Kasy fiskalne online bezobsługowe (w automatach sprzedających) - zmiany w 2022 roku

Kasy fiskalne online bezobsługowe (w automatach sprzedających) - zmiany w 2022 roku / Shutterstock
Minister finansów przygotował projekt zmiany rozporządzenia z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Projekt ten ma dostosować przepisy do zmian wynikających z projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących i ma związek z objęciem bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania usług w urządzeniach do automatycznej sprzedaży. W związku z dopuszczeniem możliwości wprowadzenia postaci elektronicznej dla wszystkich raportów fiskalnych oraz dokumentów takich jak paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, faktury i faktury anulowane z kas rejestrujących, istnieje konieczność odpowiedniego dostosowania przepisów rozporządzenia w tym zakresie.

Wymagania techniczne dla kas rejestrujących - zmiana rozporządzenia

Na ostatniej prostej rządowej procedury legislacyjnej (Komisja Prawnicza) znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. Projekt ten (najnowsza jego wersja pochodzi z 21 marca 2022 r.) ma na celu określenie optymalnych rozwiązań dla kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Autopromocja

Kiedy kasa fiskalna nie będzie musiała zawierać drukarki?

Zmieniony (zgodnie z propozycją zawartą w ww. projekcie) § 52 tego rozporządzenia wprowadzić ma rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących, aby takie kasy mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zmiany wprowadzono w przepisach rozdziału 7 dotyczącego wymagań technicznych dla kas o zastosowaniu specjalnym.
W przedmiotowym przepisie przewidziano dwa warianty:

  • kasę w automacie, która zawiera drukarkę;
  • kasę w automacie, która nie zawiera drukarki.

W przypadku kasy niezawierającej w swojej konstrukcji drukarki:

  • kasa wyświetla na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określone rozporządzeniem pozycje paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej i nie wystawia ich w postaci papierowej; 
  • kasa nie wystawia raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej – zapewnia możliwość przesłania ww. dokumentów  do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku.
  • kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz nie zapewnia współpracy z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Zdaniem projektodawców zmiana ta powinna stanowić nie tylko znaczne ułatwienie prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatników, ale i wpłynąć korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę (w tym przypadku niezawierającą drukarki) warunków technicznych (szybsza homologacja kas i w efekcie szybsze dopuszczenie urządzeń danego typu do stosowania przez podatników).

Dodatkowe korzyści z rezygnacji z drukarki w kasach rejestrujących powinni odnotować podatnicy używający kas o zastosowaniu specjalnym do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń.

Rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych - projekt zmiany

Ponadto Minister Finansów przygotował projekt (z 22 marca 2022 r.) rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Projekt ten ma na celu  dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian wynikających z ww. projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. W związku z dopuszczeniem możliwości wprowadzenia postaci elektronicznej dla wszystkich raportów fiskalnych oraz dokumentów takich jak paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, faktury i faktury anulowane z kas rejestrujących, istnieje konieczność odpowiedniego dostosowania przepisów rozporządzenia w tym zakresie.

Zmienione przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących dadzą podatnikowi możliwość wyboru niewystawiania paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, przy prowadzeniu ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 poz. 1625), stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a oraz w art. 145a ust. 15 ustawy o VAT. Przepis art. 111 ust. 7a ustawy o VAT stanowi delegację w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji oraz warunków używania kas rejestrujących typu online. Natomiast art. 145a ust. 15 ustawy o VAT stanowi delegację w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji oraz warunków używania dotychczas funkcjonujących na rynku kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii. Delegacje upoważniają także do określenia warunków zorganizowania i prowadzenia ich serwisu, w tym obowiązkowych przeglądów technicznych.

Zgodnie z omawianym projektem nowe przepisy będą mogły mieć zastosowanie do wszystkich kas umieszczonych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, o których mowa w § 7 ust. 1 lit. f zmienianego rozporządzenia, dalej zwanych „kasami bezobsługowymi”.

Celem proponowanych zmian jest ułatwienie prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych poprzez dopuszczenie możliwości niedrukowania dokumentów fiskalnych. W przypadku kas rejestrujących typu on-line poprzez wystawienie dokumentu przy użyciu kasy rozumie się jego utworzenie i zapis w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej, także wydruk tych dokumentów. Dopuszczenie możliwości niedrukowania paragonów fiskalnych, przy jednoczesnym zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich wyświetlenie na urządzeniu.

W szczególności zostaną zmienione przepisy § 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących poprzez zamieszczenie regulacji dotyczących prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych wyposażonych w drukarkę, jak również kas bez drukarki. Rozwiązanie to będzie spójne z projektowanymi przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.

Przepis § 12 ust. 1 obejmuje obowiązki podatnika w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli nie zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik nie zapewnia połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk, zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas oraz nie wystawia wskazanych w przepisie dokumentów tj.: paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych, faktur i faktur anulowanych w postaci papierowej, ale zapewnia nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez pokazanie tych danych w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas. W przypadku pozostałych dokumentów (raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń) przesyła je do komputerowych systemów ogólnodostępnych i dokonuje ich zapisu lub wydruku w tych systemach lub może je tam przesłać i wydrukować (dotyczy dokumentów wystawianych również w postaci elektronicznej - raportów fiskalnych dobowych, raportu fiskalnego fiskalizacji i dokumentów niefiskalnych).

Zmiana § 12 ust. 2 dotyczy przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Termin wejścia w życie nowych przepisów

Planuje się, że ww.
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz
-
rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie
w sprawie kas rejestrujących

wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co jest uzasadnione koniecznością pilnego zapewnienia podmiotom świadczącym usługi myjni samochodowych kas rejestrujących dopasowanych do specyfiki ich działalności.

Bowiem od 1 lipca 2022 r. w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), nie będzie można korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas. Powyższe wyłączenie ze zwolnienia przewiduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442).
Odstąpienie od 14-dniowego vacatio legis i wejście w życie rozporządzenia z dniem następującym po dniu ogłoszenia uwzględnia też konieczność zapewnienia wymaganego terminu dla notyfikacji aktu prawnego oraz wytworzenia i homologacji nowych kas przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.

oprac. Paweł Huczko

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...