Kartą płatniczą zapłacisz poborcy skarbowemu - zmiany w egzekucji administracyjnej

Kartą płatniczą zapłacisz poborcy skarbowemu - zmiany w egzekucji administracyjnej / Fotolia
Projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przygotowany przez Ministra Finansów czeka na przyjęcie przez Radę Ministrów. Projekt przewiduje np. możliwość uiszczenia zapłaty poborcy skarbowemu kartą płatniczą, czy prowadzenie na zewnętrznych portalach (np. Allegro) licytacji przedmiotów zajętych przez organy egzekucyjne (np. urzędy skarbowe).

Jak wyjaśnił PAP zastępca dyrektora departamentu systemu podatkowego w Ministerstwie Finansów Jerzy Owczarek obecna ustawa z czerwca 1966 r. jest jedną z najstarszych w polskim prawie. "Uregulowana przez nią procedura nie uległa zasadniczej zmianie przez kilkadziesiąt lat, co oznacza, że znacznie odbiega od aktualnej rzeczywistości" - powiedział. Wskazał na przykład na procedury, które tworzono jeszcze przed informatyzacją administracji.

Autopromocja

Poinformował, że projekt jest pierwszym krokiem do usprawnienia egzekucji administracyjnej, by była szybsza i dostosowana do obecnych realiów. Zaznaczył, że większość rozwiązań projektu jest adresowana do administracji, a nie do obywateli, co wynika ze specyfiki tej ustawy. Jednocześnie postępowanie egzekucyjne ma być bardziej przyjazne dla dłużnika, a procedury jaśniejsze.

"Jedno z proponowanych przez nas rozwiązań przewiduje możliwość dokonywania płatności przy użyciu terminali płatniczych. Dłużnik, który chciałby uregulować zobowiązanie podczas wizyty poborcy skarbowego (organem egzekucyjnym dla administracji jest najczęściej naczelnik urzędu skarbowego - PAP), ale nie ma gotówki, mógłby zapłacić kartą" - tłumaczy Owczarek.

Zaznaczył, że chodzi nie tylko o podatki, ale także o inne należności publicznoprawne.

Nowością będzie możliwość sprzedaży, pod nadzorem organu egzekucyjnego, ruchomości należącej do dłużnika. Obecnie nie jest to możliwe - po zajęciu ruchomości przez organ egzekucyjny jest ona licytowana, co wymaga czasu i jest kosztowne. Tymczasem właściciel pojazdu może mieć kupca, który - jego zdaniem - za dobrą cenę mógłby nabyć samochód, co pozwoliłoby szybko uregulować dług.

"Jeżeli samochód zostanie sprzedany przy akceptacji organu egzekucyjnego, zadowolony będzie zarówno wierzyciel, jak i dłużnik. Pierwszy, bo odzyska należność, a drugi - bo ją spłaci. Poszukujemy rozwiązań efektywnych, a jednocześnie jak najmniej dolegliwych" - mówi Owczarek.

Projekt dopuszcza też możliwość wykorzystania do licytacji portali zewnętrznych np. Allegro. "Skoro mamy licytacje elektroniczne, to lepiej, aby organ skorzystał ze zbudowanego już interfejsu, który jest powszechnie dostępny. Co prawda można sobie wyobrazić, że administracja skarbowa zbuduje swój własny portal licytacyjny, ale pociągnie to za sobą koszty, a nie ma pewności, że będzie się on cieszył takim zainteresowaniem, jak już istniejące" - powiedział dyrektor.

Projekt ma też usprawnić postępowanie na linii wierzyciel (organ administracji) - organ egzekucyjny (np. urząd skarbowy). Kwestia dotyczy np. postępowania, podczas którego dłużnik składa tzw. zarzuty lub wniosek o umorzenie postępowania egzekucyjnego. Obecnie przy rozpatrywaniu zarzutów działania organu egzekucyjnego dublują działanie wierzyciela powodując nieuzasadnione przedłużanie postępowania.

"Procedury nie będą się powielać, co będzie korzystne nie tylko z punktu widzenia administracji skarbowej, ale i obywatela" - ocenił Owczarek.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Przewidziano również elektronizację wpływu tytułów wykonawczych. Ma ona dotyczyć przede wszystkim tzw. tytułów obcych, kierowanych do naczelników urzędów skarbowych przez podmioty spoza krajowej administracji skarbowej. Zmiany obejmą także uproszczenie procedur w przypadku tzw. zbiegów egzekucji, kiedy postępowanie egzekucyjne jest prowadzone jednocześnie przez urząd skarbowy, ZUS - który ma własne uprawnienia, jednostkę samorządu terytorialnego i np. komornika sądowego.

Pytany, czy nie byłoby uzasadnione napisanie nowej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, Owczarek ocenił, że nie zawsze tworzenie nowej ustawy od podstaw jest uzasadnione. "W tak trudnym obszarze jak egzekucja administracyjna lepsza jest zmiana ewolucyjna w kierunku usprawnienia niż tworzenie zupełnie nowych rozwiązań" - powiedział.

W Ocenie Skutków Regulacji dołączonej do projektu napisano, że wejście w życie spowoduje wzrost dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

"Wejście w życie projektowanych przepisów wpłynie na usprawnienie, a w konsekwencji skrócenie czasu trwania postępowania egzekucyjnego. Skrócenie czasu trwania postępowania egzekucyjnego wpływa bezpośrednio na wysokość wskaźnika efektywności egzekucji" - wyjaśniono.

Podano przykład: w 2015 r. średni czas trwania administracyjnego postępowania egzekucyjnego w zakresie należności podatkowych wynosił 647 dni, przy wskaźniku efektywności wynoszącym 26,79 proc. Natomiast w 2016 r. administracyjne postępowanie egzekucyjne prowadzone na podstawie tytułów podatkowych trwało średnio 555 dni – przy efektywności egzekucji 36,24 proc. "Zatem skrócenie czasu postępowania o 14 proc. przełożyło się na wzrost efektywności egzekucji o blisko 10 proc." - czytamy w OSR.

Dodano, że także uproszczenie procedury w zakresie rozpatrywania środków zaskarżenia, zbiegów egzekucji, egzekucji z ruchomości, czy zabezpieczeń realnie wpłynie na skrócenie czasu trwania postępowania egzekucyjnego. Łącznie liczba postępowań, których dotyczy uproszczenie procedur, to ponad 350 tys. Według MF skrócenie czasu trwania postępowania egzekucyjnego wpływa bezpośrednio na wysokość wskaźnika efektywności egzekucji, a po wejściu w życie zmian efektywność egzekucji wzrośnie o ok. 1,4 proc.

"Przy kwocie należności stanowiących dochód budżetu państwa (objętych postępowaniami egzekucyjnymi) wynoszącej ok. 15 mld zł zwiększenie efektywności egzekucji o 1,4 proc. powinno wpłynąć na zwiększenie dochodów budżetu państwa o około 210 mln zł rocznie" - obliczono. Według resortu finansów pełna wysokość wzrostu dochodów zostanie osiągnięta na przestrzeni kilku lat.

Natomiast w przypadku samorządów wzrost efektywności egzekucji o 1,4 proc. wpłynie na zwiększenie dochodów tych jednostek o 12,18 mln zł. "Podobnie jak w przypadku dochodów budżetu państwa całkowity wzrost dochodu nastąpi dopiero w trzecim roku obowiązywania ustawy" - dodano. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...