Unijny Import Control System 2 - nowe zasady związane z taryfą celną towarów

Unijny Import Control System 2. Przewoźnik musi posiadać pełne dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów

Unijny Import Control System 2 to nowe zasady związane z taryfą celną towarów. Przewoźnicy muszą uważać, by nie zapłacić kary.

Unijny Import Control System 2

Klasyfikacja towarowa to przyporządkowanie właściwego kodu celnego do zgłaszanego towaru. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Autopromocja
  • Polskie firmy transportowe muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadzają nowe unijne przepisy;
  • Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów, należy zwrócić uwagę na HS kody;
  • Jeśli przewoźnik odprawia towar na błędnym kodzie, może zapłacić mandat karny.

Przewoźnik musi posiadać pełne dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów

Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Podstawą zgłaszania towarów przy przywozie do Unii Europejskiej czy wywozu z Unii Europejskiej  jest Nomenklatura scalona (CN) i Wspólna Taryfa Celna.

– Unia Europejska przystąpiła do wdrażania Import Control System (ICS2), który  ma za zadanie uszczelnić handel z krajami trzecimi. Nowe regulacje nakładają większą odpowiedzialność na firmy transportowe, m.in. przewoźnik musi posiadać pełne dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów. A trzeba pamiętać, że kodów celnych w jednej przesyłce może być nawet kilkaset, np. w przypadku przesyłek e-commerce – wyjaśnia Joanna Porath.

Nowe przepisy wymuszają korektę klasyfikacji towarów

Firmy transportowe mogą nie zdawać sobie nawet sprawy z tego, że nowe przepisy wymuszają na nich korektę klasyfikacji towarów.

– Zdarza się, że klienci powielają od lat te same błędy, bo np. odprawiają dany towar na konkretnym kodzie HS, gdzie stawka cła jest bardziej preferencyjna dla importera. Po zmianie przepisów to przewoźnik w momencie wprowadzenia towaru na teren Unii Celnej będzie odpowiedzialny za prawidłowe podanie kodu taryfy celnej do poziomu HS – mówi Porath.

Firmy powinny zrewidować używane przez siebie kody taryf celnych oraz prawidłowość taryfikacji w tym zakresie prowadząc tzw. politykę taryfikacji.

– W przypadku wykrycia niezgodności kodów ze stanem faktycznym przez organy celno - skarbowe mają one prawo, w drodze postępowania, obciążyć importera różnicą między cłem wynikającym z zastosowania korzystniejszego kodu taryfy celnej a prawidłowym kodem. Wówczas następuje tzw. decyzja o dociążeniu wraz z odsetkami karnymi wynikającymi z odrębnych przepisów – dodaje Joanna Porath.

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT) ułatwia klasyfikację towarów

Ułatwieniem dla importerów i eksporterów jest Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT), czyli oficjalna i bezpłatna informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia prawidłowe stosowanie nomenklatury towarowej dla potrzeb celnych na terenie UE.

– Wniosek o wydanie WIT składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i dotyczy formalności celnych oraz towarów wprowadzanych na obszar Unii Europejskiej lub z niego wyprowadzanych. Wiążące informacje taryfowe (WIT) są decyzjami rozstrzygającymi o klasyfikacji taryfowej towarów, tj. ustalającymi właściwy kod Taryfy Celnej dla określonego towaru. Wydane decyzje w sprawie zastosowania WIT są ważne przez okres 3 lat od daty ich wydania – tłumaczy Joanna Tymińska z Akademii Celnej AC Porath.

Adresat decyzji jaką jest WIT musi powoływać się na wynikający z niej kod celny dla wskazanych towarów przez cały okres obowiązywania decyzji bez względu na to, czy zgłoszenia celnego dokonuje w Polsce, czy jakimkolwiek innym urzędzie celnym na obszarze celnym całej UE.

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Księgowość
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną
07 maja 2024

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

pokaż więcej
Proszę czekać...