Bez kopii paragonów przy awarii kasy podatnik zamknie firmę

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
Po wejściu w życie przepisów, które zniosą obowiązek przechowywania elektronicznych i papierowych kopii paragonów, w razie awarii kasy fiskalnej podatnik będzie musiał zamknąć firmę na czas jej serwisowania.

ROZMOWA

Autopromocja

W Sejmie znajduje się projekt zmian do ustawy o VAT, opracowany przez Komisję Przyjazne Państwo, zgodnie z którym podatnicy nie będą musieli przechowywać kopii paragonów. Czy chodzi tylko o dokumenty papierowe?

- Komisja nie tylko chce zlikwidować konieczność posiadania kopii papierowej paragonów. Podatnik nie będzie musiał tworzyć i przechowywać kopii paragonów, zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej.

Likwidacja obowiązku przechowywania paragonów uprości rozliczenia...

- Owszem uprości, jednak z zastrzeżeniem, że Komisja zapewne nie zdaje sobie sprawy z faktu, że kasy fiskalne są urządzeniami elektronicznymi, które podlegają wszystkim prawom i ograniczeniom wynikającym z tego faktu.

Jeśli zmienione przepisy wejdą w życie i przedsiębiorca nie będzie już musiał przechowywać kopii paragonów, co się stanie, gdy kasa ulegnie awarii?

- Specyfika działania kasy fiskalnej jest taka, że informacje o utargu, o kolejnych paragonach, przechowywane są w pamięci ulotnej kasy, czyli takiej, która w przypadku samoistnego wyczerpania się baterii lub awarii urządzenia - zostanie utracona. Dotychczas w wypadku utraty danych podatnik był zobowiązany do dokonania wyliczeń na podstawie wszystkich wydrukowanych kopii paragonów, które musiał przechowywać pięć lat. Projekt ustawy pozwala na to, by wartość sprzedaży dokonanej przez podatnika w dniu awarii bądź w dniu wyczerpania się baterii podtrzymującej pamięć kasy - została bezpowrotnie utracona.

Ale chyba awarie nie zdarzają się często?

- Oczywiście możliwość masowego występowania podobnych problemów jest niewielka, o ile założymy brak umyślnego działania podatnika. Jednak, gdy przyjmiemy, że podatnik nie będzie chciał ujawnić rzeczywistych obrotów przed fiskusem, to doprowadzenie kasy do utraty danych będzie dziecinnie proste.

Wszystko zgodnie z prawem.

- Tak. W dodatku bez naruszania plomb serwisowych i bez ingerencji we wnętrze urządzenia fiskalnego.

Co więc trzeba zrobić?

- Ministerstwo Finansów będzie musiało wprowadzić nowy rodzaj zabezpieczenia informacji o realizowanej w ciągu dnia sprzedaży, tj. pomiędzy jednym raportem dziennym zerującym a kolejnym dziennym raportem zerującym, w czasie wykonywania którego dane w postaci podsumowań zapisywane są w nieulotnej pamięci stałej kasy, tj. w pamięci fiskalnej.

Ale to chyba kwestia budowy kasy?

- Ministerstwo będzie musiało wymóc na producentach zmianę techniczną, która pozwoli na zapisywanie dotąd ulotnych danych do pamięci gwarantującej ich nieulotność. Oznacza to, że w wypadku rzeczywistej awarii kasy nie wystarczy już wykonanie resetu urządzenia, wyczyszczenia pamięci, wymiany podzespołu. Kasa będzie musiała być odesłana do producenta, który w sposób laboratoryjny odczyta zawartość pamięci, określi protokołem wartość nieewidencjonowanych wskutek awarii obrotów.

Co to oznacza dla podatników?

- Niemały kłopot. To, co dotąd można było załatwić w ciągu pięciu minut pracy serwisanta, po wejściu w życie znowelizowanych przepisów będzie zajmowało co najmniej siedem dni, bo na tyle minimalnie da się określić czas potrzebny na wysłanie urządzenia do producenta, wykonanie autoryzowanego protokołu i powrót urządzenia tą samą drogą do podatnika. Co więcej, w czasie awarii urządzenia podatnik nie może prowadzić żadnej sprzedaży.

Czyli na okres awarii kasy będzie trzeba zamknąć biznes?

- Tak, o ile podatnik nie zakupi tzw. kasy rezerwowej, na czas usuwania awarii w kasie głównej.

FIRMA GMTR

Polski producent kas i drukarek fiskalnych trzeciej generacji, również z kopią elektroniczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...