Kiedy można anulować fakturę VAT

Firma wystawiła fakturę kontrahentowi bezpodstawnie, gdyż nie dokonano jeszcze protokołu odbioru prac. Odbiorca nie przyjął tej faktury, więc musieliśmy wystawić na całość fakturę korygującą, której odbiorca również nie chciał zaakceptować. Nie mam w rezultacie ani podpisu, ani żadnego dokumentu potwierdzającego nadanie faktury korygującej (pracownik woził te faktury osobiście). Na jakiej podstawie mogę obniżyć VAT należny od faktury korygującej?

RADA
W przypadku bezpodstawnego wystawienia faktury VAT, w sytuacji gdy faktura ta nie została jeszcze wprowadzona do obrotu, wskazane jest anulowanie jej. Nieprawidłowe natomiast jest w takiej sytuacji wystawianie faktury korygującej. W przypadku anulowania faktury, obniżenia kwoty podatku należnego można dokonać poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT.

UZASADNIENIE

W przedstawionej przez Czytelnika sytuacji prawidłowym krokiem powinno być anulowanie faktury wystawionej kontrahentowi bezpodstawnie. W przypadku gdy faktura (zarówno oryginał, jak i kopia) nie została nigdy przekazana kontrahentowi – w związku z czym możliwe jest stwierdzenie, iż nie została w ogóle wprowadzona do obrotu – w praktyce dopuszcza się możliwość anulowania faktury, czyli uznania jej za niewystawioną.
Takie postępowanie w zakresie anulowania faktur niewprowadzonych do obrotu potwierdza linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz stanowisko Ministra Finansów wyrażone między innymi w piśmie z 8 czerwca 1996 r. Nr PP1-7210-220/95/Er, zgodnie z którym: faktura niewprowadzona do obiegu prawnego jest to faktura, której oryginał i kopia znajdują się w posiadaniu wystawcy. W sytuacji gdy wystawca posiada zarówno oryginał i kopię faktury VAT, może ją anulować, mimo że ustawa o podatku VAT oraz przepisy wykonawcze nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku NSA z 19 grudnia 2000 r. (III SA 1715/99), w którym Sąd stwierdził m.in., że: możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę do „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. przez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur na zasadach określonych przepisami.
Wskazane powyżej pismo Ministerstwa Finansów oraz orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane zostało na gruncie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., jednakże opinie wyrażone w tych dokumentach znajdują odpowiednie zastosowanie również i w obecnym stanie prawnym.

ZAPAMIĘTAJ
Aby urząd skarbowy w razie kontroli nie zakwestionował anulowania faktury, konieczne jest, aby podatnik posiadał w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał anulowanej faktury.

W odniesieniu natomiast do wystawiania faktur korygujących należy zauważyć, że faktury takie wystawia się przede wszystkim w następujących przypadkach:
• gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów,
• zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych,
• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu,
• gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Przedstawione powyżej przypadki wystawiania faktur korygujących nie obejmują sytuacji polegającej na pomyłkowym wystawieniu faktury VAT bez podstawy prawnej. Dodatkowo potwierdza to stanowisko, iż w przypadku przedstawionym przez Czytelnika powinien on był dokonać anulowania wystawionej faktury VAT, a niewłaściwe było wystawienie przez niego faktury korygującej.
Takie stanowisko zajął również, między innymi, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków–Podgórze, który w wyjaśnieniu z 15 kwietnia 2004 r. (PP/443/20/04) uznał, iż: Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, wystawione dokumenty, tj. oryginał i kopię faktury VAT należy anulować, np. poprzez dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie i zachować w aktach.
W przedstawionym powyżej wyjaśnieniu organ podatkowy uznał, iż skuteczność anulowania – jako swoistej formy usunięcia pierwotnej faktury z powodu niedojścia do skutku czynności sprzedaży – wymaga, aby oba egzemplarze tego dokumentu, tj. oryginał i kopia, znalazły się u wystawcy i aby dokonana była na nich adnotacja unieważniająca fakturę VAT. Dodatkowo zauważyć należy, że anulowanie faktur VAT dopuszcza się w przypadku niewystąpienia obrotu, co jest równoznaczne z niedojściem transakcji do skutku.
W odniesieniu natomiast do pytania dotyczącego możliwości obniżenia kwoty podatku należnego trzeba stwierdzić, iż w przypadku anulowania faktury podatnik zobowiązany będzie dokonać korekty deklaracji VAT-7, dotyczącej okresu, w którym anulowana faktura była ujęta. W wyniku takiej korekty deklaracja nie będzie uwzględniała anulowanej faktury. Korekta deklaracji oczywiście nie jest konieczna, jeżeli deklaracja z błędnie ujętą kwotą podatku należnego nie została jeszcze złożona.

Przykład
12 lipca 2005 r. podatnik bezpodstawnie wystawił fakturę VAT, ujął ją w rejestrze sprzedaży, prowadzonym dla celu podatku VAT, jednak oryginału faktury nie przekazał kontrahentowi. Deklaracja VAT-7 złożona została 25 sierpnia 2005 r. W takiej sytuacji podatnik ma prawo anulować fakturę, oryginał i kopię tej faktury, pozostawiając je w dokumentacji rachunkowej i odnotowując na nich, iż zostały one anulowane.
Ponadto, w wyniku anulowania faktury należy dokonać korekty deklaracji VAT-7, w której kwota wykazanego podatku należnego zmniejszona zostanie o kwotę podatku VAT wynikającego z anulowanej faktury.

Autopromocja

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...