Jak rozliczyć amortyzację fabrycznie nowych środków trwałych dofinansowanych ze środków UE

Joanna Krawczyk
rozwiń więcej
Firma zakupiła dwa fabrycznie nowe środki transportu w ramach projektu SPO, na które otrzymała dofinansowanie ze środków UE w 50%.

Są to dwie naczepy ciężarowe. W jaki sposób prowadzić ich amortyzację oraz w jaki sposób dokonywać odpisów amortyzacyjnych: czy do kosztów ujmować po 50% odpisu z każdej naczepy, czy w kosztach ująć tylko jeden odpis z jednej naczepy? Prowadzę pkpir i rozliczam się na zasadach ogólnych.

RADA

Nabyte środki trwałe należało wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację według jednej z możliwych metod (liniowej lub degresywnej). Następnie w miesiącu otrzymania dofinansowania trzeba było ustalić, jaki jest udział dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środków trwałych i o ten wskaźnik pomniejszać odpisy amortyzacyjne za kolejne okresy (miesiące, kwartały lub lata, w zależności od przyjętej częstotliwości dokonywania odpisów). Wartość odpowiednio pomniejszonych odpisów może stanowić koszt uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ dotyczy zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji. Jednocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości, którą objęło dofinansowanie, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Chcąc ustalić, jaka wartość odpisów amortyzacyjnych może zostać zaliczona do kosztów, należy najpierw ustalić wartość początkową i odpis na dany rok podatkowy. Następnie tak ustalony odpis pomniejszyć o taki procent odpisu, który odpowiada udziałowi otrzymanego dofinansowania w dotąd niezamortyzowanej wartości środka trwałego. Różnica pomiędzy wartością odpisu a jej proporcjonalnym zmniejszeniem będzie stanowiła wartość podlegającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Tak należy postąpić niezależnie od tego, jaką metodę amortyzacji zamierza zastosować podatnik. Może to więc dotyczyć także amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych.
Warto tutaj wspomnieć, że od stycznia 2007 r. nie ma możliwości wyboru szczególnej formy amortyzacji przewidzianej dla fabrycznie nowych środków trwałych, ponieważ uchylono przepisy dotyczące tej metody. Na podstawie przepisów przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zastosowali metodę amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych przed 1 stycznia 2007 r., mogą ją kontynuować na dotychczasowych zasadach.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dotacja na zakup środka trwałego nie jest przychodem. Równocześnie jednak odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z dotacji, nie są kosztem uzyskania przychodów.
W przedstawionej sytuacji nie było jednak możliwe skorzystanie z preferencyjnej metody amortyzacji przewidzianej dla środków fabrycznie nowych, ponieważ ta mogła mieć zastosowanie wyłącznie do środków trwałych zaliczających się do grup 3-6 KŚT. Tymczasem naczepy zaliczają się do grupy 7 KŚT o symbolu 747.
Do amortyzacji naczep podatnik mógł wybrać metodę liniową albo metodę degresywną. Niezależnie od wybranej metody, odpis amortyzacyjny należało zmniejszać proporcjonalnie do wartości otrzymanego dofinansowania. Ponadto, jeżeli zostało ono przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu dwóch naczep, to nie można uznać, że w 100% stanowi pokrycie zakupu jednej i zrezygnować z dokonywania od niej odpisów amortyzacyjnych. Odpisy należało ustalić od obu naczep osobno i tak samo postąpić z uwzględnieniem w odpisach wartości dofinansowania.
 

Przykład
Firma X w październiku 2006 r. kupiła dwie naczepy do samochodów ciężarowych o wartości 80 000 zł każda. Naczepy wprowadzono do ewidencji środków trwałych i od listopada rozpoczęto amortyzację metodą liniową. Miesięczny odpis amortyzacyjny każdej naczepy wynosi:
(80 000 zł × 14%) : 12 = 933,33 zł.
W styczniu 2007 r. firma X otrzymała dofinansowanie ze środków UE na pokrycie kosztów zakupu obu naczep w 50%. Wartość dofinansowania - 80 000 zł.
Do końca 2006 r. suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych od naczep wyniosła 1866,66 zł od każdej. Otrzymane dofinansowanie to wartość 40 000 zł na każdą naczepę. Pozostała do zamortyzowania wartość jednej naczepy: 80 000 zł - 1866,66 zł = 78 133,34 zł, udział dofinansowania w tej wartości - 51,19%. Oznacza to, że od stycznia 2007 r. miesięczny odpis amortyzacyjny, który będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, (osobno od każdej naczepy) wyniesie: 455,56 zł. Obliczono go w następujący sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny 933,33 zł
- odpis w części pokrytej dofinansowaniem 933,33 zł × 51,19% = 477,77 zł
- odpis stanowiący koszty 933,33 zł - 477,77 zł = 455,56 zł.
Odpis stanowiący koszt jest ujmowany w kolumnie „pozostałe wydatki” pkpir.
Po zakończeniu amortyzacji (w 2013 r.) suma odpisów stanowiących koszty wyniesie: 2 × 933,33 zł (amortyzacja XI-XII 2006)
+ 83 × 455,56 zł (amortyzacja I 2007 - XI 2013)
+ 321,86 zł (amortyzacja XII 2013)
40 000 zł

Podstawa prawna:
- art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...