RADA
Zakupy nieruchomości dokonywane przez dwa podmioty (przyszłych współwłaścicieli) lub więcej, jak również wspólne zakupy współwłaścicieli dotyczące tej nieruchomości powinny być dokumentowane zwykłymi fakturami wskazującymi w polu: „nabywca” wszystkich nabywców.
UZASADNIENIE
Zdarza się, że zakupy towarów i usług są dokonywane przez dwa podmioty lub więcej. W takich przypadkach faktura wystawiana przez sprzedawcę powinna wskazywać wszystkich nabywców towarów czy usług. Nie jest prawidłowe wystawianie w takim przypadku dwóch faktur lub więcej.
Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach.
„użycie przez ustawodawcę w art. 106 ust. 1 przedmiotowej ustawy [ustawy o podatku od towarów i usług - przyp. aut.] wyrazu »nabywca« w liczbie pojedynczej nie oznacza niestosowania tego przepisu w wypadku nabycia tej samej rzeczy przez kilku nabywców. Skoro prawodawca wymaga wpisania na fakturze nazwiska lub nazwy nabywcy, to w przypadku nabycia towaru przez dwóch nabywców wpisaniu podlegają dwie osoby”.
Do podobnego wniosku doszedł Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku w piśmie z 4 listopada 2004 r. (nr DP.III.443/88a/04):
„W przypadkach dostaw towarów, gdy po stronie nabywcy występuje więcej niż jeden podmiot, należy wskazać wszystkie podmioty występujące jako strony transakcji i nie jest właściwe rozbijanie czynności na więcej faktur (dostaw), gdyż przedmiotem dostawy są towary, a nie udziały w towarze”. Co istotne, jak wyjaśnił organ podatkowy, „wystawienie faktury na dwa lub więcej podmiotów, które nabyły wspólnie ten sam towar, nie stoi na przeszkodzie obniżenia przez każdy z nich należnego podatku o odpowiadającą udziałowi we współwłasności część kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towaru”.
W praktyce powstaje problem, u kogo powinien się znajdować oryginał faktury. Organy podatkowe w tym przypadku wskazują następujące rozwiązania:
„Jednocześnie tut. Urząd zaznacza, iż w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług Spółki Wnioskodawcy winna znajdować się kserokopia oryginału faktury, na podstawie której dokonano odliczenia podatku naliczonego, wraz ze wskazaniem miejsca, w którym przechowywany jest oryginał faktury VAT, a także opisem odnośnie do procentowego udziału podatku naliczonego podlegającego odliczeniu” (pismo z 31 października 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach nr OG-005/152/PP/443-72/75/2006).
Podstawa prawna:
- § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
Jan Ksedowski