?

REKLAMA

Przy czym w niektórych przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakupach jest inaczej określone, poprzedzone spełnieniem dodatkowych warunków. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w imporcie,  kwota podatku podlega rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy.

Podatek naliczony w zakupach dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, świadczenia usług telekomunikacyjnych rozliczymy w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności za te dostawy i usługi.  A podatek wykazany w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega rozliczeniu nie wcześniej niż za okres, w którym dokonano spisu.

Czy można odliczyć podatek naliczony na podstawie duplikatu faktury VAT?

Gdy nabywca otrzyma fakturę oznaczoną "FAKTURA VAT-MP", może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w tej fakturze w takiej części, w jakiej uregulował część (lub całość) należności na rzecz małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT.

Rozliczenie następuje za okres rozliczeniowy, w którym nabywca uregulował należność. W razie nieuregulowania należności odliczenie z faktury VAT-MP przysługuje dopiero po upływie 90 dni od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi.

Ograniczenie to nie dotyczy jednak małych podatników, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o VAT, czyli takich,  u których obrót u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Warunek zapłaty nie dotyczy sytuacji gdy mały podatnik jest nabywcą, który otrzymał oryginał, duplikat faktury (korekty)  VAT-MP.

Należy zauważyć, że decyduje data wpływu (otrzymania) dokumentu do nabywcy a nie data wystawienia ani tym bardziej data zdarzenia gospodarczego. Stąd, jeżeli na przykład w lipcu otrzymamy fakturę dokumentującą zakup, który miał miejsce w styczniu, to mamy prawo wykazać podatek w niej zawarty w rozliczeniu podatku za lipiec lub w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych (sierpień lub wrzesień).

Nabywca nie powinien zatem występować o wydanie duplikatu faktury. Musimy jednak pamiętać, że te spóźnione faktury podobnie jak duplikaty wymagają starannego udokumentowania ich wpływu do jednostki. Mogą to być zapisy w dzienniku korespondencji, koperta ze stemplem pocztowym, stempel z datą wpływu i podpisem pracownika.

Posłużenie się duplikatem faktury zakupu wymaga precyzyjnego ustalenia czy do nabywcy dotarła pierwotna faktura a następnie uległa zagubieniu czy też nigdy do firmy nie dotarła.

Zagadnienie to było przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I FSK 541/06), który  w wyroku z 15 marca 2007 r. orzekł, że jeśli podmiot chce dokonać odliczenia podatku z duplikatu faktury w miesiącu jej otrzymania, powinien skutecznie udowodnić, że  oryginał faktury  nie został mu doręczony. I w tym wypadku podatek wykazany w duplikacie faktury zakupu rozliczamy w miesiącu wpływu duplikatu do firmy lub jednym w dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. W przeciwnym razie odliczenia można dokonać tylko poprzez złożenie korekty deklaracji za okres wpływu faktury pierwotnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA