REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 r.

W czerwcu 2023 r. Parlament Europejski i Rada UE przyjęły Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Zastępuje ono ustanowioną w 2006 roku Dyrektywę 2006/42/WE. Podczas gdy starszy akt wymagał wdrożenia do prawa krajowego, rozporządzenie to będzie obowiązywać bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii w swojej oryginalnej formie, w tym samym terminie. Większość przepisów tego rozporządzenia będzie stosowana bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE od 14 stycznia 2027 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe ramy prawne – dlaczego Rozporządzenie 2023/1230 to punkt zwrotny?

Nowe przepisy mają na celu dostosowanie europejskich regulacji do rzeczywistości cyfrowej ery przemysłowej. Uwzględniają takie zjawiska, jak rosnąca liczba maszyn połączonych z internetem, wykorzystywanie sztucznej inteligencji czy integracja środowisk OT (technologii operacyjnych) z systemami IT. Po raz pierwszy też na poziomie prawa unijnego pojawiły się jednoznaczne wymagania odnośnie do cyberbezpieczeństwa maszyn i systemów przemysłowych.

Regulacja ta stanowi kluczowy element w szerszej strategii UE dotyczącej odporności cyfrowej i bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Wraz z Ustawą o cyberodporności (Cyber Resilience Act) zapewnia spójne podejście do zarządzania ryzykiem w produktach cyfrowych – od fazy projektowania, przez eksploatację, po późniejsze aktualizacje – wyjaśnia Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.

Przemysł jako atrakcyjny cel dla cyberprzestępców

Z opublikowanego przez Fortinet raportu State of OT Cybersecurity 2024 wynika, że aż 73 proc. firm przemysłowych doświadczyło cyfrowego incydentu. To wyraźnie więcej w porównaniu z poprzednimi latami (jeszcze w 2023 roku odsetek ten wynosił 49 proc.). Wzrosła również liczba firm, które na przestrzeni 12 miesięcy stały się ofiarami więcej niż sześciu przypadków naruszeń bezpieczeństwa. W 2024 roku z problemem tym mierzyło się 31 proc. przedsiębiorstw – niemal trzykrotnie więcej niż w roku 2023.

Skutki incydentów bezpieczeństwa bywają bardzo dotkliwe. Ponad połowa podmiotów odnotowała z ich powodu spadek produktywności, utratę danych o znaczeniu krytycznym oraz naruszenie zgodności z przepisami. Coraz częściej zagrożona jest także reputacja marki – w 2024 roku aż 52 proc. respondentów zauważyło jej degradację na skutek ataku.

REKLAMA

– Systemy OT, które kiedyś działały w izolacji, dziś są coraz mocniej zintegrowane z resztą infrastruktury cyfrowej przedsiębiorstwa. To zwiększa efektywność operacyjną, ale i ekspozycję na zagrożenia. W 2024 roku największy wzrost odnotowano w przypadku ataków phishingowych oraz włamań na skrzynki poczty elektronicznej. Ransomware dotknął z kolei aż 56 proc. podmiotów – wylicza Robert Dąbrowski. – Co ważne, w przypadku branży produkcyjnej rośnie skłonność do płacenia cyberprzestępcom okupów – nie tylko dlatego, że zagrożone są dane, ale przede wszystkim ze względu na koszty przestojów produkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki dla firm

Rozporządzenie 2023/1230 to pierwszy unijny akt prawny, który wprost nakłada obowiązki z zakresu cyberbezpieczeństwa na producentów maszyn, ich integratorów oraz użytkowników. W praktyce oznacza to konieczność wdrożenia szeregu nowych zasad i procedur już na etapie projektowania, a także podczas eksploatacji i modernizacji maszyn.

Wśród kluczowych obszarów, na które firmy powinny zwrócić szczególną uwagę, znajdują się:
- Uwzględnienie cyfrowych zagrożeń w ocenie ryzyka – obok tradycyjnych zagrożeń mechanicznych czy elektrycznych, konieczne staje się uwzględnianie cyfrowego ryzyka.
- Projektowanie z myślą o cyberbezpieczeństwie – wskazane jest ograniczenie powierzchni ataku i zapewnienie możliwości bezpiecznego zarządzania aktualizacjami.
- Zabezpieczenia przed nieautoryzowaną modyfikacją oprogramowania – rozporządzenie sugeruje potrzebę kontrolowania integralności systemów maszynowych.
- Ponowna ocena zgodności po „istotnych modyfikacjach” – także tych o charakterze cyfrowym, np. po aktualizacjach firmware’u czy integracjach z nowym środowiskiem IT.
- Ciągłość podejścia do bezpieczeństwa – cyberbezpieczeństwo powinno być uwzględniane przez cały cykl życia maszyny.

Nowe przepisy przesuwają punkt ciężkości z reaktywnego podejścia na prewencyjne, wymagając systemowego traktowania cyberbezpieczeństwa na każdym etapie funkcjonowania maszyny w środowisku przemysłowym.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1230 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie maszyn oraz w sprawie uchylenia dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 73/361/EWG.

Rozporządzenie to stosuje się od dnia 14 stycznia 2027 r.
Następujące artykuły stosuje się jednak od następujących dat:
a) art. 26–42 od dnia 14 stycznia 2024 r.;
b) art. 50 ust. 1 od dnia 14 października 2023 r.;
c) art. 6 ust. 7 oraz art. 48 i 52 od dnia 13 lipca 2023 r.;
d) art. 6 ust. 2–6, 8 i 11 oraz art. 47 i art. 53 ust. 3 od dnia 14 lipca 2024 r.

Rozporządzenie 2023/1230 wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA