Sprawozdania merytoryczne organizacji pożytku publicznego

AK
rozwiń więcej
Od 21 lutego 2013 r. obowiązują nowe wzory rocznego sprawozdania merytorycznego oraz rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego.

 

Autopromocja

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 12 lutego 2013 r. w sprawie wzorów rocznego sprawozdania merytorycznego oraz rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego - Dz.U. z 20 lutego 2013 r., poz. 234

 

Organizacje pożytku publicznego, których przychód nie przekroczył 100 000 zł, będą składały uproszczone sprawozdania z działalności. Taka możliwość istnieje począwszy od 1 stycznia 2013 r. Sprawozdania merytoryczne organizacji pożytku publicznego sporządzane za rok obrotowy rozpoczęty w 2012 r. należy składać w formie pełnej niezależnie od wielkości osiąganego przychodu.

Rozporządzenie określa wzór takiego sprawozdania, tj.:

- wzór rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,

- wzór rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Do sprawozdań merytorycznych organizacji pożytku publicznego sporządzanych za rok obrotowy rozpoczęty w 2012 r. stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 80, poz. 434).


Sprawozdanie merytorczne organizacji


Roczne sprawozdanie merytoryczne organizacji zawiera przede wszystkim najważniejsze informacje o: działalności pożytku publicznego danej OPP w okresie sprawozdawczym; o wydatkowaniu pieniędzy pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak przekazać 1% podatku na OPP?


Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego powinno zawierać:

1) nazwę organizacji, jej siedzibę i adres, datę rejestracji i numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, datę uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego, numer REGON oraz dane dotyczące członków organu zarządzającego i członków organu kontroli lub nadzoru;

2) określenie celów statutowych organizacji i sposobu ich realizacji, na podstawie statutu oraz najważniejszych, pod względem wielkości wydatkowanych środków, sfer działalności pożytku publicznego;

3) opis prowadzonej działalności pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny, a także opis głównych działań, z uwzględnieniem prowadzonych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, centrów integracji społecznej, domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych określonych w przepisach o pomocy społecznej, szkół i placówek publicznych określonych w przepisach o systemie oświaty oraz niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, wraz ze wskazaniem miejscowości, w której działalność ta jest prowadzona, oraz liczby odbiorców działań organizacji;

4) opis prowadzonej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;

5) opis prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczej, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;

 

6) informacje o wysokości uzyskanych przychodów, z wyodrębnieniem ich źródeł, w tym:

a) z działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego,

b) z działalności gospodarczej,

c) z działalności finansowej,

d) z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne),

e) z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) uzyskanych w latach poprzednich, dotychczas niewydatkowanych,

f) ze środków pochodzących ze źródeł publicznych, w tym: ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2)), ze środków budżetu państwa, ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z dotacji z funduszy celowych,

g) ze środków pochodzących ze źródeł prywatnych, w tym: ze składek członkowskich, z otrzymanych darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej, z wpływów z majątku, nawiązek sądowych i świadczeń pieniężnych,

h) z innych źródeł przychodów;

7) informacje dotyczące wyniku prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego lub działalności gospodarczej;

8) informacje o sposobie wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), w tym o wysokości wydatkowanej kwoty i działaniach, na które zostały wydatkowane, jak również o celach szczegółowych wskazanych przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, na które organizacja wydatkowała środki pochodzące z 1% podatku;

9) informacje o poniesionych kosztach na:

a) działalność pożytku publicznego z podziałem na działalność odpłatną i nieodpłatną,

b) działalność gospodarczą,

c) koszty administracyjne organizacji (w tym zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia oraz ubezpieczenia i inne świadczenia, amortyzację),

d) kampanię informacyjną lub reklamową związaną z pozyskiwaniem środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,

e) inne cele;

 

10) informacje o korzystaniu z uprawnienia do:

a) zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowej, opłat sądowych lub innych zwolnień,

b) nieodpłatnego informowania przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizację działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226),

c) nabywania na szczególnych zasadach prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a także do zawierania umów użytkowania, najmu, dzierżawy lub użyczenia w odniesieniu do tych nieruchomości;

Co to jest organizacja pożytku publicznego?

11) dane o:

a) liczbie pracowników, przeciętnym miesięcznym zatrudnieniu na podstawie stosunku pracy w przeliczeniu na etaty, liczbie członków i wolontariuszy wykonujących świadczenia na rzecz organizacji oraz liczbie osób świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

b) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom, z podziałem na wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

c) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością pożytku publicznego, w tym działalnością odpłatną i działalnością nieodpłatną,

d) łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

e) wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego członkom organu zarządzającego i innych organów organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne,

f) wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego pracownikom organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,

g) udzielonych przez organizację pożyczkach pieniężnych, ze wskazaniem ich wysokości, z podaniem podstawy statutowej ich udzielenia;

12) informacje o działalności zleconej organizacji przez organy administracji samorządowej i rządowej, z podaniem nazwy zadania i wysokości otrzymanej kwoty dotacji;

13) informacje o zrealizowanych zamówieniach publicznych, z podaniem rodzaju zamówienia i otrzymanej kwoty na jego realizację;

14) informacje uzupełniające dotyczące w szczególności:

a) spółek, z podaniem ich nazw i siedzib, w których organizacja pożytku publicznego posiada co najmniej 20% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym lub co najmniej 20% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki,

b) fundacji, których organizacja pożytku publicznego jest fundatorem,

c) kontroli przeprowadzonych przez organy administracji publicznej w organizacji, wraz z podaniem informacji na temat przedmiotu przeprowadzonej kontroli, organu kontrolującego oraz daty zakończenia kontroli,

d) przeprowadzonych badań sprawozdań finansowych na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278) lub § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 285, poz. 2852).

Księgowość
Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.
06 maja 2024

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

pokaż więcej
Proszę czekać...