Jak zaksięgować wkłady w konsorcjum

Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, podpisało umowę utworzenia konsorcjum. W jego skład wchodzi pięć podmiotów mających osobowość prawną. Wyznaczono moją firmę na prowadzącego sprawy konsorcjum. Każda z firm została w umowie zobowiązana do wniesienia pewnej kwoty na jego rzecz. Konsorcjum nie jest odrębnie działającą spółką. Jak zaksięgować takie wpłaty?
RADA
Wpłaty na rzecz konsorcjum, do których wspólnicy zobowiązali się w umowie, są po prostu zobowiązaniem wobec konsorcjantów w księgach podmiotu prowadzącego sprawy konsorcjum. Ewidencję tych zobowiązań należy prowadzić na koncie „Pozostałe zobowiązania i należności” bądź na oddzielnym koncie „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”. Dalsze szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wspomniane w pytaniu przedsiębiorstwo zostało wyznaczone do prowadzenia spraw konsorcjum, czyli prawdopodobnie na jego lidera bądź pełnomocnika do prowadzenia spraw wspólnego przedsięwzięcia. Konsorcjum to nie jest odrębnym podmiotem, chodzi więc o wspólnie kontrolowaną działalność gospodarczą. Została sporządzona umowa konsorcjum. W umowie tej konsorcjanci zobowiązali się do wniesienia określonych kwot na rzecz konsorcjum. Umowa określa zapewne również sposób podziału przychodów ze sprzedaży wspólnych produktów pomiędzy wspólników oraz określa sposób, w jaki poszczególni wspólnicy biorą udział w kosztach przedsięwzięcia.
Każde z przedsiębiorstw wchodzących w skład konsorcjum powinno tak prowadzić własną (jako jednostka) ewidencję księgową, aby wyodrębnić, w odniesieniu do swoich udziałów we wspólnie kontrolowanej działalności:
1) aktywa, które kontroluje, i zobowiązania, które zaciągnęło,
2) ponoszone koszty i swój udział w przychodach z tytułu wspólnej działalności.
Informacje te będzie wykazywać w swoim sprawozdaniu finansowym. Ponadto w ewidencji spółki prowadzącej sprawy konsorcjum należy wyodrębnić zobowiązania wobec poszczególnych wspólników z tytułu wniesionych wkładów na rzecz konsorcjum i ich wykorzystanie. Rozrachunki z konsorcjantami można prowadzić na oddzielnym, wyodrębnionym koncie syntetycznym.
Przykład
Pięć spółek zawiązało umowę konsorcjum dla wspólnego wykonania zamówienia publicznego. Żadna z tych spółek pojedynczo nie byłaby w stanie sprostać warunkom zamówienia, które wymagały od wykonawcy między innymi:
– doświadczenia w wykonaniu podobnych zamówień, popartych referencjami,
– wniesienia wysokiego wadium bądź gwarancji wadialnej udzielonej przez bank bądź ubezpieczyciela,
– zaświadczenia z banku finansującego o posiadanych środkach w określonej wysokości bądź zaświadczenia o wysokiej zdolności kredytowej.
Referencje wszystkich pięciu przedsiębiorstw w sumie zapewniły udokumentowanie dotychczasowo wykonanych zamówień o podobnym charakterze. Tylko jedna z firm posiadała wymaganą zdolność kredytową, i to wystarczyło w przypadku konsorcjum. ona również zapewniła gwarancję wadialną. W umowie konsorcjum wyznaczono jedną z firm jako lidera – przedstawiciela wyposażonego w pełnomocnictwo do złożenia oferty w imieniu konsorcjum, następnie podpisania umowy z zamawiającym. Umowa konsorcjum określiła również wspólną solidarną odpowiedzialność wspólników za należyte wykonanie zamówienia i zobowiązała konsorcjantów do wpłat pewnych kwot na rzecz konsorcjum. Kwoty te zostaną zwrócone po wywiązaniu się z umowy wykonania zamówienia i mogą być wykorzystane jedynie jako zapłata za wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum po zakończeniu umowy i zabezpieczenie zapłaty ewentualnych kar umownych. Czterech wspólników realizuje produkcję od początku do końca procesu produkcyjnego, w zakresie po 21% zamówienia, przekazując produkty wspólnikowi liderowi, który wykonuje pozostałe 16% zamówienia i organizuje odbiór przedmiotów zamówienia w obecności komisji – przedstawicieli zamawiającego. Lider jako przedstawiciel i pełnomocnik konsorcjum zawarł umowę z zamawiającym, i to on wystawia faktury zamawiającemu. Z drugiej strony jest obciążany fakturami przez wspólników konsorcjum z tytułu sprzedaży przez nich produktów dotyczących zamówienia. Ponieważ, co wynika z umowy konsorcjum, rolą lidera jest również zapewnienie płynności finansowania przedsięwzięcia, dokonuje on wcześniej na rzecz wspólników przedpłat (na zakup materiałów do produkcji) w wysokości 40% ich części zamówienia, a resztę zobowiązań zapłaci po otrzymaniu należności od zamawiającego.
Ewidencja w księgach rachunkowych lidera konsorcjum:
1) Wpłaty wkładów wspólników:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
Własne zobowiązanie z tytułu wkładu na rzecz konsorcjum:
Wn konto 207 „Pozostałe należności” – w analityce „Pozostałe należności – wkład do konsorcjum”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum” – w analityce – „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum – własna spółka”.
2) Koszty polisy ubezpieczeniowej gwarancji wadialnej:
Wn konto 409 „Pozostałe koszty” – w analityce „Pozostałe koszty – ubezpieczenia”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”,
Wn konto 507 „Koszty sprzedaży realizowanej w konsorcjum”.
3) Sprzedaż produktów (własnych wyrobów) dla zamawiającego:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 700 „Sprzedaż produktów” – w analityce „Sprzedaż produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
oraz ustalenie kosztu własnego sprzedanych produktów:
Wn konto 701 „Koszt własny sprzedanych produktów” – w analityce „Koszt własny sprzedanych produktów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 601 „Produkty gotowe”.
4) Zakup towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 330 „Towary”,
Ma konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”.
5) Sprzedaż towarów (zakupionych od wspólników dla wykonania zamówienia):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” – w analityce „Rozrachunki z zamawiającym z tytułu zamówienia dla konsorcjum”,
Ma konto 702 „Sprzedaż towarów” – w analityce „Sprzedaż towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Wn konto 703 „Wartość sprzedanych towarów” – w analityce „Wartość sprzedanych towarów – zamówienie realizowane przez konsorcjum”,
Ma konto 330 „Towary”.
6) Wynagrodzenie lidera z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum:
Wn konto 205 „Rozrachunki ze wspólnikami konsorcjum”,
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Pozostałe przychody operacyjne – wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw konsorcjum”.

• informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego – punkt 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 31 „Udziały we wspólnych przedsięwzięciach”

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...