REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania
Paweł Huczko
zasoby własne

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

rozwiń >

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że dyrektywa DAC7 ma na celu wzmocnienie współpracy między państwami członkowskimi UE w zwalczaniu unikania płacenia podatków i oszustw podatkowych. Wprowadza mechanizmy, które służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. Nowe zasady stanowią krok w stronę większej przejrzystości i uczciwości podatkowej w Unii Europejskiej.

REKLAMA

Kogo obowiązuje dyrektywa DAC7

Dyrektywa DAC7 wprowadza skuteczne mechanizmy zwalczania szarej strefy w handlu internetowym oraz zapobiegania nadużyciom podatkowym. Dzięki temu przepisy wspierają rozwój uczciwej konkurencji na platformach e-commerce.

Nowe przepisy dotyczą głównie operatorów platform, które umożliwiają sprzedaż towarów, świadczenie usług oraz wynajem nieruchomości lub środków transportu. Dyrektywa DAC7 nakłada na operatorów takich platform obowiązek raportowania informacji o sprzedawcach korzystających z ich usług i dokonanych przez nich transakcjach. To działanie ma na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwości działalności wykonywanej za ich pomocą.

Raportowaniu podlegają aktywni sprzedawcy, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub sprzedawcy, którzy udostępnili nieruchomość położoną w takim państwie. Zgodnie z ustawą, państwem uczestniczącym jest państwo członkowskie UE lub państwie trzecie, które przystąpiło do automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. W myśl zapisów ustawy, aktywni sprzedawcy to podmioty, które wykonują wymienione poniżej stosowne czynności w okresie sprawozdawczym, albo na rzecz których jest wypłacane lub uznawane wynagrodzenie w związku z wykonywaniem tych czynności w okresie sprawozdawczym. Do stosownych czynności zalicza się:
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- udostępnienie środka transportu.

W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro. W przypadku stosownych czynności związanych ze świadczeniem usług oraz udostępnieniem nieruchomości lub środków transportu, raportowaniu podlegają sprzedawcy od pierwszej transakcji (niezależnie od wartości wynagrodzenia).

Jakie dane otrzyma urząd skarbowy

Raporty, które są przekazywane do Szefa KAS, zawierają:
- dane identyfikacyjne sprzedawcy, który w danym roku korzystał z konkretnej platformy oraz
- liczbę dokonanych przez niego stosownych czynności wraz z uzyskaną wartością wynagrodzenia. r

Raportowane przez operatorów platform dane poddawane będą analizom, mającym na celu m.in. identyfikowanie podmiotów, które nie dopełniają obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Ważne

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w przypadku sprzedaży prywatnych przedmiotów, które są w naszym posiadaniu od co najmniej pół roku, nie trzeba obawiać się podatku. Jeżeli mamy je krócej powinniśmy rozliczyć taką sprzedaż. Jeżeli ktoś prowadzi działalność handlową (kupuje w celu sprzedaży), także jest zobowiązany do rozliczenia podatku. Należy więc pamiętać, że krótkoterminowy obrót oraz działalność handlowa wymagają uwagi podatkowej.

Jakie działanie prowadzi Krajowa Administracja Skarbowa

Wprowadzone dyrektywą DAC7 mechanizmy służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. Informacje gromadzone i przekazywane przez platformy zwiększają potencjał analityczny organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Stwarza to możliwość wykrywania nieprawidłowości, szczególnie w obszarze szarej strefy, której rosnący poziom wskazywany jest jako jedna z przyczyn wzrostu luki VAT. Dane te stanowią dla KAS kolejny element procesu uszczelniającego system podatkowy.

Efekty i podsumowania działań KAS, związanych z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy DAC7, będą możliwe do przedstawienia w kolejnych miesiącach i latach, gdy KAS będzie prowadzić czynności związane ze zidentyfikowanymi rozbieżnościami pomiędzy danymi wynikającymi z raportowanych danych a deklaracjami składanymi przez podatników.

Celem Krajowej Administracji Skarbowej jest wspieranie, a nie zakłócanie działań przedsiębiorców. Dlatego wszelkie czynności weryfikacyjne są podejmowane jedynie względem tych osób i podmiotów, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych i rozliczeń.

Do końca stycznia br. operatorzy platform mieli obowiązek złożyć do Szefa KAS raporty za 2023 r. i 2024 r. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach. Dodatkowo do końca lutego 2025 r. administracje podatkowe państw UE oraz państw trzecich dokonały automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach.

Aby ułatwić wypełnianie obowiązków przez operatorów platform, w ubiegłym roku KAS przygotowała i udostępniła narzędzia wspierające. Są to:
- aplikacja WEB DPI, która umożliwia wypełnienie formularzy DPI-FR, DPI-IS i ich wizualizację,
- komponent Wymiany Danych, który umożliwia przesłanie formularzy DPI-FR, DPI-IS.

Zostały również opracowane instrukcje techniczne dotyczące obsługi tych struktur logicznych. W instrukcjach zostały zawarte informacje dotyczące m.in. korygowania, uzupełniania i anulowania informacji przekazywanych na wzorach tych struktur.

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 25 kwietnia 2025 r. wyjaśniło najczęstsze wątpliwości i pytania dot. funkcjonowania dyrektywy DAC7. Publikujemy je poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym właściwie jest dyrektywa DAC7 i po co ją wprowadzono?

Dyrektywa DAC7 (dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) jest rozszerzeniem dotychczasowych regulacji unijnych dotyczących wymiany informacji podatkowych. Dyrektywa jest elementem uszczelniającym system podatkowy. Wprowadza mechanizmy, które służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. DAC7 wspiera zatem rozwój uczciwej konkurencji, ujednolica ich obowiązki sprawozdawcze w Unii Europejskiej oraz zwiększa efektywność pozyskiwania informacji przez administracje podatkowe.

Dyrektywa DAC7 została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego 1 lipca 2024 r. Ustawa nakłada na operatorów platform obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji dotyczących sprzedawców dokonujących za pośrednictwem platform stosownych czynności w rozumieniu ustawy, tj.: sprzedaży towarów, osobistego świadczenia usług, udostępnienia nieruchomości lub ich części i udostępnienia środków transportu.

Czy DAC7 wprowadza nowy podatek?

Nowe obowiązki sprawozdawcze nie skutkują nałożeniem nowych podatków na sprzedawców ani nie zmieniają zasad opodatkowania podatkami dochodowymi. Należy mieć na uwadze, że osoby sprzedające w internecie powinny ocenić, czy ich działalność nie podlega opodatkowaniu w ramach obowiązujących już przepisów podatkowych (a więc czy ich sprzedaż nie generuje dochodu do opodatkowania).

Czy będę musiał płacić podatek od rzeczy sprzedawanych na platformach sprzedażowych, np. używanych ubrań lub zabawek?

Ministerstwo Finansów informuje, że zasady opodatkowania sprzedaży używanych rzeczy za pomocą platform pozostają niezmienione. Jeżeli ktoś okazjonalnie sprzedaje swoje prywatne rzeczy, które były jego własnością przez określony czas (ponad pół roku) nie musi odprowadzać żadnego podatku.

Ale gdy nie upłynął wymagany minimalny okres 6 miesięcy, liczonych od ostatniego dnia miesiąca zakupu, wówczas zgodnie z prawem sprzedający powinienem zapłacić od tej transakcji podatek dochodowy. Powyższe zasady mają zastosowanie w sytuacji, kiedy sprzedaż prywatnych rzeczy nie stanowi działalności gospodarczej.

Jeżeli sprzedaż prywatnych rzeczy odbywa się w ramach działalności gospodarczej, to taka sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu niezależnie od tego, ile czasu upłynęło od nabycia.

Czy będąc kupującym lub sprzedającym muszę składać jakiś raport?

Nie. Obowiązek przekazywania Szefowi KAS informacji spoczywa wyłącznie na raportujących operatorach platform. Operator platformy, w celu gromadzenia informacji, jest jednak uprawniony do wystąpienia do sprzedawcy o jego dane identyfikacyjne.

Kogo dotyczy raportowanie?

Raportowaniu podlegają aktywni sprzedawcy, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub sprzedawcy, którzy udostępnili nieruchomość położoną w takim państwie. Zgodnie z ustawą, państwem uczestniczącym jest państwo członkowskie UE lub państwie trzecie, które przystąpiło do automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. W myśl zapisów ustawy, aktywni sprzedawcy to podmioty, które wykonują jedną lub kilka wymienionych poniżej stosownych czynności w okresie sprawozdawczym, albo na rzecz których jest wypłacane lub uznawane wynagrodzenie w związku z wykonywaniem tych czynności w okresie sprawozdawczym. Do stosownych czynności zalicza się:
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie (np. najem, dzierżawa) nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- udostępnienie środka transportu.

W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro.

W przypadku wymienionych czynności związanych ze świadczeniem usług oraz udostępnieniem nieruchomości lub środków transportu, raportowaniu podlegają sprzedawcy od pierwszej transakcji (niezależnie od wartości wynagrodzenia).

Jakie informacje zbiera urząd i co się z nimi będzie dziać?

Informacje gromadzone i przekazywane przez platformy internetowe poszerzają potencjał analityczny organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Pozwala to na zwiększenie możliwości wykrywania nieprawidłowości, szczególnie w obszarze szarej strefy, której rosnący poziom wskazywany jest jako jedna z przyczyn wzrostu luki VAT. Dane te stanowią dla KAS kolejny element procesu uszczelniania systemu podatkowego.

Dane, które są przekazywane do KAS, pozwalają m.in. ustalić wynagrodzenie otrzymane przez sprzedawcę, który w danym roku dokonywał transakcji z pomocą konkretnej platformy. Zapewnia to organom podatkowym niezbędne informacje, które umożliwiają określenie prawidłowej wysokości należnych podatków. Raportowane informacje obejmują także liczbę dokonanych w okresie sprawozdawczym stosownych czynności.

Pozyskane informacje poddawane będą analizom, mającym na celu m.in. identyfikację podmiotów niedopełniających obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

KAS przyjmuje takie założenia i metody analityczne, aby wszelkie czynności weryfikacyjne były podejmowane jedynie względem tych sprzedawców, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych. Celem KAS jest wspieranie, a nie zakłócanie działań rzetelnych przedsiębiorców.

Czy skarbówka będzie mnie wzywać do US?

Przekazanie Szefowi KAS przez operatora platformy informacji o sprzedawcy nie skutkuje automatycznie wszczęciem wobec niego kontroli podatkowej lub innych działań. Działania KAS i dobór środków będzie uzależniony od potencjalnie zidentyfikowanych nieprawidłowości.

W przypadku ewentualnych nieprawidłowości urząd skarbowy skontaktuje się z podatnikiem i będzie starał się wyjaśnić kwestie budzące wątpliwości. Każda wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń jest analizowana indywidualnie. Tym samym, to od konkretnego przypadku będzie zależeć dobór środków oraz dowodów wymaganych do wyjaśnienia sprawy.

Podstawa prawna: Przepisy dyrektywy DAC7 (dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) zostały zaimplementowanie do polskiego systemu prawnego w ustawie z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1588 z późn. zm.) i obowiązują od 1 lipca 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA