Jak prawidłowo rozliczyć zakup kasy fiskalnej

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
inforCMS
Podatnicy muszą spełnić określone warunki, aby skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej. Jakie to warunki i jak prawidłowo rozliczyć zakup kasy fiskalnej?

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani w określonych terminach prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania podatnik składa w formie pisemnej do właściwego dla podatku od towarów i usług naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.

W terminie siedmiu dni od dnia fiskalizacji kasy rejestrującej podatnik w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy dokonuje jej zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zawiadomienie o miejscu instalacji kasy według ustalonego wzoru.

Po otrzymaniu decyzji naczelnika urzędu skarbowego o nadaniu kasie numeru ewidencyjnego podatnik nanosi ten numer w sposób trwały na obudowie urządzenia. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy łącznie spełnią następujące warunki:

- złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania pisemne zgłoszenie o liczbie kas, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania oraz miejscu (adresie) ich używania,

- posiadają dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

- rozpoczną ewidencjonowanie w obowiązujących ich terminach przy użyciu kas rejestrujących,

- w terminie siedmiu dni od dnia fiskalizacji kasy dokonają jej zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podatnicy VAT mogą dokonać odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących w składanej deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy (miesiąc/ kwartał), w którym rozpoczęli ewidencjonowanie lub za okresy rozliczeniowe następujące po tym okresie.

W przypadku gdy w deklaracji kwota podatku należnego jest wyższa od kwoty podatku naliczonego, podatnicy mogą dokonać odliczenia do wysokości kwoty różnicy między podatkiem należnym a naliczonym.

W przypadku gdy w deklaracji kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego, podatnicy mogą odliczyć:

- 25 proc. kwoty przysługującej do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem - jeżeli składają deklaracje miesięcznie,

- 50 proc. kwoty przysługującej do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem - jeżeli składają deklaracje kwartalne.

Podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo od VAT w celu otrzymania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek, do którego należy dołączyć:

- dane określające imię i nazwisko lub nazwę podmiotu świadczącego usługi serwisowe, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej;

- oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty,

- informację o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu,

- informację o numerze licencji, numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki oraz fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru (w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi).

Po zakończeniu pracy w trybie fiskalnym podatnicy składają do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie wraz wnioskiem o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy.

EKSPERT WYJAŚNIA

Jacek Pyssa

konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł. Najwcześniej w rozliczeniu podatku za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie za pomocą kas, podatnik ma prawo odliczyć kwotę netto wynikającą z zapłaconej faktury VAT dokumentującej zakup kasy od kwoty podatku należnego wynikającej z deklaracji VAT-7 (VAT-7K). Podatnik najpierw pomniejsza kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z deklaracji i jeśli różnica jest większa od zera, dokonuje omawianego odliczenia. Jeśli u podatnika nie występuje podatek należny do zapłaty za dany okres rozliczeniowy, prawo do skorzystania z ulgi przysługuje za kolejne okresy rozliczeniowe, w których pojawi się kwota podatku należnego, od której można dokonać odliczenia.

Wydatek na zakup kasy rejestrującej stanowi co do zasady w całości koszt uzyskania przychodów w podatkach dochodowych. Jeżeli wartość kasy fiskalnej nie przekracza 3,5 tys. zł, podatnik może nie zaliczać tego składnika majątku do środków trwałych, a wydatki na nabycie kasy rejestrującej zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych w miesiącu oddania jej do używania. Możliwe jest też uznanie kasy rejestrującej o wartości do 3,5 tys. zł jako środka trwałego. W tym przypadku podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-m ustawy o CIT albo art. 22h-m ustawy o PIT albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego, albo w miesiącu następnym (tzw. jednorazowa amortyzacja).

Jeżeli cena zakupu kasy rejestrującej przekracza 3,5 tys. zł, wydatki na jej nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, dokonywane na zasadach określonych w art. 16h-m ustawy o CIT albo art. 22h-m ustawy o PIT.

Zwrot części wydatków związanych z zakupem kasy rejestrującej poprzez odliczenie nie ma wpływu na rozliczenie podatku dochodowego. Kwota odliczenia ani nie powoduje powstania przychodu do opodatkowania, ani nie zobowiązuje podatnika do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (korekty odpisów amortyzacyjnych).

Opracowała EWA MATYSZEWSKA

PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...