Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd / Shutterstock

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

Zmiany w Kodeksie karnym skarbowym

Nowe przepisy przewidują łagodniejsze kary za czyny, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach. Zmniejszą się maksymalne grzywny za przestępstwa skarbowe o charakterze formalnym, czyli np. za niezłożenie lub opóźnienie w złożeniu obowiązkowych oświadczeń i informacji.

Zmianie ulegną przepisy związane z wymiarem kary za przestępstwa skarbowe mające charakter formalny, tj. dotyczące dokumentów w postaci oświadczeń oraz informacji, do złożenia których obligują przepisy podatkowe.

W przypadku wskazanych przestępstw skarbowych określona ma zostać maksymalna liczba stawek dziennych, którą sąd wymierza za dany czyn zabroniony, poprzez zmianę górnej granicy kary grzywny, którą można nałożyć za poszczególne przestępstwa. Obniżeniu ulegnie zarówno górna granica kary grzywny za czyny polegające na niewykonaniu obowiązku, tj. złożenia czy sporządzenia dokumentów, jak i maksymalna kara za czyny związane z naruszeniem ustawowych terminów.

Nowe limity grzywien nakładanych przez sąd wyniosą:
480 stawek dziennych (29 862 336 zł), zamiast 720 stawek (44 793 504 zł) lub
120 stawek dziennych (7 465 584 zł), zamiast 240 stawek (14 931 168 zł).

Zmiana ma na celu lepsze dostosowanie wysokości kar do rzeczywistej szkodliwości czynu.

Autopromocja

Projektowana zmiana art. 56a kks, który penalizuje naruszenie obowiązków związanych z informacją składaną przez podatnika o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, zakłada zmniejszenie kary grzywny z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych w przypadku nie złożenia tej informacji albo złożenie jej niezgodnie ze stanem rzeczywistym oraz do 120 stawek dziennych w przypadku nieterminowego złożenia tej informacji.

W art. 56c kks dotyczącym składania oświadczeń o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych proponuje się obniżenie górnej granicy kary grzywny z 720 stawek dziennych na 480, jeżeli przedmiotowa dokumentacja nie została złożona bądź też złożono ją niezgodnie ze stanem rzeczywistym oraz z 240 stawek dziennych na 120 stawek dziennych w przypadku sporządzenia jej po terminie ustawowym.

W zakresie zmiany art. 56d kks obejmującego podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w wybranych oświadczeniach lub informacjach związanych z podatkami dochodowymi projektuje się obniżenie kary grzywny z 720 stawek dziennych do 480 stawek dziennych,  odnośnie ich niezłożenia z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych, natomiast ich nieterminowe złożenie sankcjonowane będzie karą grzywny do 120 stawek dziennych (zamiast 720 stawek dziennych).

W art. 56e kks penalizującym naruszenie przez udziałowca lub akcjonariusza (po zmianach także wspólnika) podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek obowiązku złożenia oświadczenia obniża się karę grzywny z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych w przypadku niezłożenia przedmiotowego oświadczenia oraz do 120 stawek dziennych, jeżeli  podano w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym.

W zmienianym art. 56f kks dotyczącym karalności za naruszenie obowiązków związanych z informacją o opodatkowaniu wyrównawczym zmniejsza się karę grzywny z 720 stawek dziennych do 480 stawek dziennych za niezłożenie wymaganej informacji lub złożenie jej niezgodnie z wymaganiami, z 480 stawek dziennych do 240 stawek dziennych za podanie w niej nieprawdy lub zatajenie prawdy oraz ze 180 stawek dziennych do 120 stawek dziennych, jeżeli nie zostanie złożona właściwemu organowi podatkowemu w terminie.

W art. 80e kks sankcjonującym naruszenie obowiązku składania informacji o cenach transferowych za niezłożenie przedmiotowej informacji albo podanie w niej danych niezgodnie z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym proponuje się karę grzywny do 240 stawek dziennych zamiast 720 stawek dziennych i 120 stawek dziennych zamiast 240 stawek dziennych, jeżeli informacja ta została złożona po terminie ustawowym.

 Usystematyzowanie przepisów

Ponadto założeniem wprowadzanych zmian w ustawie Kodeks karny skarbowy jest usystematyzowanie przepisów tak, aby czyny polegające na niezłożeniu (niesporządzeniu) dokumentów znajdowały się w odrębnym paragrafie danego artykułu  niż czyny dotyczące podania nierzetelnych danych bądź czyny naruszające  terminowość składanych dokumentów.

Wskazane zmiany mają na celu ujednolicenie przepisów w kks, tak aby były bardziej przejrzyste i czytelne. Obecna kumulacja kilku czynów w jednym paragrafie danego artykułu może być niejasna dla potencjalnego sprawcy – dotyczy to przepisów w art. 56a kks, art. 56d kks i art. 56e kks.

Uchylenie obowiązku zgłaszania przez płatników/ inkasentów osób odpowiedzialnych za obliczanie, pobieranie i wpłacanie podatków

 Omawiana nowelizacja przewiduje też uchylenie art. 79 § 1 kks penalizującego naruszenie obowiązku w zakresie niewyznaczenia osoby pobierającej podatki, co jest połączone z propozycją wykreślenia art. 31 z Ordynacji podatkowej.

Projekt zakłada bowiem rezygnację z obowiązku zgłoszenia osób odpowiedzialnych za obliczanie, pobieranie i wpłacanie podatków. Obecnie osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące płatnikami lub inkasentami, są obowiązane wyznaczyć osoby, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot, a także zgłosić właściwemu miejscowo organowi podatkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób. Zgłoszenia należy dokonać w terminie wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, a w razie zmiany osoby wyznaczonej – w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną osobę.

Wymóg ten jest dodatkowym obciążeniem administracyjnym dla podmiotów będących płatnikami lub inkasentami. Likwidacja przedmiotowego obowiązku stanowi korzystną zmianę dla płatnika/inkasenta, która spowoduje zmniejszenie liczby dokumentów przesyłanych do organów podatkowych. Stąd też propozycja uchylenia w ustawie Ordynacja podatkowa art. 31 (art. 2 projektu).

 Od kiedy trzeba będzie stosować nowe przepisy

Omawiany projekt przewiduje, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Ministerstwo Finansów przypomina, że zasada stosowania ustawy karnej w przypadku jej zmiany uregulowana jest w art. 2 § 2 kks. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w czasie orzekania obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, stosuje się ustawę nową, jednakże należy stosować ustawę obowiązująca poprzednio, jeżeli jest względniejsza dla sprawcy.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (UDER30)

Księgowość
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary
29 maja 2025

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników
30 maja 2025

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany
29 maja 2025

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)
29 maja 2025

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej
29 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje
29 maja 2025

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu
29 maja 2025

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku
29 maja 2025

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?
28 maja 2025

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?
29 maja 2025

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...