REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 r.

W czerwcu 2023 r. Parlament Europejski i Rada UE przyjęły Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Zastępuje ono ustanowioną w 2006 roku Dyrektywę 2006/42/WE. Podczas gdy starszy akt wymagał wdrożenia do prawa krajowego, rozporządzenie to będzie obowiązywać bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii w swojej oryginalnej formie, w tym samym terminie. Większość przepisów tego rozporządzenia będzie stosowana bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE od 14 stycznia 2027 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe ramy prawne – dlaczego Rozporządzenie 2023/1230 to punkt zwrotny?

Nowe przepisy mają na celu dostosowanie europejskich regulacji do rzeczywistości cyfrowej ery przemysłowej. Uwzględniają takie zjawiska, jak rosnąca liczba maszyn połączonych z internetem, wykorzystywanie sztucznej inteligencji czy integracja środowisk OT (technologii operacyjnych) z systemami IT. Po raz pierwszy też na poziomie prawa unijnego pojawiły się jednoznaczne wymagania odnośnie do cyberbezpieczeństwa maszyn i systemów przemysłowych.

Regulacja ta stanowi kluczowy element w szerszej strategii UE dotyczącej odporności cyfrowej i bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Wraz z Ustawą o cyberodporności (Cyber Resilience Act) zapewnia spójne podejście do zarządzania ryzykiem w produktach cyfrowych – od fazy projektowania, przez eksploatację, po późniejsze aktualizacje – wyjaśnia Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.

Przemysł jako atrakcyjny cel dla cyberprzestępców

Z opublikowanego przez Fortinet raportu State of OT Cybersecurity 2024 wynika, że aż 73 proc. firm przemysłowych doświadczyło cyfrowego incydentu. To wyraźnie więcej w porównaniu z poprzednimi latami (jeszcze w 2023 roku odsetek ten wynosił 49 proc.). Wzrosła również liczba firm, które na przestrzeni 12 miesięcy stały się ofiarami więcej niż sześciu przypadków naruszeń bezpieczeństwa. W 2024 roku z problemem tym mierzyło się 31 proc. przedsiębiorstw – niemal trzykrotnie więcej niż w roku 2023.

Skutki incydentów bezpieczeństwa bywają bardzo dotkliwe. Ponad połowa podmiotów odnotowała z ich powodu spadek produktywności, utratę danych o znaczeniu krytycznym oraz naruszenie zgodności z przepisami. Coraz częściej zagrożona jest także reputacja marki – w 2024 roku aż 52 proc. respondentów zauważyło jej degradację na skutek ataku.

REKLAMA

– Systemy OT, które kiedyś działały w izolacji, dziś są coraz mocniej zintegrowane z resztą infrastruktury cyfrowej przedsiębiorstwa. To zwiększa efektywność operacyjną, ale i ekspozycję na zagrożenia. W 2024 roku największy wzrost odnotowano w przypadku ataków phishingowych oraz włamań na skrzynki poczty elektronicznej. Ransomware dotknął z kolei aż 56 proc. podmiotów – wylicza Robert Dąbrowski. – Co ważne, w przypadku branży produkcyjnej rośnie skłonność do płacenia cyberprzestępcom okupów – nie tylko dlatego, że zagrożone są dane, ale przede wszystkim ze względu na koszty przestojów produkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki dla firm

Rozporządzenie 2023/1230 to pierwszy unijny akt prawny, który wprost nakłada obowiązki z zakresu cyberbezpieczeństwa na producentów maszyn, ich integratorów oraz użytkowników. W praktyce oznacza to konieczność wdrożenia szeregu nowych zasad i procedur już na etapie projektowania, a także podczas eksploatacji i modernizacji maszyn.

Wśród kluczowych obszarów, na które firmy powinny zwrócić szczególną uwagę, znajdują się:
- Uwzględnienie cyfrowych zagrożeń w ocenie ryzyka – obok tradycyjnych zagrożeń mechanicznych czy elektrycznych, konieczne staje się uwzględnianie cyfrowego ryzyka.
- Projektowanie z myślą o cyberbezpieczeństwie – wskazane jest ograniczenie powierzchni ataku i zapewnienie możliwości bezpiecznego zarządzania aktualizacjami.
- Zabezpieczenia przed nieautoryzowaną modyfikacją oprogramowania – rozporządzenie sugeruje potrzebę kontrolowania integralności systemów maszynowych.
- Ponowna ocena zgodności po „istotnych modyfikacjach” – także tych o charakterze cyfrowym, np. po aktualizacjach firmware’u czy integracjach z nowym środowiskiem IT.
- Ciągłość podejścia do bezpieczeństwa – cyberbezpieczeństwo powinno być uwzględniane przez cały cykl życia maszyny.

Nowe przepisy przesuwają punkt ciężkości z reaktywnego podejścia na prewencyjne, wymagając systemowego traktowania cyberbezpieczeństwa na każdym etapie funkcjonowania maszyny w środowisku przemysłowym.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1230 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie maszyn oraz w sprawie uchylenia dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 73/361/EWG.

Rozporządzenie to stosuje się od dnia 14 stycznia 2027 r.
Następujące artykuły stosuje się jednak od następujących dat:
a) art. 26–42 od dnia 14 stycznia 2024 r.;
b) art. 50 ust. 1 od dnia 14 października 2023 r.;
c) art. 6 ust. 7 oraz art. 48 i 52 od dnia 13 lipca 2023 r.;
d) art. 6 ust. 2–6, 8 i 11 oraz art. 47 i art. 53 ust. 3 od dnia 14 lipca 2024 r.

Rozporządzenie 2023/1230 wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA