Co zrobić, gdy brakuje pieniędzy na podatek

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
inforCMS
Przedsiębiorca, który nie zapłaci podatku w ustawowym terminie, musi liczyć się z koniecznością zapłaty odsetek od zaległości podatkowych. Jakie są rady, by ich nie płacić?

 

Przedsiębiorca, który musi dopłacić podatek, a nie ma na to środków, może wybrać kilka rozwiązań. Część z nich proponują przepisy Ordynacji podatkowej, np. wnioskowanie o rozłożenie podatku na raty lub odroczenie terminu płatności. Inne propozycje to: zaciągnięcie kredytu bankowego lub spłata należności po terminie ustawowym. Jednak dwie ostatnie propozycje są ryzykowne. Po pierwsze, wiążą się z koniecznością spłaty odsetek. Po drugie, wpłacając podatek po terminie przedsiębiorca naraża się na odpowiedzialność wynikającą z kodeksu karnego skarbowego.

Wniosek o ulgę

Zgodnie z Ordynacją podatkową w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organy podatkowe mogą na wniosek podatnika odraczać termin płatności podatku lub rozkładać taką płatność na raty. Ważne, aby przedsiębiorca stosowny wniosek złożył przed terminem płatności, czyli w przypadku PIT za 2007 rok przed 30 kwietnia 2008 r. Złożenie wniosku po 30 kwietnia nie będzie miało żadnego znaczenia prawnego. W takiej sytuacji bowiem nie będziemy mieli już do czynienia z podatkiem, lecz z zaległością podatkową.

Jeśli naczelnik urzędu skarbowego udzieli przedsiębiorcy jednej z wymienionych ulg, wyda w tej sprawie decyzję. Wtedy też nowym terminem płatności będzie dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub poszczególnych rat. Jeżeli przedsiębiorca nie dotrzyma nowych terminów, terminem płatności podatku objętego odroczeniem lub ratą staje się odpowiednio termin początkowy, czyli w naszym przypadku 30 kwietnia 2008 r.

W praktyce trudno uzyskać wspomniane ulgi. Ich przyznanie zależy bowiem tylko i wyłącznie od decyzji fiskusa. Warto więc wiedzieć, że każdy przedsiębiorca może udzielić sobie ulg sam. Chodzi tu o płatność w ratach. Przedsiębiorca może bowiem wpłacać podatek ratalnie, np. dwa razy w miesiącu. Ważne, aby ostatnia część podatku wpłynęła do urzędu skarbowego najpóźniej 30 kwietnia 2008 r.

Forma zapłaty

Przedsiębiorca, który musi dopłacić należny podatek za 2007 rok, ma do wyboru kilka form dopełnienia tego obowiązku. Może wpłacić go osobiście w urzędzie lub przekazać go bezpośrednio na konto urzędu. Trzeba tylko wiedzieć, że za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:

l przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;

l w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.

JAK TO ZROBIĆ...

Uzasadnienie wniosku o udzielenie ulgi

PROBLEM: Podatnikowi po wypełnieniu rocznego zeznania PIT-36L wyszła dopłata podatku w wysokości 18 tys. zł. Jednak w grudniu 2007 r. żona podatnika przeszła rozległy zawał i wszelkie środki przeznaczył na jej leczenie. Nie ma pieniędzy na jednorazową wpłatę tej należności. Czy sytuacja osobista może być uzasadnieniem do złożenia wniosku o rozłożenie podatku na raty?

ROZWIĄZANIE: Tak. Przepisy wskazują, że podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o rozłożenie podatku na raty, gdy istnieje ważny interes osobisty podatnika lub ważny interes publiczny. W opisanym przypadku istnieje ważny interes podatnika. We wniosku o rozłożenie podatku na raty przedsiębiorca powinien przedstawić swoją sytuację osobistą, podając środki, jakie przeznacza na leczenie żony, np. pobyt w szpitalu, leki, wizyty u specjalistów. Warto dołączyć też kopie rachunków czy faktur potwierdzających te wydatki. Ponadto podatnik powinien określić, na jaką liczbę rat chciałby mieć podatek rozłożony oraz w jakiej formie będzie go wpłacał do urzędu - przykładowo do 20 dnia każdego miesiąca.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


Podstawa prawna

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...