Czy wartość faktury VAT marża można podwyższyć o akcyzę i inne koszty

Prowadzę handel samochodami sprowadzanymi z krajów Unii. Czy przy sprzedaży samochodu na fakturę VAT marża mogę podwyższyć wartość samochodu o zapłaconą akcyzę, wydatki na paliwo i inne koszty poniesione na jego sprowadzenie i dopiero do takiej wartości dodać marżę? Czy zakup samochodu na podstawie umowy sprzedaży można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie, czy tylko faktura daje podstawę do uznania kupna samochodu za takie nabycie?
W art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług zawarta jest zasada, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika do celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Podstawą opodatkowania przy sprzedaży towarów używanych jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Ustawa o podatku VAT nie definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie „kwota nabycia” w przypadku sprzedaży m.in. towarów używanych. Niemniej jednak należy stwierdzić, że cena nabycia oznacza wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca otrzymał od podatnika. Kwota nabycia jest zatem ceną, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru, i nie może zawierać innych elementów. Nie można więc podwyższyć wartości faktury o zapłaconą akcyzę i różnego rodzaju koszty związane ze sprowadzeniem samochodu do Polski i dopiero od takiej wartości wyliczyć marżę. Kwotę marży podatnik powinien wyliczyć biorąc pod uwagę wyłącznie kwotę nabycia, jaką uiścił sprzedawcy samochodu.
Przykład
Jan Kowalski prowadzący działalność w zakresie handlu używanymi samochodami sprowadził samochód dla odbiorcy w Polsce, za który zapłacił sprzedawcy 10 000 zł. Odbiorcy w Polsce sprzedał samochód za 14 000 zł. W związku z tym kwota marży w tym przypadku wyniesie: 14 000 zł – 10 000 zł = = 4000 zł. Podatnik będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT w wysokości 721 zł (4000 zł × 22/122).
Aby odpowiedzieć na drugie pytanie Czytelnika, należy posiłkować się treścią art. 9 ustawy o VAT, który zawiera definicje wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zgodnie z jego treścią przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Omówiony przepis stosuje się jednak pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
– z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
W powołanym art. 10 przewidziano przypadki, których zaistnienie spowoduje, że wewnątrzwspólnotowe nabycie nie będzie występowało. Otóż wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów używanych, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, tj. Polski, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje zatem w sytuacji, gdy u zagranicznego dostawcy ma miejsce opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie w Polsce nie występuje w sytuacji, gdy u zagranicznego dostawcy ma miejsce opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych, a nabywca posiada potwierdzające to dokumenty.
Z treści omówionego przepisu nie wynika, że fakt potwierdzenia zakupu samochodu umową kupna-sprzedaży decyduje o tym, że nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie. Nie ma to większego znaczenia. Najistotniejsze jest to, żeby samochód nie był kupiony przez polskiego czynnego podatnika VAT od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która nie jest podatnikiem VAT w innym państwie członkowskim, lub też od podatnika zwolnionego podmiotowo z podatku VAT w tym kraju. W takim przypadku nie będzie to wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Natomiast jeśli samochód będzie kupiony przez polskiego podatnika VAT czynnego od podatnika VAT w innym państwie członkowskim, transakcję tę można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535


Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...