REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania
Paweł Huczko
zasoby własne

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

rozwiń >

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że dyrektywa DAC7 ma na celu wzmocnienie współpracy między państwami członkowskimi UE w zwalczaniu unikania płacenia podatków i oszustw podatkowych. Wprowadza mechanizmy, które służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. Nowe zasady stanowią krok w stronę większej przejrzystości i uczciwości podatkowej w Unii Europejskiej.

REKLAMA

Kogo obowiązuje dyrektywa DAC7

Dyrektywa DAC7 wprowadza skuteczne mechanizmy zwalczania szarej strefy w handlu internetowym oraz zapobiegania nadużyciom podatkowym. Dzięki temu przepisy wspierają rozwój uczciwej konkurencji na platformach e-commerce.

Nowe przepisy dotyczą głównie operatorów platform, które umożliwiają sprzedaż towarów, świadczenie usług oraz wynajem nieruchomości lub środków transportu. Dyrektywa DAC7 nakłada na operatorów takich platform obowiązek raportowania informacji o sprzedawcach korzystających z ich usług i dokonanych przez nich transakcjach. To działanie ma na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwości działalności wykonywanej za ich pomocą.

Raportowaniu podlegają aktywni sprzedawcy, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub sprzedawcy, którzy udostępnili nieruchomość położoną w takim państwie. Zgodnie z ustawą, państwem uczestniczącym jest państwo członkowskie UE lub państwie trzecie, które przystąpiło do automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. W myśl zapisów ustawy, aktywni sprzedawcy to podmioty, które wykonują wymienione poniżej stosowne czynności w okresie sprawozdawczym, albo na rzecz których jest wypłacane lub uznawane wynagrodzenie w związku z wykonywaniem tych czynności w okresie sprawozdawczym. Do stosownych czynności zalicza się:
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- udostępnienie środka transportu.

W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro. W przypadku stosownych czynności związanych ze świadczeniem usług oraz udostępnieniem nieruchomości lub środków transportu, raportowaniu podlegają sprzedawcy od pierwszej transakcji (niezależnie od wartości wynagrodzenia).

Jakie dane otrzyma urząd skarbowy

Raporty, które są przekazywane do Szefa KAS, zawierają:
- dane identyfikacyjne sprzedawcy, który w danym roku korzystał z konkretnej platformy oraz
- liczbę dokonanych przez niego stosownych czynności wraz z uzyskaną wartością wynagrodzenia. r

Raportowane przez operatorów platform dane poddawane będą analizom, mającym na celu m.in. identyfikowanie podmiotów, które nie dopełniają obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Ważne

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w przypadku sprzedaży prywatnych przedmiotów, które są w naszym posiadaniu od co najmniej pół roku, nie trzeba obawiać się podatku. Jeżeli mamy je krócej powinniśmy rozliczyć taką sprzedaż. Jeżeli ktoś prowadzi działalność handlową (kupuje w celu sprzedaży), także jest zobowiązany do rozliczenia podatku. Należy więc pamiętać, że krótkoterminowy obrót oraz działalność handlowa wymagają uwagi podatkowej.

Jakie działanie prowadzi Krajowa Administracja Skarbowa

Wprowadzone dyrektywą DAC7 mechanizmy służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. Informacje gromadzone i przekazywane przez platformy zwiększają potencjał analityczny organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Stwarza to możliwość wykrywania nieprawidłowości, szczególnie w obszarze szarej strefy, której rosnący poziom wskazywany jest jako jedna z przyczyn wzrostu luki VAT. Dane te stanowią dla KAS kolejny element procesu uszczelniającego system podatkowy.

Efekty i podsumowania działań KAS, związanych z wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy DAC7, będą możliwe do przedstawienia w kolejnych miesiącach i latach, gdy KAS będzie prowadzić czynności związane ze zidentyfikowanymi rozbieżnościami pomiędzy danymi wynikającymi z raportowanych danych a deklaracjami składanymi przez podatników.

Celem Krajowej Administracji Skarbowej jest wspieranie, a nie zakłócanie działań przedsiębiorców. Dlatego wszelkie czynności weryfikacyjne są podejmowane jedynie względem tych osób i podmiotów, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych i rozliczeń.

Do końca stycznia br. operatorzy platform mieli obowiązek złożyć do Szefa KAS raporty za 2023 r. i 2024 r. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach. Dodatkowo do końca lutego 2025 r. administracje podatkowe państw UE oraz państw trzecich dokonały automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach.

Aby ułatwić wypełnianie obowiązków przez operatorów platform, w ubiegłym roku KAS przygotowała i udostępniła narzędzia wspierające. Są to:
- aplikacja WEB DPI, która umożliwia wypełnienie formularzy DPI-FR, DPI-IS i ich wizualizację,
- komponent Wymiany Danych, który umożliwia przesłanie formularzy DPI-FR, DPI-IS.

Zostały również opracowane instrukcje techniczne dotyczące obsługi tych struktur logicznych. W instrukcjach zostały zawarte informacje dotyczące m.in. korygowania, uzupełniania i anulowania informacji przekazywanych na wzorach tych struktur.

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 25 kwietnia 2025 r. wyjaśniło najczęstsze wątpliwości i pytania dot. funkcjonowania dyrektywy DAC7. Publikujemy je poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym właściwie jest dyrektywa DAC7 i po co ją wprowadzono?

Dyrektywa DAC7 (dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) jest rozszerzeniem dotychczasowych regulacji unijnych dotyczących wymiany informacji podatkowych. Dyrektywa jest elementem uszczelniającym system podatkowy. Wprowadza mechanizmy, które służą do walki z szarą strefą w internecie oraz zapobiegają nadużyciom podatkowym. DAC7 wspiera zatem rozwój uczciwej konkurencji, ujednolica ich obowiązki sprawozdawcze w Unii Europejskiej oraz zwiększa efektywność pozyskiwania informacji przez administracje podatkowe.

Dyrektywa DAC7 została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego 1 lipca 2024 r. Ustawa nakłada na operatorów platform obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji dotyczących sprzedawców dokonujących za pośrednictwem platform stosownych czynności w rozumieniu ustawy, tj.: sprzedaży towarów, osobistego świadczenia usług, udostępnienia nieruchomości lub ich części i udostępnienia środków transportu.

Czy DAC7 wprowadza nowy podatek?

Nowe obowiązki sprawozdawcze nie skutkują nałożeniem nowych podatków na sprzedawców ani nie zmieniają zasad opodatkowania podatkami dochodowymi. Należy mieć na uwadze, że osoby sprzedające w internecie powinny ocenić, czy ich działalność nie podlega opodatkowaniu w ramach obowiązujących już przepisów podatkowych (a więc czy ich sprzedaż nie generuje dochodu do opodatkowania).

Czy będę musiał płacić podatek od rzeczy sprzedawanych na platformach sprzedażowych, np. używanych ubrań lub zabawek?

Ministerstwo Finansów informuje, że zasady opodatkowania sprzedaży używanych rzeczy za pomocą platform pozostają niezmienione. Jeżeli ktoś okazjonalnie sprzedaje swoje prywatne rzeczy, które były jego własnością przez określony czas (ponad pół roku) nie musi odprowadzać żadnego podatku.

Ale gdy nie upłynął wymagany minimalny okres 6 miesięcy, liczonych od ostatniego dnia miesiąca zakupu, wówczas zgodnie z prawem sprzedający powinienem zapłacić od tej transakcji podatek dochodowy. Powyższe zasady mają zastosowanie w sytuacji, kiedy sprzedaż prywatnych rzeczy nie stanowi działalności gospodarczej.

Jeżeli sprzedaż prywatnych rzeczy odbywa się w ramach działalności gospodarczej, to taka sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu niezależnie od tego, ile czasu upłynęło od nabycia.

Czy będąc kupującym lub sprzedającym muszę składać jakiś raport?

Nie. Obowiązek przekazywania Szefowi KAS informacji spoczywa wyłącznie na raportujących operatorach platform. Operator platformy, w celu gromadzenia informacji, jest jednak uprawniony do wystąpienia do sprzedawcy o jego dane identyfikacyjne.

Kogo dotyczy raportowanie?

Raportowaniu podlegają aktywni sprzedawcy, którzy są rezydentami w państwie uczestniczącym lub sprzedawcy, którzy udostępnili nieruchomość położoną w takim państwie. Zgodnie z ustawą, państwem uczestniczącym jest państwo członkowskie UE lub państwie trzecie, które przystąpiło do automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach. W myśl zapisów ustawy, aktywni sprzedawcy to podmioty, które wykonują jedną lub kilka wymienionych poniżej stosownych czynności w okresie sprawozdawczym, albo na rzecz których jest wypłacane lub uznawane wynagrodzenie w związku z wykonywaniem tych czynności w okresie sprawozdawczym. Do stosownych czynności zalicza się:
- sprzedaż towarów,
- udostępnienie (np. najem, dzierżawa) nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych lub udziału w nieruchomościach,
- usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
- udostępnienie środka transportu.

W zakresie sprzedaży towarów raportowaniu podlegają sprzedawcy, którym operator platformy umożliwił w ciągu roku kalendarzowego wykonanie co najmniej 30 transakcji lub którym wypłacono lub uznano w tym okresie wynagrodzenie przekraczające równowartość 2000 euro.

W przypadku wymienionych czynności związanych ze świadczeniem usług oraz udostępnieniem nieruchomości lub środków transportu, raportowaniu podlegają sprzedawcy od pierwszej transakcji (niezależnie od wartości wynagrodzenia).

Jakie informacje zbiera urząd i co się z nimi będzie dziać?

Informacje gromadzone i przekazywane przez platformy internetowe poszerzają potencjał analityczny organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Pozwala to na zwiększenie możliwości wykrywania nieprawidłowości, szczególnie w obszarze szarej strefy, której rosnący poziom wskazywany jest jako jedna z przyczyn wzrostu luki VAT. Dane te stanowią dla KAS kolejny element procesu uszczelniania systemu podatkowego.

Dane, które są przekazywane do KAS, pozwalają m.in. ustalić wynagrodzenie otrzymane przez sprzedawcę, który w danym roku dokonywał transakcji z pomocą konkretnej platformy. Zapewnia to organom podatkowym niezbędne informacje, które umożliwiają określenie prawidłowej wysokości należnych podatków. Raportowane informacje obejmują także liczbę dokonanych w okresie sprawozdawczym stosownych czynności.

Pozyskane informacje poddawane będą analizom, mającym na celu m.in. identyfikację podmiotów niedopełniających obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

KAS przyjmuje takie założenia i metody analityczne, aby wszelkie czynności weryfikacyjne były podejmowane jedynie względem tych sprzedawców, których sposób działania wzbudza wątpliwości co do rzetelności wypełniania obowiązków podatkowych. Celem KAS jest wspieranie, a nie zakłócanie działań rzetelnych przedsiębiorców.

Czy skarbówka będzie mnie wzywać do US?

Przekazanie Szefowi KAS przez operatora platformy informacji o sprzedawcy nie skutkuje automatycznie wszczęciem wobec niego kontroli podatkowej lub innych działań. Działania KAS i dobór środków będzie uzależniony od potencjalnie zidentyfikowanych nieprawidłowości.

W przypadku ewentualnych nieprawidłowości urząd skarbowy skontaktuje się z podatnikiem i będzie starał się wyjaśnić kwestie budzące wątpliwości. Każda wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń jest analizowana indywidualnie. Tym samym, to od konkretnego przypadku będzie zależeć dobór środków oraz dowodów wymaganych do wyjaśnienia sprawy.

Podstawa prawna: Przepisy dyrektywy DAC7 (dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) zostały zaimplementowanie do polskiego systemu prawnego w ustawie z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1588 z późn. zm.) i obowiązują od 1 lipca 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA