Opóźnienie egzekucji zobowiązań podatkowych

W wielu przypadkach urząd skarbowy może wydać niekorzystną dla podatnika decyzję, w której określa lub ustala zobowiązanie podatkowe w VAT. Czy możliwe jest skuteczne opóźnienie egzekucji zobowiązań podatkowych?

Istotnie, urząd skarbowy może wydać niekorzystną dla podatnika decyzję, w której określa lub ustala zobowiązanie podatkowe w VAT. Ma to np. miejsce w sytuacji, gdy: kontrolujący zakwestionuje niektóre faktury jako nieuprawniające do odliczenia podatku naliczonego, ewidencja prowadzona jest nierzetelnie lub w ogóle nie jest prowadzona, deklaracja VAT-7 została błędnie wypełniona.

Bez znaczenia jest przy tym, czy podatnik odwoła się od takiej decyzji. Będzie ona podlegała wykonaniu, a to oznacza, że albo nastąpi zapłata, albo urząd będzie uprawniony dochodzić zobowiązania podatkowego w drodze egzekucji administracyjnej. Obrona przed zapłatą podatku nie zawsze okazuje się opłacalna, nawet jeśli podatnik jest pewien, iż podatek jest nienależny, a urząd w wyniku odwołania zmieni decyzję. Istnieje jednak sposób, by skutecznie tę egzekucję odwlec.

Ze względu na miesięczne rozliczanie VAT urzędy skarbowe często wydają decyzje w zakresie VAT za każdy miesiąc z osobna, tzn. jako odrębne decyzje. Kiedy podatek nie zostanie zapłacony dobrowolnie, urząd wszczyna postępowanie egzekucyjne poprzez wystawienie tytułu wykonawczego.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że jeśli decyzja dotyczy sankcji w VAT, zanim zostanie wystawiony tytuł wykonawczy, podatnik powinien otrzymać upomnienie, w którym urząd wskaże kwotę zobowiązania podatkowego (art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Ponieważ postępowanie egzekucyjne jest bardzo sformalizowane, okazją do zakwestionowania egzekucji są właściwie wszelkie odstępstwa urzędu od przepisanej procedury.

Zdarzają się sytuacje, w których urzędy sumują należności VAT ze wszystkich wystawionych decyzji ułatwiając sobie w ten sposób pracę. Na przykład na pięć wcześniej wydanych decyzji wystawiają jeden tytuł wykonawczy. Często też nie jest precyzyjnie określone, jaka kwota wynika z której decyzji – wskazane są jedynie te decyzje i suma kwot z nich wynikająca.

Istnieje wtedy możliwość wniesienia zarzutu niezgodności określonego w tytule wykonawczym obowiązku z treścią obowiązku wynikającego z decyzji, które stanowią podstawę wystawienia tytułu (art. 33 pkt 3 ww. ustawy). Żadna z decyzji nie zawierałaby bowiem sumy zobowiązania wynikającej z tytułu wykonawczego, a taki stan rzeczy byłby niezgodny z art. 27 § 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym tytuł wykonawczy musi zawierać dokładne określenie wysokości należności pieniężnej.

Gdy taki zarzut zostanie uwzględniony, urząd zobowiązany jest umorzyć postępowanie egzekucyjne i wszcząć je od nowa (art. 34 § 4). Jeżeli urząd w drodze postanowienia uzna zarzuty za nieuzasadnione, podatnikowi przysługuje zażalenie do izby skarbowej (art. 34 § 5).

Jeżeli istnieją
również inne zarzuty, które mogą prowadzić do umorzenia postępowania (np. brak upomnienia w przypadku dotyczącym sankcji), nie powinno się ich powoływać jednocześnie: aby umorzyć postępowanie, wystarczy by jeden zarzut był zasadny. Następne lepiej jest powołać w kolejnym, wszczętym od nowa, postępowaniu egzekucyjnym.

Podstawa prawna:
art. 15 § 1, art. 27 § 1 pkt 3, art. 33 pkt 3 oraz art. 34 § 4 i 5 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn.zm.).

Marcin Matosiuk
Księgowość
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną
07 maja 2024

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

pokaż więcej
Proszę czekać...