"Szybki VAT" w pakiecie paliwowym - wniosek derogacyjny do KE

"Szybki VAT" w pakiecie paliwowym - wniosek derogacyjny do KE
"Szybki VAT" w pakiecie paliwowym. Ministerstwo Finansów przygotowało i przekazało rządowi projekt wniosku o derogację do Komisji Europejskiej, który umożliwi dalsze stosowanie tzw. szybkiego VAT w ramach pakietu paliwowego – wynika z odpowiedzi MF na pytania PAP, dotyczące konsekwencji wyroku TSUE.

TSUE zakwestionował tzw. szybki VAT - czyli co?

9 września 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł (wyrok w sprawie C‑855/19), że przepisy, które wymagają zapłaty podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w ciągu pięciu dni od ich sprowadzenia na terytorium Polski, są niezgodne z dyrektywą VAT - podał w poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna”. Zdaniem dziennika to podważa kluczowy element obowiązującego od sierpnia 2016 r. pakietu paliwowego. Mógł on przynosić budżetowi dodatkowe 2,4 mld zł rocznie.

Autopromocja

„Trybunał Sprawiedliwości UE zakwestionował jedynie część rozwiązań szeroko rozumianego pakietu paliwowego, na który składają się także zmiany w prawie energetycznym i podatku akcyzowym” – napisano w odpowiedziach Ministerstwa Finansów na pytania PAP, dotyczące skutków wyroku TSUE dla dalszego stosowania pakietu paliwowego.

Teza wyroku TSUE:
Artykuły 69, 206 i 273 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, który ustanawia obowiązek zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw, zanim podatek ten stanie się wymagalny w rozumieniu tego art. 69.

Wniosek derogacyjny do KE

Resort finansów w odpowiedziach wyjaśnił, że wyrok TSUE oznacza konieczność wystąpienia do KE o zgodę na stosowanie rozwiązań zawartych w pakiecie paliwowym, dotyczącym obowiązku szybkiej zapłaty VAT od zakupu paliw sprowadzanych na terytorium Polski.

„Wyrok TSUE nie przekreśla szans na stosowanie tego rozwiązania. Warunkiem teraz jest jednak uzyskanie zgody organów UE. Ministerstwo Finansów już przygotowało i przekazało na etap rządowy projekt wniosku o derogację do Komisji Europejskiej, tak aby pakiet paliwowy w obszarze VAT mógł być znów z powodzeniem stosowany w Polsce” – stwierdzono w odpowiedziach MF na pytania PAP.

Zdaniem resortu rozwiązania zawarte w pakiecie paliwowym a dotyczące konieczności szybkiego opłacenia VAT przy nabywaniu paliw silnikowych są pozytywnie oceniane m.in. przez branżę paliwową.

„+Szybki VAT+ w ramach pakietu paliwowego okazał się skutecznym rozwiązaniem, dobrze ocenianym także przez branżę paliwową. Przyspieszony pobór VAT w formie zaliczki na podatek oraz zastosowanie instytucji płatnika pozwoliło w zasadzie wyeliminować możliwość dokonywania oszustw z wykorzystaniem wskazanego modelu wyłudzeń. Pobór zaliczki na podatek powodował bowiem brak realnych korzyści dla znikającego podatnika i uczynił proceder mało opłacalnym” – wskazało MF.

Ministerstwo wyjaśniło też, że wzrost efektywności pakietu paliwowego zapewniły także kolejne narzędzia technologiczne i uszczelniające wprowadzone przez resort w ostatnich latach. Zdaniem MF, do najważniejszych narzędzi należy zaliczyć m. in. obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności w przypadku płatności za paliwa, rozbudowane raportowanie JPK z obowiązkiem oznaczania towarów wrażliwych, w tym paliw.

„Podejmowane od 2016 r. działania przyczyniły się do zmniejszenia wielkości szarej strefy, ograniczenia przestępczości w obrocie paliwami i wzrostu oficjalnej konsumpcji paliw. Zwiększeniu uległa produkcja towarów, które wcześniej w dużym stopniu były dostarczane na rynek przez podmioty łamiące prawo. Działania podejmowane w celu przeciwdziałania szarej strefie spowodowały, że istotna grupa odbiorców paliw zaczęła zaopatrywać się u uczciwie działających przedsiębiorców” – napisano w odpowiedzi MF. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ amac/

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...