Po raz pierwszy można przekazać 1,5% podatku rolnego. W 2025 r. są dwie uprawnione organizacje

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów / Shutterstock

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Możliwość przekazania 1,5% podatku rolnego

Przepisy od zeszłego roku pozwalają przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz podmiotów uprawnionych. Może to zrobić podatnik podatku rolnego będący osobą fizyczną oraz podatnik podatku rolnego będący rolniczą spółdzielnią produkcyjną. Ale w 2024 roku żaden z podmiotów wnioskujących o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5% należnego podatku rolnego nie spełnił warunków określonych w przepisach.

W 2025 roku można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch podmiotów uprawnionych

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy będący osobami fizycznymi lub rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi mogą w 2025 roku pierwszy raz przekazać (a właściwie "zadysponować", bo faktycznie podatek przekaże fiskus) 1,5% podatku rolnego na rzecz podmiotów uprawnionych. Można to zrobić co do zasady od 1 marca do 15 listopada danego roku - tj. złożyć wniosek na formularzu RPU-1 zgodnie ze wzorem określonym przez Ministra Finansów.

Warunkiem przekazania 1,5% podatku rolnego jest zapłata w pełnej wysokości tego podatku za dany rok podatkowy.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym podatnicy tego podatku będący osobami fizycznymi lub rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi mogą przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz:
1) związku zawodowego rolników indywidualnych,
2) związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne lub
3) Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych
- jeśli podmioty te zostaną wpisane na listę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że na 2025 rok zostały wpisane dwie organizacje:
Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych,
OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych.

W związku z tym podatnicy podatku rolnego mogą do 15 listopada 2025 r. złożyć wniosek na formularzu RPU-1 do wójta, burmistrza, prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów, wskazując jako podmiot uprawniony jedną z dwóch ww. organizacji.

Warto wiedzieć, że gdy obowiązek podatkowy w podatku rolnym ciąży solidarnie na kilku współwłaścicielach (współposiadaczach), organ podatkowy przekazuje 1,5% należnego podatku rolnego za dany rok podatkowy od kwoty zapłaconej z tytułu tego podatku przez współwłaściciela (współposiadacza), na rzecz podmiotu uprawnionego wybranego przez tego współwłaściciela (współposiadacza).

W przypadku podpisania wniosku RPU-1 przez więcej niż jednego podatnika wniosek należy złożyć wraz z załącznikiem ZRPU-1. Załącznik ZRPU-1 służy do wykazywania danych pozostałych podatników w przypadku składania jednego wniosku RPU-1 przez współwłaścicieli (współposiadaczy) nieruchomości. Jeden wniosek RPU-1 może być złożony przez nie więcej niż trzech współwłaścicieli (współposiadaczy).

Wspólne złożenie wniosku wymaga złożenia podpisów przez podatników lub osoby reprezentujące podatników oraz podania danych identyfikacyjnych podatników w załączniku ZRPU-1. W przypadku, gdy wniosek RPU-1 dotyczy więcej niż trzech podatników należy wypełnić dodatkowy wniosek. Jeżeli dodatkowy wniosek składa więcej niż jeden podatnik, należy złożyć również załącznik ZRPU-1.

Jakie podmioty mogą otrzymać 1,5 proc. podatku rolnego?

Na podstawie ustawy o podatku rolnym organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów, na wniosek podatnika podatku rolnego będącego osobą fizyczną oraz będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną, przekazuje kwotę w wysokości 1,5 proc. należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez podatnika:
- związku zawodowego rolników indywidualnych (na podstawie ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych) lub
- związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne (na podstawie ustawy o prawie spółdzielczym) lub
- Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych (na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników).

Aby takie podmioty zostały wpisane na listę uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego, muszą spełnić warunki określone w ustawie o prawie spółdzielczym, w ustawie o społeczno-zawodowych organizacjach rolników lub w ustawie o związkach zawodowych rolników indywidualnych. No i oczywiście trzeba złożyć wniosek o wpis na tę listę. Wniosek składa się na piśmie w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy do ministra właściwego do spraw rolnictwa. 

Podstawa prawna:
Art. 6d.1. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
Art. 8b ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych.
Art. 257a ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze.
Art. 35a ust. 1 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy
03 maja 2025

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie
30 kwi 2025

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]
03 maja 2025

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
29 kwi 2025

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami
29 kwi 2025

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"
30 kwi 2025

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]
01 maja 2025

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków
26 kwi 2025

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna
24 kwi 2025

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC
26 kwi 2025

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

pokaż więcej
Proszę czekać...