Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku / Shutterstock

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

rozwiń >

Raport, opracowany przez markę fillup k24 we współpracy z SW Research, OLX Praca i Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, przedstawia odpowiedzi ponad 700 księgowych z całego kraju. Wyniki pokazują nie tylko, jak księgowi postrzegają kondycję branży, ale także czego się obawiają, na co liczą i jak planują przyszłość.

Autopromocja

Księgowi w Polsce 2024: stabilizacja czy chaos?

Miniony rok oceniany był przez księgowych w Polsce w sposób zróżnicowany. 38,1% uczestników badania oceniło 2024 rok pozytywnie, choć niemal równie liczna była grupa respondentów wskazujących na problemy. Co ciekawe, ostateczna ocena nie zależała tak bardzo od stanowiska, jak od... indywidualnej odporności na zmiany.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na nastroje były zmiany w przepisach podatkowych. Część księgowych chwaliła stabilność regulacyjną, inni narzekali na zbyt dynamiczne i trudne do wdrożenia zmiany.

„W praktyce życia księgowego stabilnością nazywa się różne stany, a zmiana w przepisach zawsze idzie w parze z jej subiektywnym odczuwaniem. Całościowa ocena prawa podatkowego okazuje się więc nie tylko oceną formalną, ale i… emocjonalną. Krótko mówiąc, mocno zależy od odporności konkretnego księgowego. Zauważyliśmy, że osobiste odczuwanie zmiany i jej konsekwencji było wypadkową trzech doświadczeń: skali (księgowi oceniają liczbę zmian, stosując różne punkty odniesienia, np. w porównaniu z poprzednim rokiem czy poprzednimi latami), przedmiotu (księgowi oceniają, w jakim stopniu zmiana dotyczyła specjalizacji ich firmy lub profilu obsługiwanych klientów), tempa (księgowi oceniają, ile mieli czasu na adaptację oraz jak szybko dodawano kolejne zmiany)” – komentuje Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań w e-file.

Prognozy na 2025: umiarkowany optymizm i brak specjalistów

Jakie nastroje panują w branży księgowej u progu 2025 roku? Zdecydowana większość badanych – 50,7% – uważa, że sytuacja pozostanie bez większych zmian. 27,6% przewiduje poprawę, natomiast 21,6% spodziewa się pogorszenia warunków pracy.

Wynagrodzenia w księgowości mają pozostać na stabilnym poziomie – tylko 4% respondentów spodziewa się ich obniżki, a 8% przewiduje redukcje zatrudnienia. Jednocześnie aż 41,3% księgowych wskazuje na trudności w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników – a wśród kadry zarządzającej ten wskaźnik sięga nawet 55%.

„Największe problemy z dostępnością doświadczonych księgowych na rynku deklarowali przedstawiciele wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości i doradczych, a relatywnie najmniejsze – kancelarie księgowe w firmach. W zakresie oceny tego aspektu rynku biura księgowe uplasowały się pomiędzy dwiema powyższymi grupami” – tłumaczy Jagodziński.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

KSeF i VAT – dwa największe wyzwania prawne dla księgowych

Krajowy System e-Faktur (KSeF) pozostaje najczęściej wskazywanym źródłem niepokoju wśród księgowych. Zaledwie 23% badanych czuje się gotowych na nadchodzące zmiany związane z jego wdrożeniem.

Obawy koncentrują się na:

  • możliwości wystąpienia problemów technicznych,
  • niskim poziomie przygotowania klientów,
  • organizacyjnym chaosie w momencie wejścia przepisów w życie.

VAT również znalazł się wśród najczęściej wskazywanych problemów. Ciągłe nowelizacje i niejasności interpretacyjne sprawiają, że księgowi czują się przeciążeni.

„Klimat wokół KSeF-u od dawna charakteryzuje się głęboką niepewnością, a tegoroczne badanie tylko potwierdziło, że obawy księgowych są wciąż spore – zaledwie 23% czuje się gotowych na nadchodzące zmiany. Dominuje strach przed chaosem organizacyjnym, awariami technicznymi oraz nieprzygotowaniem klientów. Księgowi z biur rachunkowych deklarują większą gotowość na zmiany niż ich koledzy zatrudnieni w firmach i organizacjach, co może wynikać z ich roli doradczej i konieczności przygotowania się z wyprzedzeniem” – dodaje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Czy księgowi planują inwestycje w rozwój?

Plany inwestycyjne księgowych w 2025 roku prezentują się raczej ostrożnie. 63,5% księgowych samozatrudnionych lub na stanowiskach zarządczych rozważa rozwój, ale deklarują, że inwestycje nie będą miały charakteru rewolucyjnego.

Z drugiej strony, ponad ⅓ badanych wskazuje, że w najbliższym czasie nie planuje żadnych wydatków rozwojowych, głównie z powodów finansowych i niestabilności gospodarczej.

Oczekiwania klientów a realia pracy księgowych

Jednym z najbardziej intrygujących aspektów badania są dane dotyczące relacji księgowych z klientami. Okazuje się, że 41,2% klientów oczekuje prostych, sprawdzonych rozwiązań, a 38,3% zleca księgowym jedynie podstawowe działania. Tylko 20,5% zachęca do stosowania innowacyjnych metod czy szerszego doradztwa.

Najważniejsze cechy cenione przez klientów to:

  • niskie koszty usług księgowych,
  • wysoka kompetencja specjalistów,
  • terminowość,
  • rzetelność,
  • dostępność,
  • doradztwo.

„Badania unaoczniają interesujące napięcie dotyczące wizerunku zawodu księgowego. Z jednej strony księgowi są postrzegani jako strategiczni doradcy, a z drugiej jako osoby wykonujące techniczne, rutynowe czynności. To tworzy pewien dysonans zarówno dla księgowych, jak i klientów. Współczesny księgowy musi balansować między dwiema skrajnościami – byciem strategicznym partnerem biznesowym, który zapewnia kompleksowe doradztwo, a jednocześnie sprawnym rzemieślnikiem dostarczającym szybko i tanio gotowe rozwiązania” – podkreśla Artur Kaczmarek.

Polecamy: Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Strategia dla księgowych na 2025: edukacja, automatyzacja, transparentność

Jak radzić sobie w środowisku, gdzie oczekiwania klientów są rozbieżne, a otoczenie prawne dynamiczne? Eksperci rekomendują trzy kluczowe działania:

  1. Transparentność współpracy – jasne określenie zakresu usług już na etapie podpisywania umowy.
  2. Edukacja klientów – wyjaśnianie rzeczywistej wartości usług księgowych i ich wpływu na funkcjonowanie biznesu.
  3. Automatyzacja procesów – wykorzystanie technologii do obsługi rutynowych zadań i skupienie się na usługach doradczych.

Barometr nastrojów księgowych – to dopiero pierwszy krok

Opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to dopiero początek. Zainteresowanie środowiska księgowego udziałem w badaniu udowadnia, że diagnoza kondycji branży była potrzebna od dawna.

„Stan, który opisujemy w „Barometrze nastrojów księgowych 2025”, będzie punktem wyjścia dla całego cyklu badań. Co roku chcemy uchwycić to, co najistotniejsze dla ogólnej kondycji branży. Nie tylko po to, żeby lepiej rozumieć teraźniejszość, ale też po to, by mieć wgląd w przyszłość. Wiedza na temat potrzeb i wyzwań księgowych daje nam lepsze pojęcie o tym, dokąd zmierza (i powinien zmierzać) polski biznes” – podsumowuje Kaczmarek.

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Księgowość
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP
03 lip 2025

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn
03 lip 2025

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.
02 lip 2025

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby
03 lip 2025

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?
01 lip 2025

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów
03 lip 2025

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?
30 cze 2025

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)
30 cze 2025

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców
27 cze 2025

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary
26 cze 2025

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

pokaż więcej