Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu

Tax governance w Polsce - rozwój dzięki działaniom legislacyjnym rządu
Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową – wynika z opublikowanego 29 marca 2022 r. raportu firmy Crido.

Czym jest tax governance?

Jak wyjaśniono w raporcie, tax governance to zasady, którymi organizacja kieruje się, podejmując decyzje w obszarze podatków. Uporządkowane procesy wspierane skutecznymi ramami organizacyjnymi pozwalają na zarządzanie rozliczeniami w sposób efektywny, przejrzysty i uczciwy wobec otoczenia.

Autopromocja

Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne rządu

„Rozwojowi tax governance w Polsce sprzyjają działania legislacyjne i inne inicjatywy podejmowane przez stronę rządową. Podstawowymi ich celami są zwiększenie dobrowolnego wypełniania obowiązków podatnika oraz transparentności podatkowej i zmniejszenie kosztów obsługi procesu compliance przez aparat skarbowy” – wskazano w raporcie firmy Crido.

Przypomniano w nim, że do 1 stycznia 2021 r. najwięksi podatnicy oraz podatkowe grupy kapitałowe zostali zobowiązani do publikacji corocznej informacji o realizowanej Strategii Podatkowej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów mechanizm transparentności podatkowej ma być jednym z elementów oceny i kontroli kluczowych przedsiębiorców. Dodano, że zainteresowaniem przedsiębiorców cieszy się również aplikowanie do Programu Współdziałania.

„Cena w postaci udzielenia Ministerstwu Finansów dostępu do rozliczeń podatkowych na bardzo szeroką skalę, a nawet potrzeba wdrożenia zmian organizacyjnych w biznesie, nie okazała się odstraszająca. Nagrodą będzie relacja z fiskusem zbudowana na fundamentach zaufania, transparentności i zrozumienia. Korzyścią jest zatem pewność i bezpieczeństwo w rozliczaniu podatków – stanowiąca przecież jeden z podstawowych warunków skutecznego prowadzenia zrównoważonej działalności gospodarczej” – stwierdzono w materiale firmy Crido.

Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora

Wskazano, że szansę na prowadzenie produktywnych rozmów z administracją podatkową i zachowanie stabilności rozliczeń podatkowych jest otwarcie Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora w Ministerstwie Finansów.

„Za jego pośrednictwem – zgodnie z zasadą +jednego okienka+ – kompleksową obsługę mają otrzymywać przedsiębiorcy gotowi realizować istotne w skali kraju inwestycje oraz aplikujący o zawarcie Porozumienia Inwestycyjnego (uzyskiwanej w drodze negocjacji kompleksowej wiążącej opinii określającej całościowo skutki podatkowe projektu). Taki komfort przysługiwać będzie tylko największym. Przed biznesem – niezależnie od skali prowadzonej działalności – otworzy się natomiast szansa na uzyskanie +transgranicznej interpretacji+ dotyczącej VAT w ramach pilotażowego projektu +EU Cross-Border Rulings+, do którego przystąpiła Polska” – stwierdzono.

Zmiana w postrzeganiu kwestii płacenia podatków

Według opinii firmy Crido obserwujemy obecnie istotną zmianę w postrzeganiu kwestii płacenia podatków. Świadczą o tym zarówno działania globalnych korporacji, które dobrowolnie publikują informacje o wysokości i sposobie płacenia podatków, jak i nowe regulacje prawne.

Najpierw dobrowolnie a potem obowiązkowo

„Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na ciekawy trend – w odniesieniu do rozwiązań z zakresu tax governance, większość instytucji projektowana jest pierwotnie jako opcjonalne dla biznesu. Niemniej jednak z czasem wiele elementów przenika do systemu podatkowego w postaci obowiązków dla wszystkich, i to często również pod rygorem określonych sankcji. Tak było chociażby w przypadku publikowania strategii podatkowych przez brytyjskich podatników, a biorąc pod uwagę rosnące znaczenia ESG i transparentności podatkowej w tym kontekście, można założyć dalszy, sukcesywny rozwój tax governance w Polsce i na świecie” – oceniono. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ mk/

Księgowość
Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.
06 maja 2024

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

pokaż więcej
Proszę czekać...