Na czym polega kontrola krzyżowa

Organy podatkowe mają prawo kontrolować rozliczane przez nas podatki. Ale może się zdarzyć, że zostaniemy skontrolowani przy okazji kontroli przeprowadzanej u naszego kontrahenta.
Zgodnie z Ordynacją podatkową, organy podatkowe mogą zażądać od kontrahentów kontrolowanych podatników wszystkich dokumentów w zakresie objętym cudzą kontrolą.

Kontroli podatkowej Ordynacja podatkowa poświęca oddzielny rozdział, który szczegółowo opisuje zakres, przebieg, uprawnienia i obowiązki zarówno kontrolujących, jak i kontrolowanych. Kontrolę podatkową przeprowadzają organy podatkowe pierwszej instancji. Kontrolą zaś mogą być objęte rozliczenia podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych. Podstawowym celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Czynności sprawdzające

Trzeba przypomnieć, że przepis pozwalający na przeprowadzenie tzw. kontroli krzyżowej został przeniesiony z rozdziału dotyczącego kontroli podatkowej do przepisów regulujących czynności sprawdzające.

Podstawą do jej przeprowadzenia jest obecnie art. 274c par. 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, organ podatkowy może zażądać od kontrahentów kontrolowanego podatnika przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika. Kontrola krzyżowa możliwa jest tylko w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową u innego podatnika. Warto zaznaczyć, że kontrola krzyżowa może objąć tylko kontrahentów kontrolowanego, którzy wykonują działalność gospodarczą. Z czynności w ramach kontroli krzyżowej sporządza się protokół.

Nie można zakładać, że kontrolą krzyżową zostaną objęci tylko kontrahenci z sąsiedztwa. Nie należy też liczyć na to, że organowi podatkowemu nie będzie się chciało sprawdzać dokumentów na drugim końcu Polski. Zgodnie z przepisami, jeżeli miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta kontrolowanego znajdują się poza obszarem działania organu przeprowadzającego kontrolę, sprawdzenia dokumentów dokona inny organ na zlecenie. Będzie to organ właściwy miejscowo dla kontrahenta.

Kłopotliwy przepis

Przeniesienie przepisu dotyczącego kontroli krzyżowej do przepisów o czynnościach sprawdzających może budzić wątpliwości i niebezpieczeństwa. Potwierdziło je niestety Ministerstwo Finansów w piśmie z 12 lipca 2005 r. (nr SP1/768/033-235/1584/04/AA).

W piśmie przesłanym do izb skarbowych i celnych resort potwierdził, że dokonywana czynność sprawdzająca nie wymaga wydania szczególnego upoważnienia. Czynności sprawdzające nie stanowią czynności kontroli podatkowej. To pociąga za sobą kolejną konsekwencję: okres oczekiwania na protokół z czynności sprawdzających nie jest wliczany do czasu trwania kontroli. Nie wymaga też zawieszenia kontroli podatkowej. Wynika z tego, że kontrolujący nie musi martwić się, że kontrola krzyżowa może spowodować przekroczenie terminu zakończenia kontroli (co obecnie ma określone skutki). Resort wyjaśnił jednak, że dokumenty zgromadzone w ramach czynności sprawdzających mogą stanowić załącznik do protokołu lub jeden z dowodów w postępowaniu podatkowym. I to dowód odrębny od dowodów zgromadzonych w toku kontroli podatkowej. Wszystko w zależności od tego, czy czynności te zostaną przeprowadzone przed lub po zakończeniu kontroli podatkowej.

Z tych wyjaśnień wynika, że kontrola krzyżowa nie musi wcale mieścić się w ramach właściwej kontroli. Równie dobrze kontrola krzyżowa w ramach czynności sprawdzających może ją poprzedzić lub uzupełnić już po jej zakończeniu.

Zlecenia kontroli

Resort finansów odniósł się też do kwestii zlecenia przeprowadzenia czynności w ramach kontroli krzyżowej przez organ właściwy miejscowo kontrahentowi.

Zlecenie – przez organ prowadzący postępowanie lub kontrolę podatkową – dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika powinno być w ocenie ministerstwa uzasadnione ekonomiką przeprowadzenia czynności sprawdzających. W szczególności zlecenie dokonania określonych czynności w stosunku do kontrahenta podatnika może nastąpić wówczas, gdy miejsce zamieszkania, siedziba lub miejsce wykonywania działalności kontrahenta podatnika znajduje się w znacznej odległości od siedziby organu dokonującego kontroli lub prowadzącego postępowanie podatkowe.

Przypomniano też o prawach kontrahenta kontrolowanego. Jak zauważono w piśmie, korzystając z „pomocy” innego organu w przeprowadzeniu czynności sprawdzających, należy w szczególności uwzględnić uprawnienie kontrahenta podatnika (także osoby reprezentującej) do ograniczenia obowiązku osobistego stawiennictwa do obszaru województwa, w którym on zamieszkuje (przebywa). W ocenie ministerstwa, jeżeli dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy wystarczające jest złożenie wyjaśnień lub dokonanie innej czynności w ramach czynności sprawdzających w formie pisemnej, zbędne będzie korzystanie z „pomocy” innego organu. Zbędne będzie sporządzanie protokołu z czynności sprawdzających, bo czynność ta zostaje w inny sposób utrwalona na piśmie.

Bardzo ważną wskazówką jest rozstrzygnięcie tego, jakich kontrahentów może dotyczyć kontrola krzyżowa. Niestety, wyjaśnienia nie są pocieszające dla podatników.

Przypomnijmy, że organ podatkowy uprawniony jest, w związku z prowadzoną kontrolą podatkową, do żądania dokumentów od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Jak wskazuje się w piśmie, przepis ten zawęża zakres podmiotowy czynności sprawdzających do kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą. Ale jednocześnie dodaje się, że chodzi tu o wykonywanie działalności gospodarczej przez kontrahenta w okresie objętym kontrolą u podatnika. A zatem zakończenie wykonywania działalności gospodarczej przez osobę fizyczną (kontrahenta) nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia czynności sprawdzających dokumenty dotyczące okresu objętego kontrolą, w którym osoba fizyczna wykonywała działalność gospodarczą.

Aleksandra Tarka
Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...