Ponad 105 milionów z 1%

Magda Dobranowska-Wittels
rozwiń więcej
Rozliczając się za 2006 rok i korzystając z możliwości przekazania 1%, polscy podatnicy wpłacili organizacjom pożytku publicznego przeszło 105 mln zł. To o ponad 44 mln więcej niż w roku ubiegłym, kiedy do organizacji trafiło 61 mln zł.

W porównaniu z poprzednim okresem rozliczeniowym wzrosła nie tylko liczba osób, które podzieliły się swoim podatkiem z organizacjami, ale także kwota, jaką podatnicy przeciętnie przekazywali. (...)

 

Statystyki pokazują, że Polacy powoli, ale jednak konsekwentnie uczą się korzystać z możliwości wsparcia organizacji pożytku publicznego przez przekazywanie im 1% swojego podatku dochodowego, chociaż - do tej pory - procedura przekazywania pieniędzy wymagała nieco zachodu - trzeba było nie tylko samemu wyliczyć 1%, ale także wpłacić go organizacji z własnej kieszeni, a potem czekać na uznanie tej wpłaty lub ewentualny zwrot podatku ze strony urzędu skarbowego.

Przy rozliczeniach za 2007 rok - sprawa będzie znacznie łatwiejsza. Po raz pierwszy bowiem stosowane będą nowe przepisy, według których za przekazanie 1% organizacji odpowiadał będzie urząd skarbowy (będzie miał na to 3 miesiące).

Nowe przepisy mają swoje zalety, ale też i wady. Zaletą jest ułatwienie dla podatnika, który - chcąc przekazać 1% - będzie musiał tylko wskazać w swoim zeznaniu rocznym, jakiej organizacji chce przekazać część swojego podatku (podać jej nazwę) oraz numer jej wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Wybierać zaś będzie mógł tylko spośród tych organizacji, które znajdą się na liście publikowanej corocznie (na koniec roku) przez Ministra Sprawiedliwości w Dzienniku Urzędowym.

Dzięki nowym przepisom organizacje będą mogły skorzystać także z podatków tzw. „liniowców”, czyli osób, które - prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą - korzystają z liniowej, 19-procentowej stawki podatku. Do tej pory ta grupa podatników nie mogła przekazywać 1% organizacjom pożytku publicznego.

Wadą nowych przepisów jest to, że obecnie podatnik nie będzie mógł podzielić swojego 1% między kilka organizacji (do tej pory taka możliwość istniała). Wiązałoby się to z dodatkową pracą i komplikacjami po stronie urzędu skarbowego. Jednak podział 1% byłby możliwy, gdyby np. pozostawić podatnikowi możliwość wyboru sposobu, w jaki chce przekazać swój podatek organizacji (jeśli chciałby go podzielić, mógłby go wpłacać na starych zasadach).

Dodatkowo organizacje podnoszą, że przeniesienie na urząd skarbowy odpowiedzialności za przekazanie 1% na ich konta powoduje, że tracą one kontakt ze swoimi darczyńcami. To ogranicza i utrudnia im możliwości dotarcia ze swoim przesłaniem do ludzi zainteresowanych wspieraniem specyficznie takiej czy innej działalności. Uniemożliwia także nawiązanie trwałych relacji z darczyńcami, co - z punktu widzenia fundraisingowego - jest szczególnie istotne w działalności organizacji.

Magda Dobranowska-Wittels
 (redakcja ngo.pl)

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...