Zwolnienie z VAT a wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Czy podatnik zwolniony z podatku VAT w Polsce, nabywający towary od kontrahenta z kraju Unii, powinien rozliczyć transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Wyłączenie z opodatkowania: W stosunku do podatników, którzy są zwolnieni z podatku VAT, ustawodawca przewidział wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dotyczy to zarówno podatników zwolnionych podmiotowo, jak i przedmiotowo. Wyłączenie to dotyczy podatników, u których całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro.
 
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Warunkiem uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i opodatkowania według określonych ustawowo zasad jest:
1) posiadanie przez nabywcę towarów statusu:
a) podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, lub podatnika podatku od wartości dodanej, przy czym nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoby prawnej niebędącej podatnikiem, o którym mowa w pkt a,
2) posiadanie przez dostawcę towarów statusu podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, lub podatnika podatku od wartości dodanej.
Zasadniczo więc stronami transakcji, której przedmiotem jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, są zarejestrowani podatnicy podatku VAT.
Wyjątkiem w tym zakresie jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu. Wówczas wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma również miejsce w sytuacji, gdy:
a) nabywca towaru nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem,
b) dostawca towarów nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.
Przedstawione zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie będą jednak miały zastosowania do podatników, którzy w kraju są objęci zwolnieniem podmiotowym lub przedmiotowym z podatku VAT. Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wyłączył z zakresu opodatkowania wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane w niewielkich rozmiarach przez wskazaną grupę podatników.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie wystąpi zatem w przypadku, gdy dotyczy towarów nabywanych przez:
a) rolników ryczałtowych do celów prowadzonej przez nich działalności rolniczej (zwolnienie przedmiotowe w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywanej przez rolnika ryczałtowego),
b) podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług (zwolnienie przedmiotowe),
c) podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie podmiotowe ze względu na kwotę obrotu, która nie przekracza równowartości 10 000 euro),
d) osoby prawne, które nie są podatnikami,
jeżeli całkowita wartość wewnątrz-wspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro.
Stronami transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są zarejestrowani podatnicy VAT, z wyjątkiem przypadków gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.
Opodatkowanie prowadzonego w niewielkich rozmiarach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez wymienionych podatników powodowałoby obowiązek dokonywania wcale niełatwych rozliczeń podatkowych związanych z nabyciem. Poza tym wyłączenie opodatkowania tej czynności ze względu na status nabywcy oznacza, że transakcja zostanie opodatkowana po stronie dostawcy towaru, w związku z czym zostaną zachowane zasadnicze cechy systemu podatku od wartości dodanej. Z tych wszystkich powodów ustawodawca uznał za uzasadnione zastosowanie wyłączenia podmiotowego w tym zakresie.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane przez polskiego zwolnionego podatnika VAT powoduje opodatkowanie tej transakcji przez kontrahenta, który dokonał sprzedaży na jego rzecz.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez podatników, którzy na terytorium kraju są zwolnieni z tego podatku, będzie miało zastosowanie w przypadku, kiedy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro.
Stosownie do art. 151 ust. 1 ustawy o VAT w 2004 r. kwota limitu ustalona w proporcji do okresu maj–grudzień 2004 r. wynosiła 30 500 zł. W 2005 r. limit odpowiada kwocie 43 800 zł. Wyłączenie wewnątrz-wspólnotowego nabycia towarów z opodatkowania, dokonanego przez podatników zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo z podatku VAT, ma jednak zastosowanie w trakcie roku podatkowego dopiero wówczas, kiedy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Zgodnie z art. 151 ust. 2 ustawy o VAT dla 2005 r. przyjęto, że jest to za 2004 r. kwota 30 500 zł. Aby zatem skorzystać z wyłączenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w 2005 r., wartość wewnątrz-wspólnotowego nabycia w 2004 r. nie mogła przekroczyć kwoty 30 500 zł. Przy ustalaniu tych wartości nie wlicza się kwoty podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego towary te są wysyłane lub transportowane. Ponadto do wartości tych nie wlicza się wartości z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu oraz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Przekroczenie limitu powoduje konieczność opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od kontrahenta unijnego od momentu przekroczenia tej kwoty.
Omówione uregulowania w zakresie wyłączeń od opodatkowania wewnątrz-wspólnotowego nabycia towarów nie będą miały zastosowania, jeżeli przedmiotem nabycia są:
1) nowe środki transportu,
2) wyroby akcyzowe zharmonizowane.
Nasuwa się pytanie, czy podatnik może zrezygnować z wyłączenia opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Podatnicy, którzy są objęci zwolnieniem podmiotowym lub przedmiotowym z podatku VAT i których transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów objęto wyłączeniem z opodatkowania, mogą z tego wyłączenia zrezygnować, co jest uwarunkowane złożeniem przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności.
Podatnicy zwolnieni z VAT, których transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia zostały wyłączone z opodatkowania, mogą zrezygnować z wyłączenia przez złożenie stosownego oświadczenia.
Oświadczenie składa się przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wybór dokonany na podstawie złożonego oświadczenia będzie obowiązywał przez kolejne 2 lata, licząc od końca miesiąca, w którym zostało ono złożone.
Przykład
Jan K. prowadzi od września 2004 r. działalność gospodarczą w zakresie produkcji opon. Wartość dokonanego przez niego wewnątrzwspólnotowego nabycia w 2004 r. wyniosła 3000 zł. Na dzień 31 marca 2005 r. jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT. Od stycznia do 31 marca 2005 r. dokonał zakupu od kontrahenta z Niemiec na kwotę 7000 zł. W związku z tym jest on podatnikiem, w stosunku do którego ustawodawca przewidział wyłączenie z opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Mimo to Jan K. chce zrezygnować z wyłączenia z opodatkowania. 5 kwietnia 2005 r. Jan K. złożył do naczelnika właściwego urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, w którym wskazał, że rezygnuje z wyłączenia opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W takiej sytuacji Jan K. w ciągu kolejnych 2 lat, licząc od końca kwietnia 2005 r., w którym złożył oświadczenie, opodatkowuje czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Po upływie dwuletniego okresu podatnik może ponownie skorzystać z wyłączenia z opodatkowania, jeżeli zawiadomi pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania przed początkiem miesiąca, od którego chce skorzystać z wyłączenia.
Aneta Szwęch
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Księgowość
Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...