Działania uszczelniające w CIT przynoszą efekty

Działania uszczelniające w CIT przynoszą efekty /Fot. Fotolia / Fotolia
Poprawia się ściągalność podatku CIT. Jak poinformował dyrektor departamentu podatków dochodowych Ministerstwa Finansów Maciej Żukowski, dane o wpływach z CIT pokazują, że dochody z tego podatku będą wyższe niż zakładane w budżecie na 2019 r., a całkowita ściągalność CIT powinna sięgnąć 50 mld zł. Przyczynia się do tego m.in. działalność legislacyjna resortu finansów, jak i Krajowej Administracji Skarbowej.

Zaznaczył, że do budżetu trafia ok. 70 proc. dochodów z CIT, a 30 proc. zasila jednostki samorządu terytorialnego. "To są naprawdę niespotykane w historii wpływy CIT-owskie. W tym roku celujemy po raz pierwszy w 50 mld zł. To efekt pracy departamentów Ministerstwa Finansów, głównie legislacyjnych, jak i działalności KAS-u" – mówił w środę (23 października) Żukowski podczas konferencji poświęconej uszczelnieniu systemu podatkowego.

Autopromocja

Żukowski pytany przez PAP, czy w tym roku wpływy do budżetu z CIT będą wyższe od planowanych w wysokości 34,8 mld zł, odpowiedział: "Po dotychczasowych wpływach wynika, że tak".

Zgodnie z danymi MF, do końca sierpnia z podatku CIT wpłynęło do budżetu 27,6 mld zł.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Podczas swojego wystąpienia na konferencji Żukowski zaznaczył, że jego ambicją jest przynajmniej zrównanie ściągalności podatków dochodowych ze ściągalnością VAT-u.

Wyjaśnił, że VAT to podatek konsumpcyjny, płacimy go wszyscy. „Chcielibyśmy, aby inwestorzy tu inwestujący (…) płacili podatek dochodowy tak, jak to dzieje się w bardziej rozwiniętych krajach OECD” – dodał.

Przedstawiciel MF odniósł się do zaprezentowanego podczas konferencji raportu Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH dot. wpływów podatkowych z CIT w latach 2016-2018. Żukowski podkreślił, że CIT jest "uszczelniany z sukcesem". Dodał, że Ministerstwo Finansów nie zgadza się z wnioskami raportu. "Po pierwsze ściągalność poprawiła się w ciągu 4 lat o 60 proc. i nie sposób tego wyjaśnić konsumpcją” – powiedział Żukowski.

Jak mówił, PKB wzrastało przez cztery lata o około 20 proc., więc 40 proc. ściągalności podatku to działalność legislacyjna resortu finansów, jak i Krajowej Administracji Skarbowej.

Według niego działania uszczelniające w CIT podejmowane są na bieżąco. Zwrócił uwagę na możliwość rozliczania strat z ubiegłych lat, na co firmy mają pięć lat. "Za innej kadencji nie robiono kompletnie nic przy uszczelnianiu podatku CIT, w związku z czym wielu dużych podatników tych strat sztucznych wygenerowało sobie mnóstwo i teraz je wykorzystują" – powiedział.

W jego ocenie działalność KAS "zamyka te praktyki", a wraz z działalnością legislacyjną przynosi nienotowane wpływy z CIT. Żukowski poinformował, że te działania są koordynowane z Komisją Europejską i OECD. Jak mówił, wszystkie dyrektywy ATAD-u (przeciwdziałające unikaniu opodatkowania – PAP) są implementowane lub będą. "My, co więcej, dodajemy do rozwiązań europejskich swoje lokalne rozwiązania, które pomagają uszczelnić bazę podatkową" – wyjaśnił.

Kierownik Centrum Analiz i Studiów Podatkowych (CASP) prof. Dominik Gajewski podkreślił, że raport nie kwestionuje, iż ściągalność CIT jest o wiele wyższa. Dodał, że przeanalizowano, jakie czynniki wpłynęły na takie a nie inne liczby.

W raporcie "Struktura wpływów podatkowych z CIT w Polsce w latach 2016–2018 w kontekście uszczelnienia systemu podatkowego" napisano, że na podstawie przeprowadzonych badań nie widać bezpośrednich efektów uszczelnienia systemu podatkowego w obszarze podatku dochodowego od osób prawnych. "Niewielki wzrost CIT w stosunku do PKB należy uznać za efekt zmian koniunkturalnych" - czytamy w raporcie.

Poinformowano, że CIT, który w 2016 roku wynosił 1,8 proc. w stosunku do PKB, to dużo poniżej średniej państw członkowskich OECD, która wynosiła 2,9 proc. Autorzy publikacji uważają, że dynamika wzrostu CIT do poziomu 2,1 proc. w 2018 roku jest niewystarczająca do odrobienia różnicy w stosunku do państw członkowskich OECD, ani do poziomu wskaźnika udziału CIT do PKB sprzed kryzysu, wynoszącego w 2007 roku w Polsce 2,7 proc.

Zgodnie z raportem, na wyższy o 6,3 mld zł wzrost dochodów budżetowych z CIT w 2018 wpłynęły w głównej mierze podmioty dostarczające usługi finansowe, prowadzące produkcję półproduktów, produkcję wyrobów akcyzowych, dostarczające usługi telekomunikacyjne oraz prowadzące sieci handlowe. Łącznie w 2018 r. wpłaciły one do budżetu państwa z tytułu CIT około 5,8 mld zł, czyli 92 proc. wzrostu CIT rok do roku.

Według raportu za połowę wzrostu CIT w 2018 r. (ok. 3 mld zł) odpowiadały podmioty dostarczające usługi finansowe: banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, podmioty leasingowe, faktoringowe i parabanki oraz podmioty zajmujące się obsługą transakcji finansowych, jak również fundusze inwestycyjne. Grupa ta w największym stopniu przyczyniła się do wzrostu wpływów z CIT zarówno w 2018, jak i w 2017 roku. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...