Czy zorganizowanie targów dla podmiotów z krajów UE podlega opodatkowaniu VAT w Polsce

Interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 22 grudnia 2006 r., nr II US-II/443/105/2006

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA

Usługi świadczone w zakresie organizowania targów i wystaw są związane z konkretną nieruchomością - miejscem świadczenia będzie odpowiednio miejsce położenia nieruchomości, a więc w omawianym przypadku terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem opodatkowanie tych czynności wykonanych na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich UE będzie następowało w Polsce wg stawki obowiązującej w Polsce.

Kompleksowe usługi związane z organizowaniem targów i wystaw są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.87.15, jako "usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów". Obejmują one swoim zakresem usługę główną, jaką jest wynajęcie powierzchni oraz szereg różnorodnych usług, (jak np. wykonanie nośników informacji i reklamy, montaż i demontaż stoiska targowego, wyposażenie stoisk w przyłącza prądowe, wodne, telefoniczne), które z racji powiązania z usługą główną powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania wśród świadczonych przez podatnika usług związanych z organizacją targów i wystaw znajduje się wraz z innymi usługami, wynajem powierzchni wystawienniczej, zatem całą usługę należy potraktować jako usługę kompleksową, której przeważającym elementem jest wynajem nieruchomości, co oznacza, że wszystkie usługi towarzyszące należy opodatkować w ten sam sposób, jak usługę główną. Ponieważ usługą główną w tym wypadku jest "wynajem powierzchni", to usługę w całości należy potraktować jako usługę związaną z nieruchomościami.

KOMENTARZ EKSPERTA

Stanowisko organów podatkowych jest prawidłowe, gdyż usługi zorganizowania targów, jak wspomniał organ podatkowy obejmują swoim zakresem usługę główną, jaką jest wynajęcie powierzchni oraz szereg różnorodnych usług, (jak np. wykonanie nośników informacji i reklamy, montaż i demontaż stoiska targowego, wyposażenie stoisk w przyłącza prądowe, wodne, telefoniczne). Dlatego należy uznać je za usługi związane z nieruchomością, których miejsce świadczenia znajduje się w miejscu gdzie jest położona. Usługi głównej i usług dodatkowych nie można rozdzielić, a usługi dodatkowe nie istniałby, gdyby nie była świadczona usługa główna. Ponadto o zaliczeniu danej usługi jako związanej z nieruchomościami nie może decydować symbol Klasyfikacji PKWiU. Zasady ustalenia miejsca świadczenia usług związanych z organizacją targów wzbudza wiele kontrowersji.

Część organów podatkowych uznaje, że w związku z tym że usługi związane z organizacją wystaw, targów i kongresów - sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 74.84.15, zastosowanie będzie miała ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług, wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Czyli jest to miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej targi i wystawy dla wystawców krajowych oraz dla wystawców z krajów członkowskich UE. Jak wynika z treści pisma organizacja targów polega na złożeniu wielu usług w jedno przedsięwzięcie. W ramach tego przedsięwzięcia podatnik wykonuje następujące czynności: przygotowanie tematu targów, rozesłanie zaproszeń do ewentualnych wystawców, wynajęcie hali wystawowej, podzielenie hali na stanowiska, wyposażenie stoisk, zapewnienie ochrony, zapewnienie nagłośnienia, konferansjerki i reklamy ogólnotargowej, wydanie biuletynu targowego z prezentacją uczestników, organizacja konkursu targowego i zapewnienie nagród, wydanie rautu na zakończenie targów, demontaż stoisk i posprzątanie hal.

Wątpliwość i pytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług tych czynności dla uczestnika targów z kraju UE.

Według oceny Podatnika zorganizowanie stoiska na targach dla podatników z krajów członkowskich UE jest usługą reklamową, a w związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia usług reklamowych jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności (zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT).

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 3.11.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym stwierdził, dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika zawartego w pismach wymienionych powyżej, że jest ono nieprawidłowe.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonując oceny prawnej tak zaprezentowanego stanowiska stwierdził, co następuje:
W myśl przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Wyjątki od tej generalnej zasady zostały zawarte w art. 27 ust. 2-6 oraz 28 ustawy o VAT. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego- miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Kompleksowe usługi związane z organizowaniem targów i wystaw są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.87.15, jako "usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów". Obejmują one swoim zakresem usługę główną, jaką jest wynajęcie powierzchni oraz szereg różnorodnych usług, (jak np. wykonanie nośników informacji i reklamy, montaż i demontaż stoiska targowego, wyposażenie stoisk w przyłącza prądowe, wodne, telefoniczne), które z racji powiązania z usługą główną powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością. W sprawie będącej przedmiotem zapytania wśród świadczonych przez podatnika usług związanych z organizacją targów i wystaw znajduje się wraz z innymi usługami, wynajem powierzchni wystawienniczej, zatem całą usługę należy potraktować jako usługę kompleksową, której przeważającym elementem jest wynajem nieruchomości, co oznacza, że wszystkie usługi towarzyszące należy opodatkować w ten sam sposób, jak usługę główną. Ponieważ usługą główną w tym wypadku jest "wynajem powierzchni", to usługę w całości należy potraktować jako usługę związaną z nieruchomościami.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz fakt, iż usługi świadczone w zakresie organizowania targów i wystaw są związane z konkretną nieruchomością, tut. organ podatkowy stwierdza, iż miejscem świadczenia będzie odpowiednio miejsce położenia nieruchomości, a więc w omawianym przypadku terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem opodatkowanie tych czynności wykonanych na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich UE będzie następowało w Polsce wg stawki obowiązującej w Polsce.

Reasumując tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika, iż usługi organizowania targów i wystaw obejmujących w swym zakresie wynajem powierzchni wystawienniczej należy zaliczyć do usług reklamowych i w związku z tym uznać, że nie podlegają one opodatkowaniu w Polsce, jeśli nabywcą tej usługi jest podatnik z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. W analizowanej sprawie znajduje zastosowanie przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a nie jak twierdzi Podatnik art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...