Punkty karne, mandaty a ceny polis OC

Punkty karne, mandaty a ceny polis OC
Od 17 września 2022 r. ponownie zostanie zaostrzony taryfikator mandatów i punktów karnych. Znacznie łatwiej będzie można uzbierać kilkanaście punktów karnych (nawet za jedno wykroczenie). Tymczasem zakłady ubezpieczeniowe przy sprzedaży OC zaczynają korzystać z informacji na temat liczby punktów karnych oraz mandatów. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, jakie skutki może mieć taka sytuacja. Na pewno nie wróży ona zbyt dobrze dla niebezpiecznie jeżdżących kierowców.

Nowy taryfikator mandatów i punktów karnych od 17 września 2022 r.

O zmianach dotyczących nowego taryfikatora mandatów oraz zasad usuwania punktów karnych, krajowe media napisały już wiele. Niemniej jednak, warto pokrótce przypomnieć, jakie zmiany w tym zakresie będą obowiązywały od 17 września 2022 roku. Najważniejsze z nich polegają na:

Autopromocja
  • podniesieniu maksymalnego limitu możliwych do otrzymania punktów karnych za jedno poważne wykroczenie (zmiana z 10 do 15 punktów)
  • likwidacji szkoleń pozwalających co pół roku zredukować liczbę punktów karnych o sześć (otrzymanych za najstarsze wykroczenie lub wykroczenia)
  • wprowadzeniu podwójnych mandatów za niebezpieczne wykroczenia drogowe z tej samej grupy popełnione co najmniej dwukrotnie w ciągu dwóch lat (przykłady: nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i złamanie zakazu wyprzedzania)

Opisywane zmiany sprawią, że począwszy od 17 września 2022 roku kierowcom o wiele łatwiej będzie jednorazowo zebrać sporą liczbę punktów karnych. „Wystarczy na przykład jedno omijanie pojazdu przepuszczającego pieszych (15 punktów karnych), korzystanie z telefonu podczas jazdy (12 punktów karnych) lub przekroczenie dozwolonej prędkości o 26 - 30 kilometrów na godzinę (7 punktów karnych)” - wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Balast w postaci punktów karnych stanie się bardziej kłopotliwy nie tylko ze względu na brak możliwości uczęszczania na dobrowolny kurs zmniejszający liczbę otrzymanych punktów. Nie można także zapominać, że nowe przepisy wydłużyły termin kasowania otrzymanych punktów karnych z jednego roku do dwóch lat. Dodatkowo, nowy termin dwuletni jest naliczany dopiero od daty opłacenia mandatu. Zmianie nie uległa natomiast liczba punktów karnych, której przekroczenie skutkuje utratą prawa jazdy. Chodzi o 24 punkty karne lub 20 punktów karnych. „Mniejszy limit (20 punktów) dotyczy kierowców posiadających prawo jazdy krócej niż przez jeden rok” - przypomina Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczyciele mają dostęp do danych o liczbie punktów karnych i mandatów

Wrześniowe zmiany taryfikatora mandatów oraz punktów karnych, które są już przesądzone nakładają się w czasie z działaniami zakładów ubezpieczeń. Chcą one korzystać z przyznanego im dostępu do danych o liczbie punktów karnych i mandatów. Warto przypomnieć, że ubezpieczyciele formalnie zyskali taki dostęp już 17 czerwca 2022 roku (tymczasowo poprzez system informatyczny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego). Na razie wiele firm oferujących OC dla kierowców nie korzysta jednak z nowego źródła informacji i dopiero pracuje nad stworzeniem odpowiednich rozwiązań informatycznych. Wiemy, że już w lipcu br. nowe dane o kierowcach zaczęła wykorzystywać Warta. „Decyzja tego ubezpieczyciela mieszczącego się na podium pod względem sprzedaży OC powinna zmotywować konkurentów” - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ocena liczby punktów zależy od towarzystwa

Zmiany taryfikatora skutkujące możliwością łatwiejszego uzyskania nawet kilkunastu punktów karnych rodzą pytania co do sposobu, w jaki podejdą do nich zakłady ubezpieczeń. Przepisy pozostawiają takim firmom swobodę w zakresie wykorzystania danych o mandatach przy ustalaniu składki nowych polis OC. Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą na przykład założyć, że duża zwyżka składki będzie dotyczyła kilku procent kierowców z najwyższą liczbą punktów karnych. W takim przypadku, wrześniowe zmiany prawdopodobnie zwiększyłyby minimalną liczbę punktów karanych dużą zwyżką składki OC.
Ubezpieczyciele mogą jednak nie brać pod uwagę zmian taryfikatora (również przyszłych) i karać wyższą składką OC wszystkich kierowców przekraczających określony wcześniej limit punktów karnych. „Trudno powiedzieć, jakie rozwiązanie najczęściej wybiorą zakłady ubezpieczeniowe. Oczywiście, możliwe są warianty inne niż te powyżej opisane” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...