Czy należy korygować deklarację, jeśli nabywca otrzymał towar z opóźnieniem

Nasza spółka dokonuje transakcji w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia z kontrahentem z Niemiec. Jak powinniśmy postąpić w przypadku, gdy otrzymaliśmy towar od dostawcy z kraju Unii dwa miesiące po tym, jak na podstawie otrzymanej faktury rozliczyliśmy tę transakcję w deklaracji VAT-7? Czy należy skorygować pierwotną deklarację podatkową i rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia w miesiącu faktycznego otrzymania towaru?
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów: Jeśli polski podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, rozliczył fakturę otrzymaną od podatnika podatku od wartości dodanej w deklaracji VAT-7 w miesiącu jej wystawienia, a towar został mu dostarczony z opóźnieniem – nie ma obowiązku korygowania tego rozliczenia. W tej sytuacji nie ma bowiem znaczenia termin faktycznej dostawy towarów.
 
Nie ma konieczności korygowania pierwotnej deklaracji podatkowej VAT-7, w której rozliczyliście Państwo transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku gdy przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej, tj. kontrahent z Niemiec, wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 5–6 ustawy o VAT).
Przykład
Spółka ABC z Poznania dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od podatnika podatku od wartości dodanej mającego siedzibę w Austrii. Zagraniczny kontrahent dokonał dostawy towarów 10 stycznia br., ale fakturę potwierdzającą tę sprzedaż wystawił dopiero 18 lutego br. W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstał 15 lutego br.
Biorąc pod uwagę omówiony przepis i stan faktyczny opisany przez Czytelnika należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy powstał w miesiącu wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. Nie ma w tym momencie żadnego znaczenia fakt, że otrzymaliście Państwo towar dwa miesiące później.
Jeśli podatnik podatku od wartości dodanej wystawi fakturę potwierdzającą sprzedaż przed dostawą towarów, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia tej faktury.
Kolejnym dowodem na to, że nie postąpiliście Państwo wbrew przepisom ustawy o VAT, jest art. 86 ust. 10 pkt 2. Zgodnie z tym przepisem w przypadku, gdy kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W ramach podsumowania należy stwierdzić, że postąpiliście Państwo słusznie rozliczając fakturę otrzymaną od dostawcy towarów w miesiącu jej wystawienia. Prawo do odliczenia podatku związanego z tą transakcją wewnątrz-wspólnotowego nabycia przysługiwało bowiem w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, tj. w miesiącu wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.
Magdalena Jabłecka
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...