Żeby się rozliczyć, wystarczy jedno kliknięcie

Rozmowa z Norbertem Kouwenhovenem, partnerem w koncernie IBM, specjalistą od systemów informatycznych w sferze podatków
Polskim władzom skarbowym w pewnych sytuacjach dość trudno sprawować skrupulatną kontrolę nad podatnikami.
■ Regularnie spotyka się pan z przedstawicielami władz skarbowych wielu krajów, m.in. europejskich, w celu analizowania możliwości wdrażania nowoczesnych systemów informatycznych w sferze związanej z podatkami i cłami. Na ile takie zaawansowane rozwiązania informatyczne mogą ułatwić życie indywidualnemu podatnikowi?

– Indywidualni podatnicy mogą mieć wiele korzyści dzięki stosowaniu funkcjonalnych systemów informatycznych. W niektórych krajach, np. w Danii, podatnikom przysyłany jest w formie elektronicznej wypełniony przez ich urząd skarbowy formularz rocznego zeznania podatkowego. Jeżeli po zapoznaniu się z treścią takiego dokumentu podatnik zgadza się z wyliczeniami urzędu, to za pomocą jednego kliknięcia komputerową „myszką” rozlicza się z fiskusem z osiągniętych dochodów w danym roku. Nie musi więc w takiej sytuacji analizować przepisów. Nie musi nic wyliczać. Nie trudzi się przy wypełnianiu formularza podatkowego ani nie dostarcza go potem do urzędu skarbowego.

Autopromocja
■ Faktycznie, podatnik ma w takim przypadku ułatwione życie. Czy jednak uwolniony jest od wszelkich trosk?

– Podatnik musi dokładnie sprawdzić, czy urząd właściwie wyliczył jego dochód. Może się przecież zdarzyć, że np. urząd przez pomyłkę pominie dochody podatnika, które osiągnął dzięki dorywczej pracy. Nawiasem mówiąc, dla niektórych osób może to stanowić ogromną pokusę, żeby zaakceptować takie wyliczenia fiskusa nieobejmujące wszystkich dochodów.

■ Ale przecież pokusa ukrycia części dochodów może pojawiać się przy tradycyjnym wypełnianiu rocznego zeznania podatkowego wydrukowanego na papierze.

– Trudno temu zaprzeczyć. Chcę jednak zwrócić uwagę, że w przypadku otrzymania w formie elektronicznej z urzędu skarbowego gotowego, już wypełnionego, zeznania podatkowego, pokusa jest o wiele większa. Podatnik już wie, że urzędnicy podatkowi nie zauważyli niektórych jego dochodów, co może mieć szczególne znaczenie przy progresywnej skali podatkowej. Wypełniając zaś samodzielnie formularz rocznego zeznania, podatnik nie ma pewności, że fiskus nie wie o pewnych jego dochodach. Dlatego w takim przypadku ryzyko związane z ewentualnym zatajeniem dochodów jest o wiele większe.

■ Wdrożenie i stosowanie nowoczesnych systemów informatycznych w sferze związanej z podatkami wiąże się – przynajmniej w pewnym zakresie – z wzajemnym zaufaniem władz skarbowych i podatników. Jak dalece ufają podatnikom władze skarbowe poszczególnych państw?

– Są kraje, w których władze fiskalne wychodzą z założenia, że zdecydowana większość podatników jest uczciwa i warto im ufać. Z uwzględnieniem tej zasady dokonywane są rozliczenia np. w krajach skandynawskich. Rzecz jasna, przedstawiciele fiskusa mogą w każdej chwili zweryfikować wiarygodność składanych deklaracji i płaconych podatków. Jednocześnie są państwa, których władze skarbowe dążą do tego, żeby poddać podatników niezwykle skrupulatnej kontroli. Starają się im niemal patrzeć na ręce. W większości państw natomiast obowiązują rozwiązania pośrednie, zawierające określone elementy dwóch wspomnianych krańcowo odmiennych systemów.

■ W jaki sposób można by określić polski system podatkowy?

– Jest to system pośredni, częściowo oparty na zaufaniu do podatnika, a częściowo na poddaniu go do dokładnej kontroli. Chcę jednak zauważyć, że polskim władzom skarbowym w pewnych sytuacjach dość trudno sprawować taką skrupulatną kontrolę.

■ Dlaczego?

– W Polsce działa około czterystu izb i urzędów skarbowych. Nie są one jeszcze w pełni skomputeryzowane i połączone w zintegrowanej sieci. Taki stan niekiedy bardzo utrudnia m.in. szybką wymianę informacji o konkretnych podatnikach czy transakcjach. Trudno jest też weryfikować niektóre oceny czy wnioski. Dlatego uważam, że Polsce potrzebny jest zintegrowany system, który połączyłby wszystkie urzędy i izby skarbowe i celne oraz urzędy kontroli skarbowej. Sądzę, że taki nowoczesny system będzie stopniowo wdrażany.

■ Czy dojdzie do tego, że również i polscy podatnicy będą otrzymywać w formie elektronicznej wypełniony przez ich urząd skarbowy formularz rocznego zeznania podatkowego i za pomocą jednego kliknięcia komputerową „myszką” rozliczą się z fiskusem?

– Nie wykluczam, że za kilka lat będzie to możliwe. Polskie władze skarbowe mają plany przewidujące stopniowe wdrażanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które ułatwią życie nie tylko podatnikom, ale również urzędnikom administracji skarbowej.

■ W jakim kierunku ewoluują rozwiązania dotyczące podatków w rozwiniętych gospodarczo krajach świata?

– Widoczna jest tendencja do indywidualizowania obciążeń podatkowych. Polega ona na dążeniu do tego, aby podatnik płacił np. za to, z czego faktycznie korzysta. Jeżeli więc w jakimś kraju obowiązuje podatek drogowy, to dąży się do tego, aby jego wymiar ustalać na podstawie tego, jak często i długo właściciel pojazdu jeździ po drogach. Oceniam to jako dążenie do bardziej sprawiedliwego rozłożenia obciążeń fiskalnych. Do wdrożenia jednak takich rozwiązań niezbędne są nowoczesne systemy informatyczne.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...