Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu nieruchomości, za którą zapłata nastąpiła w 1998 r.

Proszę o wyjaśnienie, kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT w sytuacji, kiedy w 1998 r. zapłacono całą należność za nieruchomość pod działalność gospodarczą i sporządzono akt notarialny przedwstępny. Zostały wystawione faktury VAT na grunt (zwolnione z opodatkowania VAT) i hale (VAT 22%). W 1998 r. przekazano budynki do użytkowania na podstawie umowy dzierżawy. W sierpniu 2004 r. nastąpiło podpisanie aktu notarialnego, dotyczące ostatecznej sprzedaży tej nieruchomości. Czy obowiązek podatkowy powstał w momencie otrzymania zapłaty, czy w chwili podpisania aktu notarialnego? Jakie stawki należało zastosować dla gruntu?
Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży hal powstał, na podstawie obowiązujących w 1998 r. przepisów, w chwili otrzymania przedpłaty. Zatem w chwili podpisania aktu notarialnego nie powstał powtórnie. Natomiast w stosunku do gruntu obowiązek podatkowy powstanie w chwili dostawy gruntu. Czyli – podpisania aktu notarialnego. Przy opodatkowaniu gruntu należy zastosować stawkę VAT w wysokości 22%.

W myśl przepisów obowiązującej w 1998 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi co najmniej połowy ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata) powodowało powstanie obowiązku podatkowego w VAT w tej części. Zasada ta obowiązywała do 30 kwietnia 2004 r. Od 1 maja 2004 r. natomiast każda kwota zaliczki powoduje powstanie tego obowiązku. W przedstawionej w pytaniu sytuacji dokonano przedpłaty na zakup hali i gruntu w całej wysokości ceny. Oznacza to, że obowiązek podatkowy w VAT powstał już na gruncie obowiązujących wówczas przepisów. Konkretnie – z chwilą przekazania przedpłaty przed podpisaniem aktu notarialnego. Fakt podpisania aktu notarialnego w sierpniu 2004 r. nie rodzi już żadnych skutków podatkowych w VAT odnośnie do nabytych budynków (hali). Firma wystawiła fakturę, w której wykazała VAT w wysokości 22%. Dlatego w sierpniu, po podpisaniu aktu notarialnego, obowiązek ten nie mógł powstać powtórnie.
Analogiczna sytuacja nie będzie się odnosić do przedpłaty na zakup gruntu. Wynika to stąd, że w 1988 r. sprzedaż gruntu (także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu) nie podlegała w ogóle opodatkowaniu VAT. Zatem w stosunku do tej części zaliczki, która dotyczyła ceny gruntu, nie mógł powstać obowiązek podatkowy w tym podatku. Po 1 maja 2004 r. grunt został wymieniony w art. 2 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawierającym definicję towaru. Zatem obowiązek podatkowy w tej części powstał dopiero w chwili przekazania towaru. A więc – podpisania aktu notarialnego w sierpniu 2004 r.
Nie ma w tej kwestii jasnych uregulowań. Stanowisko takie reprezentuje jednak Ministerstwo Finansów w jednej z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, umieszczonej na stronach internetowych MF. Mimo że odpowiedź dotyczy wątpliwości dokonania przed 1 maja br. na rzecz developera 100 proc. przedpłaty na mieszkanie wraz z przynależnym gruntem, to dotyczy ona tego samego problemu, co w przedstawionym pytaniu. W odpowiedzi na postawione pytanie Ministerstwo zajęło następujące stanowisko:
W związku z tym, że faktyczne nabycie mieszkania nastąpiło już pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakresie podatku VAT do 30 kwietnia 2004 r. sprzedaż gruntu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl jednak przepisów nowej ustawy, dostawa gruntu podlega opodatkowaniu (art. 2 pkt 6 i art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
Bez znaczenia zatem w opisywanej sytuacji jest to, że całość należności została przyjęta przed 1 maja 2004 r. Jeżeli czynność dostawy towaru została dokonana po 1 maja, podlega ona opodatkowaniu według zasad określonych ww. ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Dostawa gruntu, w myśl obowiązujących regulacji, podlega opodatkowaniu VAT. Faktyczne jego przekazanie następuje w chwili podpisania aktu notarialnego. To oznacza, że w tym momencie powstaje również dla tej czynności obowiązek podatkowy w VAT.
WAŻNE!
Sprzedaż gruntu może być opodatkowana według różnych stawek VAT. Jeżeli grunt jest przedmiotem sprzedaży wraz z budynkiem, stanowi on podstawę opodatkowania budynku i podlega tej samej stawce opodatkowania co budynek. W przypadku budynków mieszkalnych będzie to stawka 7%. Może też nastąpić zwolnienie z opodatkowania (budynki spełniające warunki uznania ich za używane). W tym przypadku również grunt będzie opodatkowany stawką 7% lub zwolniony z VAT.
W przedstawionej sytuacji grunt nie będzie stanowił podstawy opodatkowania budynku. Podstawą opodatkowania będzie wyłącznie wartość gruntu budowlanego. Tereny zabudowane i przeznaczone pod zabudowę nie zostały objęte stawką preferencyjną. Zatem dostawa tych terenów podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%. Taką też stawkę należy zastosować przy opodatkowaniu dostawy gruntu.
•  art. 2 ust. 6, art. 19 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

pokaż więcej
Proszę czekać...